A2 gearing & hjul montering

Alt vedrørende teknikken på 3L
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

For 14 dage siden have vi 3 3L biler i ”husholdningen”, nu er der en tilbage:) Det er så en A2 og den beholder vi.
Jeg ved ikke om følgende spørgsmål findes andre steder her, men jeg kunne ikke lige finde dem.

1. Jeg er blevet fortalt at Lupo og A2 har samme transmission (og gearing). However en Lupo køre med 155/65-14 dæk (diameter 557.02 mm) og en A2 med 145/80-14 dæk (587.50 mm). Hvordan kan en A2 med højere dæk køre ca. samme hastighed v. samme omdrejninger hvis gearingen i transmissionen er den samme? Skal jeg søge om mine skolepenge tilbage her eller er der gået Harry Potter i det :?

2. 145/80-14 dæk ser jo noget ”ynkelige” ud på en A2 og de er efterhånden svære at finde da jeg er fortalt at de er udgået af produktion. Vi har i vinters kørt med stålfælge m. 165/70-14 vinterdæk, men det gik noget ud over økonomien (23 km/l) :o . Tilsyneladende er A2 mere følsom overfor tungere hjul end en Lupo. Er der nogen derude som har erfaring med fælge og dæk størrelser til en A2, som ikke går så meget ud over brændstof økonomien?

Mike

”Intet er umuligt for den som ikke skal lave det”
erik1303
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 22:17
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af erik1303 »

Her følger jeg meget interesseret med, for vi har samme problem med vores A2.
Da vi købte den sad der 165/70 14 Michelin energy dæk på stort set uden mønster, så i november blev der sat 4 nye Bridgestone LM20 vinterdæk på i samme størrelse på de org. magnesiumfælge, kører meget fint, let at dreje (ingen servo) og ikke så meget dårligere økonomi km/l.
Men jeg synes den er meget højgearet, men ellers kører den jo heller ikke så langt på literen, så en lidt mindre dækdimension kunne måske hjælpe, de ser også meget store ud på bilen.
Nu står vi og skal have nogle nye alufælge med sommerdæk, valget falder sikkert på 15", men hvilken dimension skal man vælge, den skal også være til at dreje (uden servo). F.eks 175/60 15 det er næsten samme størrelse 0,75% større.
Jeg er udemærket klar over at ET skal være det samme som de org. (38) ellers går det ud over hjullejerne, men ET 35 burde vel også kunne gå an.

Erik
Audi A2 3l 2001 pt. 317000 km pr 04/12.
VW 1303 cabriolet 1976
Fiat Punto 60 (reservebilen)
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

Hej Erik,
Vi bliver da ikke oversvømmet med indlæg her. :)
Jeg har talt med andre A2 ejere og det ser ud til at vi (alle 3:) er enige om at den køre 80 km/t ved 1500 rpm. Nu har vi jo ikke længere en Lupo så er der nogen derude som ved hvor mange rpm en Lupo med standard hjul løber ved 80 km/t?

Det ser også ud til at vi er enige om drifttemp. på en A2. Man køre ca. 8 km før tempmåleren overhovedet rør på sig. Så sniger den sig op på 70-75 grader og kommer man ud på motorvejen kommer den op på 80 grader (90 grader er kl 12 på måleren). Er du enig i dette Erik? Jeg har hørt min Lupo pusher om vi ikke skulle skifte termostaten men han fortæller mig at så vil jeg være den første som skifter en termostat på denne type motor

Jeg vil nu stadigvæk gerne høre fra nogen som har erfaringer med alternative hjulmonteringer på A2.

Mike
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

Glemte lige. Jeg har prøvet at montere nogle ”T. Hansen” 7x15, ET38 med 195/50 -15 (lånt fra en Golf 3) og de kunne godt være der, men man skulle så måske montere stænklapper bag. Men disse fælge (kun fælge) vejer 8 kg stk :o , så det går ikke.

Mike
erik1303
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 22:17
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af erik1303 »

Hej B757

Det med temperaturen er da lidt af et problem her i kulden, men sådan er det desværre med TDI motorer.
Vi kørte rundt i en gammel Mercedes diesel fra 1990 i 8 år, der var sgu varme i bilen efter ½-1 km og det var dejligt. Kørte ca. 12 km/l
Så blev den skiftet ud med en nyerere Mercedes CDI, den kørte ca. 16 km/l, og der er præcis de samme varmeproblemer som i vores A2.
Det er fordi de nye dieselmotorer er så effektive at der ikke går noget brændstof tabt i spildvarme, så vil man have lidt hurtig varme i bilen må der monteres en tilskudsvarmer (det var der også i vores Mercedes CDI).
MHT fælge er jeg da ved at flippe ud, man skal da ikke søge under A2, men under Golf 3 som du selv skriver, der er udvalget kæmpestort, og de passer hjul sammen. 4x100 + ET 37
Originalt er A2 monteret med 145/80 14 det giver en omkreds på 186 cm.
Men det ser jo ud af hel.... til, så ikke på min bil.
Mine vinterdæk er 165/70 14, omkreds 184 cm.
Jeg har endeligt besluttet mig for nogle nye alufælge i 6x15 med dæk der hedder 175/60 15, omkreds 185 cm.
Så det er jo det samme størrelse/omkreds, og de skal jo ikke være for brede da der ikke er servo på. Og det med 4 kg. ekstra pr. hjul er ikke noget der bekymrer mig, vi stiger jo heller ikke op på vægten inden vi kører vel ??, og om den kører 33 eller 31 på literen er vel egentlig også ligemeget.

Erik (jeg smider lige et billede af den nye fælg, og jo der er kun 4 bolthuller)
Vedhæftede filer
104949S.jpg
104949S.jpg (4.89 KiB) Vist 9189 gange
Audi A2 3l 2001 pt. 317000 km pr 04/12.
VW 1303 cabriolet 1976
Fiat Punto 60 (reservebilen)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af yaknudsen »

Udvekslingen på henholdsvis Lupo 3L gearkassen og Audi A2 gearkassen er så vidt jeg kan finde frem til helt ens:

Lupo 3L: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 35-20.html
Audi A2: http://www.automobile-catalog.com/auta_details1.php

Såfremt omkredsen på hjulene er forskellig, giver det naturligvis en forskellig totalgearing på de to modeller. Dermed vil hastigheden ved samme omdrejningstal være forskellig på de to bilmodeller. Så vidt jeg kan finde frem til er totalgearingen på en Lupo 3L 3,333 medens den er 3,38 på en Audi A2 3L - altså ca. 1,4% højere gearing på A2'eren.

EDIT: Hvis tallene for hjulenes omkreds som tidligere angivet her i tråden ellers er korrekte, så giver det en ca. 5% højere totalgearing på Audi A2'eren.

Påstanden om at tungere hjul skulle betyde væsentlig dårligere brændstoføkonomi høres jævnligt, men jeg har endnu ikke set nogen overbevisende dokumentation for at det skulle være korrekt, og vælger derfor at kategorisere påstanden som udokumenteret "bodegasnak".

Vægten af det enkelte hjul kan næppe have nævneværdigt mere indflydelse på brændstoføkonomien end at lægge en tilsvarende ekstra vægt plus en lille smule i bagagerummet (feks. 4 liter mælk og 4 store rugbrød). Selvfølgelig koster det teoretisk lidt energi at sætte en større vægt i rotation, men i sammenligning med bilens totale vægt som skal accelereres op i fart taler vi efter min bedste overbevisning om brøkdele af en procent.

Dækkets rullemodstand (herunder også dæktrykket), udendørs temperaturen, motorens driftstemperatur, vinterdiesel (med op til 10% energifattig petroleum iblandet), kørselsmønster, tæt/ujævn trafik, og førerens kørestil har derimod en veldokumenteret og direkte målbar indflydelse på brændstoføkonomien.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Thore J »

Nej, der er muligvis ikke mange dæk på markedet i den størrelse men netop det originale ULW-dæk kan stadig få til A2'eren
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
asger møller
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 10:00
Geografisk sted: visby

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af asger møller »

har lige sat Sommerhjul på Lupo,en, 4 stk 3,5x15 nødhjulsfælge, monteret med Toyo 135 dæk (2cv størrelse), så må vi se hvordan det kører, ser ihvertfald sjovt ud og rullemostand/ cw værdi, er næsten som en Racercykel :mrgreen:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Thore J »

Har du anvendt nødhjulsfælge?? :shock: :shock:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af yaknudsen »

Bemærk at nødhjul er mærket med maksimal hastighed, oftest 80 km/t. Sikkerheden er næppe i top, og en emsig betjent ville muligvis finde arrangementet temmelig aparte. ;-)
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Bandit »

B757 skrev:Hej Erik,
Vi bliver da ikke oversvømmet med indlæg her. :)
Jeg har talt med andre A2 ejere og det ser ud til at vi (alle 3:) er enige om at den køre 80 km/t ved 1500 rpm. Nu har vi jo ikke længere en Lupo så er der nogen derude som ved hvor mange rpm en Lupo med standard hjul løber ved 80 km/t?

Mike
Min ligger på ca 1450-1500 omdr./min ved 80 km/t på speedoemteret.
Ulven kommer, ulven kommer
asger møller
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 10:00
Geografisk sted: visby

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af asger møller »

Mig bekendt er det kun Dækkene, der beregnet til Midlertidigt brug v. punktering, fælgene er da lavet på samme maskiner som alm. stålfælge og fuldt ud ligeså kraftige og de er enda runde, når man spinner dem op i balanceren, blot er bredden kun 3,5", hastigheds code og Load Index er osse ok til Lupo, men vi får se, om det gir nogen problemer!!!
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

Bandit skrev:
B757 skrev:Hej Erik,
Vi bliver da ikke oversvømmet med indlæg her. :)
Jeg har talt med andre A2 ejere og det ser ud til at vi (alle 3:) er enige om at den køre 80 km/t ved 1500 rpm. Nu har vi jo ikke længere en Lupo så er der nogen derude som ved hvor mange rpm en Lupo med standard hjul løber ved 80 km/t?

Mike
Min ligger på ca 1450-1500 omdr./min ved 80 km/t på speedoemteret.
Er ovenævnte for en Lupo?

Mike
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

Thore J skrev:Nej, der er muligvis ikke mange dæk på markedet i den størrelse men netop det originale ULW-dæk kan stadig få til A2'eren
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
For det første er det Bridgestone som ikke er mit favorit mærke, for det andet har du set hvad de koster? For et cykeldæk :shock:

Mike
Mvh,

Mike

"Intet er umuligt for den som ikke selv skal udføre arbejdet"
B757
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 09:43
Geografisk sted: Skanderborg

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af B757 »

yaknudsen skrev:Udvekslingen på henholdsvis Lupo 3L gearkassen og Audi A2 gearkassen er så vidt jeg kan finde frem til helt ens:

Lupo 3L: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 35-20.html
Audi A2: http://www.automobile-catalog.com/auta_details1.php

Såfremt omkredsen på hjulene er forskellig, giver det naturligvis en forskellig totalgearing på de to modeller. Dermed vil hastigheden ved samme omdrejningstal være forskellig på de to bilmodeller. Så vidt jeg kan finde frem til er totalgearingen på en Lupo 3L 3,333 medens den er 3,38 på en Audi A2 3L - altså ca. 1,4% højere gearing på A2'eren.

EDIT: Hvis tallene for hjulenes omkreds som tidligere angivet her i tråden ellers er korrekte, så giver det en ca. 5% højere totalgearing på Audi A2'eren.

Påstanden om at tungere hjul skulle betyde væsentlig dårligere brændstoføkonomi høres jævnligt, men jeg har endnu ikke set nogen overbevisende dokumentation for at det skulle være korrekt, og vælger derfor at kategorisere påstanden som udokumenteret "bodegasnak".

Vægten af det enkelte hjul kan næppe have nævneværdigt mere indflydelse på brændstoføkonomien end at lægge en tilsvarende ekstra vægt plus en lille smule i bagagerummet (feks. 4 liter mælk og 4 store rugbrød). Selvfølgelig koster det teoretisk lidt energi at sætte en større vægt i rotation, men i sammenligning med bilens totale vægt som skal accelereres op i fart taler vi efter min bedste overbevisning om brøkdele af en procent.

Dækkets rullemodstand (herunder også dæktrykket), udendørs temperaturen, motorens driftstemperatur, vinterdiesel (med op til 10% energifattig petroleum iblandet), kørselsmønster, tæt/ujævn trafik, og førerens kørestil har derimod en veldokumenteret og direkte målbar indflydelse på brændstoføkonomien.
Det er da muligt at det med tungere fælge ikke giver dårligere brændstoføkonomi og at det er bodega snak som du skriver. Jeg er flyelektronik (avionic) ingeniør så dette skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan dog konstatere at en Lupo med vinterhjul (stålfælge) kører lidt mindre på literen og at en A2 kører meget mindre på literen. Ved ikke hvorfor, men det er fakta. Ved også at en A2 er meget mere følsom overfor hjul som ikke er perfekt afbalanceret, men igen ved ikke hvorfor.
Jeg har også set diverse reklamer fra dækfirmaer som reklamere med at man kan spare benzin hvis man vælger en lettere type alufælg, så da må da være lidt om snakken. Jeg går ud fra at det også gælder for diesel. :lol:

Mike
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Thore J »

B757 skrev:[
For det første er det Bridgestone som ikke er mit favorit mærke, for det andet har du set hvad de koster? For et cykeldæk :shock:

Mike
Det er uden sammenligning det dæk 3L'ere kører mest økonomisk på (det er et ULW-dæk)... og ang. prisen så koster det ikke meget mere end et almindeligt dæk...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Bandit »

B757 skrev:
Bandit skrev:
B757 skrev:Hej Erik,
Vi bliver da ikke oversvømmet med indlæg her. :)
Jeg har talt med andre A2 ejere og det ser ud til at vi (alle 3:) er enige om at den køre 80 km/t ved 1500 rpm. Nu har vi jo ikke længere en Lupo så er der nogen derude som ved hvor mange rpm en Lupo med standard hjul løber ved 80 km/t?

Mike
Min ligger på ca 1450-1500 omdr./min ved 80 km/t på speedoemteret.
Er ovenævnte for en Lupo?

Mike
Nåå, ja det glemte jeg lige.
Det er en Lupo med Sava Eskimo vinterhjul i normal størrelse
Motor kode ANY - Ved ikke om det har nogen indflydelse
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: A2 gearing & hjul montering

Indlæg af KMDTHY »

asger møller skrev:Mig bekendt er det kun Dækkene, der beregnet til Midlertidigt brug v. punktering, fælgene er da lavet på samme maskiner som alm. stålfælge og fuldt ud ligeså kraftige og de er enda runde, når man spinner dem op i balanceren, blot er bredden kun 3,5", hastigheds code og Load Index er osse ok til Lupo, men vi får se, om det gir nogen problemer!!!
Jeg er da meget interesseret i hvordan det går. Kan du ikke oprette et nyt topic om det ? :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Silver »

Begge biler er ens i gearing
Og måden de måler på er også ens.
Men når en Lupo kører 80 på spedometeret og en Audi kører 80 på spedometeret kan du med gps måle en højere hastighed på a2 fordi dæk er højere men det er der ikke taget højde for i uret.

Morten Moe


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=7.203345,99.752030
Watcher@CarTrends.dk
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 00:42
Geografisk sted: Malmø/kbh

A2 gearing & hjul montering

Indlæg af Watcher@CarTrends.dk »

Større/tungere hjul = mere modstand for bilen og drive rundt = det føles som mindre hk og den går mindre på literen...

Jeg havde stålfælge på min en uge der gik den 3.8-4.0 pr 100km og med magnesium 3.2-3.4 med samme dækstr

I min mercer på 20" vinterhjul køre jeg ca 11 på literen, mens på 22" sommerhjulene kun 9 nogen gange 10

Det jo derfor at smider man f.eks et sæt Dymag carbon/magnesium fælge på en 911 turbo giver vægtbesparelsen alene det der svare til 40 extra hk
Mercedes W221 S550L mit alles som showbil
Audi TT 225hk Quattro som konebil
Ford F-100 1956 Pick up small block custom
VW Touareg 4.2 V8 som familiebil
VW Lupo 3L Facelift, RNS510 Navi, BT Premium,W8 loftlys, MDI, Handskerum, Kopholder, G6 GTI rat, G4 Recaro læder, Orig GTI Bi-Xenon som Pendler bil
Mercedes E320T Avantgarde W210 TIL SALG
http://www.CarTrends.dk Milltek,Eibach,Borla,G.A.S, alt i orig udstyr, navigation til vag biler, Tv free til RNS510 via Flash samt OBD Chiptuning med Landberg Mobilservice
Besvar