Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af MichaelSmed »

Hej folkens.
Min lille Lupo 3L suser godt ved dørene når jeg kører, specielt på motorvej, og jeg er så træt af det. Er det bare en generelt problem med de små Lupo'er, at de skal støje vildt i kabinen ude fra dørene af, eller skal dørene spændes lidt op eller hvordan? Eller er eneste mulighed den her grimme vindafviser? :(

På forhånd tak.

Mvh Michael :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af yaknudsen »

Mon ikke det kan skyldes at tætningslisterne med alderen er blevet stive og ufleksible, og dermed har mistet deres evne til at tætne når lufttryk/turbulens når et passende højt niveau.

Passer man tætningslisterne med silikone holder de tæt længere end ellers, men er de først 'fladmast' er der vist ikke andre realistiske muligheder end at udskifte dem med nogle nye.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at en dørramme kan være blevet 'voldet' og er blevet skæv, men hvis dørene ser ud som om de er i niveau med resten af karosseriet er jeg ret overbevist om at de ikke er årsagen til problemet.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af MichaelSmed »

Jeg kan skubbe døren ind ca 4-5mm i toppen af b-stolpen, hvorved jeg kan se at døren rykker 2-3mm med ind hele vejen ned langs døren. Men de ser ellers friske nok ud, og ikke føles særlig stive?
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af sussi »

MichaelSmed skrev:Hej folkens.
Min lille Lupo 3L suser godt ved dørene når jeg kører, specielt på motorvej
Har du kontrolleret at dine vinduer lukker 100%, hvis de ikke gør det, kan det give en infernalsk støj.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af MichaelSmed »

De skulle gerne kører helt i top, og lader til de sidder klemt godt op under..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af Thore J »

jeg havde samme problem med min... og problemet er ikke ukendt på biler generelt..

Standartmetoden er at rulle vinduet ned og bøje døren en smule i tilbage i facon..
Men jeg vil dog lige advare, om at man kan skal vide hvad man laver ellers kan man ret nemt ødelægge sin sin dør helt..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Lupo3L
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 18. okt 2010 17:00
Geografisk sted: København Ø

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af Lupo3L »

Jeh havde det samme problem. Jeg justerede "låseblikket" lidt ind mod kabinen så forsvandt det hele(det som døren griber fat i). Det vil jo så sige at sådan har den sagt siden den rullede ud fra fabrikken. Bolten er lidt speciel, det ligner en torx men med flere riller. man kan købe et sæt hos harald skrald.
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af MichaelSmed »

Lupo3L skrev:Jeh havde det samme problem. Jeg justerede "låseblikket" lidt ind mod kabinen så forsvandt det hele(det som døren griber fat i). Det vil jo så sige at sådan har den sagt siden den rullede ud fra fabrikken. Bolten er lidt speciel, det ligner en torx men med flere riller. man kan købe et sæt hos harald skrald.
Det nævnte min bror og far faktisk også det trick. De sagde at bolthullerne var excentriske, og at man burde kunne låsne de specielle torx-bolte, og derved rykke låsen lidt længere ud af døren, hvorved døren burde blive presset mere ind mod karossen. Må lige forbi en bix og købe et sæt :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af sussi »

Kært barn har mange navne :lol: :lol: :lol:
Det hedder en 12 kantet torx, også kaldet en stjerne torx. de fåes ved div. reservedelsforhandler.
Jeg har et sæt der er købt ved Merkonomen og der hedder det en stjernetorx set.
Nogen kalder dem INHEX. eller XZN eller spline på amerikansk.
Mere her
viewtopic.php?f=13&t=1469
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Mine dører suser ved høj fart, what to do?

Indlæg af Daaaarn »

Hvor kan man få et sæt universal gummilister?

Lupo'ens vindstøj kan godt formindskes ved at få monteret et sæt lister. Så man både har lister forinden og foruden... ;)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Besvar