Gear sidder fast og vil ikke geare op

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
lorei
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 4. feb 2012 21:28
Geografisk sted: nordsjælland

Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af lorei »

Jeg er ny bruger af siden, har en dejlig lupo fra 2002.
Havde en mærkelig oplevelse i onsdags, jeg afisede bilen kl 615 om morgenen med motoren kørende.
Bakkede ud af indkørslen og kørte afsted, kom på landevej og kunne så høre at lyden var forkert, den sad fast i 3. gear ville ikke geare op. Jeg kørte lidt videre og prøvede at geare op manuelt, det ville den heller ikke. Så stoppede jeg slukkede det hele ventede 2 min og prøvede at starte igen, det lykkedes og den skiftede gear. Siden har jeg oplevet det samme 2 gange.
Jeg har samtidig et problem med at "blinklyden" larmer, men når jeg blinker virker blinklyset fint og ingen lamper er gået i stykker... Min søde mekaniker siger at jeg skal spørge her på siden om nogen kender noget til disse problemer og hvor jeg kan få dem løst...
Hilsen og håb om at I kan hjælpe
Lotte
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af yaknudsen »

Lige præcis det problem med gearskiftet som du beskriver er et problem som er blevet beskrevet her i forum MEGET tit.

Se feks. her: viewtopic.php?f=13&t=1756&hilit=gearproblemer
Og her: viewtopic.php?f=22&t=30

80% af den type tilfælde løses ved at hælde manglende hydraulikolie på den hydrauliske gearskifte/koblings-mekanisme (og det SKAL være den helt rigtige type hydraulik olie). Størstedelen af de sidste 20% løses ved hhv. at udskifte trykkuglen (hydraulik-tryk-reservoir) og sørge for korrekt grundjustering af gearskiftesystemet. (En grundjustering som skal gentages jævnligt i forbindelse med normal service/vedligehold)

De resterende få procent kræver udskiftning af slidte dele i forbindelse med gearskiftemekanismen.

Der er efterhånden en del værksteder der kan reparere og justere gearskiftemekanismen. Men STOR ADVARSEL. Stik imod hvad man skulle tro er stort set alle autoriserede værksteder nogle kluddermikler til det. Og de er samtidigt vildt dyre. Så hold dig for guds skyld fra dem med mindre du er helt sikker på at de har nogen der ved noget om den ret specielle gearskiftemekanisme.

Din mekaniker har givet dig et godt råd da han bad dig kigge her ind. Han fortjener ros. :D

Selv om du skal investere en mindre formue på en autotransport for at få bilen bragt til en af dem der virkelig kan sit 3L kram kan det meget nemt være en utrolig god investering.

Se feks. her: viewtopic.php?f=22&t=28&hilit=3L+v%C3%A6rksteder
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af yaknudsen »

NB: Blinklyden har jeg ikke nogen kommentar til. Men der er næppe nogen sammenhæng mellem de to problemer.

NB NB: Prøv at udforske søgefunktionen i dette forum. Det kan være en god ide at investere nogle timer i at gennemlæse nogle af de mange indlæg, der er (næsten) svar på alting (hvis man tager sig sammen og gør en helhjertet indsats). :D
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg ved ikke om jeg er enig i procent fordelingen, at men resten lyder godt :-)

Blink lyden er nok fordi din blink arm er brændt af, at byt til nyt..


Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af yaknudsen »

VAGtech.dk skrev:Jeg ved ikke om jeg er enig i procent fordelingen, at men resten lyder godt :-)
Indrømmet, procentsatserne har jeg grebet ud af den blå luft - ud fra den ide at overdrivelse fremmer forståelsen. :D
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg ved ikke om jeg er enig i procent fordelingen, at men resten lyder godt :-)

Blink lyden er nok fordi din blink arm er brændt af, at byt til nyt..

Hehe ja okay jeg tror faktisk vi ligger omkring 50/50 faktisk...

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af sussi »

VAGtech.dk skrev:Jeg ved ikke om jeg er enig i procent fordelingen, Hehe ja okay jeg tror faktisk vi ligger omkring 50/50 faktisk...
Der er jeg ikke enig :lol:
Jeg skyder på at tallet er over de 80% som yaknudsen skriver.
Forstået på den måde, at når bilen lige pludselig, ikke vil skifte gear, er det mangel på olie, der er hovedårsagen.
At den så samtidig trænger til en grundjustering og evt. en ny kugle, er en anden sag.
Men som regel kan man få den til at køre nogenlunde bare ved at påfylde den rette mængde olie.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

En mulighed kan også være vand der er frosset omkring de bevægelige dele nederst på gangstelleren....

Er din bobslæde/stenplade hel og monteret?



/Claus
(Ja, puha, det der %regning har altid givet anledning til hovedbrud ;) )
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af VAGtech.dk »

sussi skrev:
VAGtech.dk skrev:Jeg ved ikke om jeg er enig i procent fordelingen, Hehe ja okay jeg tror faktisk vi ligger omkring 50/50 faktisk...
Der er jeg ikke enig :lol:
Jeg skyder på at tallet er over de 80% som yaknudsen skriver.
Forstået på den måde, at når bilen lige pludselig, ikke vil skifte gear, er det mangel på olie, der er hovedårsagen.
At den så samtidig trænger til en grundjustering og evt. en ny kugle, er en anden sag.
Men som regel kan man få den til at køre nogenlunde bare ved at påfylde den rette mængde olie.
de 50% er trykkugler, specielt når vi har det kolde vejr som nu... Jeg taler blot af erfarring fra, hvad jeg har forbi værkstedet... og der kommer en del efterhånden...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af sussi »

VAGtech.dk skrev:de 50% er trykkugler, specielt når vi har det kolde vejr som nu... Jeg taler blot af erfarring fra, hvad jeg har forbi værkstedet... og der kommer en del efterhånden...
Jeg tvivler ikke på at du har ret ;)
Men det kunne jo tænkes at de der ca. 30% selv hælder "en sjat olie på" og kører videre uden problemer :lol: :lol: :lol:
Måske med lidt olie sprøjtet ud i motorrummet :mrgreen:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Sv: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af VAGtech.dk »

Der har du ret... Det er faktisk tit jeg oplever olieplet på bukserne som ligner en "ups har lige pisset i bukserne" plet...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gear sidder fast og vil ikke geare op

Indlæg af sussi »

Besvar