Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Aksel
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. apr 2012 21:31
Geografisk sted: København

Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af Aksel »

Hej.

Min kølerlampe lyser konstant blåt, og dem stopper ikke, er det normalt?

Efter at have læst lidt i forummet og FAQ´en og kommet frem til at motopr temp er for lav, skal jeg skifte føleren eller skal jeg vente endnu længere til den har varmet bilen op?

Der er masser af kølervæske på.

På forhånd tak.

Aksel
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af sussi »

Aksel skrev:Efter at have læst lidt i forummet og FAQ´en og kommet frem til at motopr temp er for lav,
Det tvivler jeg på, nærmere en defekt føler.
Temp. kan udlæses med vagCom. og sandsynligvis andre testere.
Eller ScanGauge hvis din bil er 2001 eller nyere.
m.v.h. Sussi

Ps. Jeg har haft en ScanGauge i over en måned nu, og den højeste temp. jeg har set er 82 grader Celcius.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Aksel
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. apr 2012 21:31
Geografisk sted: København

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af Aksel »

Tak for svar, jeg prøver at skifte den. Kan man starte bilen på andre måder end at skifte føleren?

Min kølervæske ser lidt brunlig ud, det ligner at den originale G12 væske er blevet blandet med en almindelig fra en tankstation (jeg har lige købt bilen), er det farligt, syntes der er delte meninger om dette.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af Vyffe »

De nye typer kølervæske, af rød/blå farve, er kompatible med hinanden.. Så ingen alarm der!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af sussi »

Aksel skrev:Tak for svar, jeg prøver at skifte den. Kan man starte bilen på andre måder end at skifte føleren?
IKKE FORSTÅET???
Mig bekendt har den føler intet at gøre med om man kan starte bilen, så hvis du ikke kan starte, skal du nok lede et andet sted.
Eller komme med en meget præcis beskrivelse af hvad der sker når du prøver at starte, så kan det være at der er en der kan hjælpe dig..
M.v.h. Sussi
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Vyffe skrev:De nye typer kølervæske, af rød/blå farve, er kompatible med hinanden.. Så ingen alarm der!

Er du 100% sikker på det?

Normalt hører 'den blå' til på støbejernsmotorer, mens den røde hører til på alu. Og de er ikke (eller var ikke) blandbare.

@Aksel
Ny termoføler (Helt sikkert)
aftappe ALT køler væske
Ny kølevæske. Det eneste rigtige er G12 eller G12++, uanset farve :shock:



/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af Vyffe »

Du har til dels ret i dine antagelser Claus. Jeg ville dog ikke være nervøs for lidt blåt kølervæske i mit kølesystem.

Som tommelfinger regel gælder at G11 (blå) ALDRIG må blandes med G12 (rød). Undtagelsen er G12+ (pink) som undtagelsesvis kan blandes med enten G11 eller G12..
G12+ skulle efter sigende have en lidt bedre køleeffekt. En anden fin ting ved G12+ er at der omkring utætheder tørrer et fint pink pulver op så man rent visuelt kan se utætheder

Når man skifter fra G11 til G12 (eller G12+) skal man være 120% sikker på at alt G11 er ude af systemet. D.v.s. man skal fylde og tømme systemet rigtig mange gange med rent vand. Sørge for at termostaten åbner hver gang og skylle varmeapparatet igennem.
Skulle det ske at man får blandet G11 og G12 så opstår der noget brunligt Slush-Ice tyktflydende noget i systemet og det nedsætter cirkulationen betragteligt

NOTE: US versionen af G12+ er IKKE den samme som EU versionen af G12+, som oftest kaldes G12++ i USA. US versionen af G12+ reagerer som G12.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af sussi »

Hvorfor alt den "hurlumhej" :lol:
Brug den VW anbefaler, er der slam eller andet mærkeligt i systemet, tap skidtet af, fyld rent vand på, kør en lang tur, gentag processen et par gange eller 3.
Bland den rigtige kølervædske i det rigtige forhold, og fyld den på.
Keine hexerei, nur behändichkeit :P :P
Aksel
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. apr 2012 21:31
Geografisk sted: København

Re: Kølerlampe lyser blåt i laaang tid.

Indlæg af Aksel »

Jeg ringede til VW Ishøj og fik fat i hvad jeg betragter som en kompetent mekaniker (værkfører). Han fortalte mig at det ikke betyder noget mere, som nogen af jer skriver. Men det ændre ikke på at jeg ikke kan starte bilen, så jeg har bestilt en ny temp føler, så må vi se om problemet bliver løst.
Besvar