Kontroler gearolie???

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Thomashh
Indlæg: 55
Tilmeldt: ons 6. jul 2011 21:56
Geografisk sted: Fyn

Kontroler gearolie???

Indlæg af Thomashh »

Hej hvordan kontrolret jeg gearolien på min vogn????
Har lige købt den men sys når man kikker i det lille hul hvor der sider en gummiprop på gearkassen der ser mig noget tørt ud!!!! Er det normalt?????
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af KaKa@ »

Det er ned til koblings huset du kigger. Så hvis der ikke er tørt ville det være forkert :)

Du kan ikke måle oliestanden på gearolien, men du kan tjekke farven på den ved lige at linde bundproppen og se oliens farve/hvor tyndt/tykt det ser ud.

Dog ville jeg udskifte det med det samme hvis jeg var det mindste i tvivl!

Når for lidt / slidt olie har så stor betydning for gearkassen ville jeg ikke turde at bare lade det kører. Husk rigtig antal L hvis du smider noget nyt på. ---> 3,1L
Thomashh
Indlæg: 55
Tilmeldt: ons 6. jul 2011 21:56
Geografisk sted: Fyn

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af Thomashh »

Er ikke den store mekaniker så undret mig bare over der så tørt ud...... Gearkassen er helt ny skiftet i maj md. Af den tidliger ejer eller hun fik det gjort :D
Grunden til jeg har kikket er der kommer en sjov rasle lyd når den køre i friløb/ ven næsten ingen træk så var bekymret for det er noget med geret!!!!!!!
Nogle foreslag????? (Perioisk til tider)
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af KaKa@ »

Hvor har den fået lavet gearkasse henne? Ikke alle værksteder der fylder det rigtige på, og så ville jeg udskifte det med det samme, hvis den lige er renoveret. !

Umiddelbart tror jeg ikke den vil rasle fra gearet. Lidt svært at sige, kan være mange ting der evt. lige skal spændes efter. Gør den det ikke i tomgang? Eller hvis du lige træder lidt på speederen og lader den falde i tomgang igen?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af sussi »

Thomashh skrev:Hej hvordan kontrolret jeg gearolien på min vogn????
Har lige købt den men sys når man kikker i det lille hul hvor der sider en gummiprop på gearkassen der ser mig noget tørt ud!!!! Er det normalt?????
Omtale af hullet under gummiproppen her:
viewtopic.php?f=13&t=1233
Læs her om gearolie:
viewtopic.php?f=22&t=36
Og jeg vil på det kraftigste anbefale dig at læse dette:
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Thomashh
Indlæg: 55
Tilmeldt: ons 6. jul 2011 21:56
Geografisk sted: Fyn

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af Thomashh »

Nej ingen raslen i tomgang!!!! Er værst i eks. 3 gear ved 1200 omdr. Hvor den næsten ikke trækker.... Forsvinder stræks efter et tryk på pedalen. Men vender tilbage ved 1100-1300 omdr. ? Kan det være udstødningen der går i selvsving!!!! ???
Gearet er lavet ved en lokal auto mek. Mellem Fåborg og Svendborg hvad han heder kan jeg ikke lige huske men kan hente regningen!!!! Tror faktisk han har sat en ny på og ikke en renuveret da den skinde som en ny!!! På regningen står der gear, kobling ect. Pris 29000,- men finder lige regningen frem her sener :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af 383CI »

Hmm, du har givet ca. 10k for meget for det, så han burde da bestemt få det til at virke. Desværre ses det jo tit at (også) lokale mekanikere kikser lidt med Lupoèr
Sangen i signaturen burde være første løsningsforslag, omend det der ikke lyder som noget den umiddelbart kan klare.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg vil gætte på den lyd Thomas henviser til er et af Lupoens kendetegn - tripoderaslen.

Tripode-rasle:
Lav omdrejningstal, indkoblet kobling, motoren løber i friløb (følger hjulhastigheden). Motorens kraftslag får de inderste knokkelled til at rasle.
Det er ikke en defekt, men et kendetegn ;)

- Og jeg medgiver:
Hvis der er skiftet til ny gerakasse for et halvt år siden, så skift olien; Der er helt sikkert fremmedlegemer i (tilslidning af gearkassedele). 3.1 Liter!!


/Claus
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af dykker5502 »

Jeg tilslutter mig Hamselvs udlægning da det også var min første tanke. Min Lupo har samme lyd når den triller næsten ubelastet.

En fabriksrenoveret gearkasse ser ud som ny og har også garanti som ny. Den leveres ovenikøbet med påfyldt olie. :-) Den kostede for et par år siden 17.000 plus moms og der går vel en dag eller to (16 timer) med at pille den af, flytte gangsteller mm. over på den nye og sætte den nye på igen. Med 500 kr/t bliver det vel 8000 kr og så er vi ved at være der.

Der er ikke noget forgjort i at tømme den "gamle" olie af og så påfylde 3,1l ny olie af den rette type. Så er du sikker på at der er nok.

Og så tillykke med din nye Ulv! Kør den behersket så du opnår den gode økonomi og dertil lange holdbarhed. Det er ikke en gaderæser.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Kontroler gearolie???

Indlæg af 3liter.dk »

Ahh.....(-; Det tager 1,5 time at tage en kasse af 2,5 at montere den igen og så der en time til at flytte dele plus kontrolere kobling. Dvs 5 timer alt i alt... Og så har man IKKE givet den gas så har man stadig kun arbejdet almindeligt tempo....
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af sussi »

3liter.dk skrev:Ahh.....(-; Det tager 1,5 time at tage en kasse af 2,5 at montere den igen og så der en time til at flytte dele plus kontrolere kobling. Dvs 5 timer alt i alt... Og så har man IKKE givet den gas så har man stadig kun arbejdet almindeligt tempo....
Ja dette er tiden for de få værksteder der kan ;) ;)
Hos et aut. værksted bruger de nok det dobbelte, og hos de fleste andre passer det nok med 16-25 timer, mange gange uden at de kan få bilen til at køre bagefter.
Alene det at grundjustere kan tage op til 3 timer på et aut. værksted, og somme tider må de helt opgive, det har der desværre været eksempler på. :lol: :lol:
HamSjelv skrev:Jeg vil gætte på den lyd Thomas henviser til er et af Lupoens kendetegn - tripoderaslen.
Tripode-rasle:
Lav omdrejningstal, indkoblet kobling, motoren løber i friløb (følger hjulhastigheden). Motorens kraftslag får de inderste knokkelled til at rasle.
Det er ikke en defekt, men et kendetegn ;) /Claus
Det er denne lyd, der bl.a. i rundkørsler, får det til at løbe koldt ned ad ryggen, indtil man vænner sig til den ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
3liter.dk skrev:Ahh.....(-; Det tager 1,5 time at tage en kasse af 2,5 at montere den igen og så der en time til at flytte dele plus kontrolere kobling. Dvs 5 timer alt i alt... Og så har man IKKE givet den gas så har man stadig kun arbejdet almindeligt tempo....
Ja dette er tiden for de få værksteder der kan ;) ;)
Hos et aut. værksted bruger de nok det dobbelte, og hos de fleste andre passer det nok med 16-25 timer, mange gange uden at de kan få bilen til at køre bagefter.
Alene det at grundjustere kan tage op til 3 timer på et aut. værksted, og somme tider må de helt opgive, det har der desværre været eksempler på. :lol: :lol:
HamSjelv skrev:Jeg vil gætte på den lyd Thomas henviser til er et af Lupoens kendetegn - tripoderaslen.
Tripode-rasle:
Lav omdrejningstal, indkoblet kobling, motoren løber i friløb (følger hjulhastigheden). Motorens kraftslag får de inderste knokkelled til at rasle.
Det er ikke en defekt, men et kendetegn ;) /Claus
Det er denne lyd, der bl.a. i rundkørsler, får det til at løbe koldt ned ad ryggen, indtil man vænner sig til den ;) ;)
??...16-25.timer...??
Hmm første gang lærlingen skiftede gearkasse på en polo 6N tog det mindre end en arb.dag så mon ikke det ca er det samme på en L3l
dertil kan så med lidt god vilje lægges lidt tid til grundjust.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af 3liter.dk »

Ud over de skruer der normalt skal løsnes på feks. en polo er der tre skruer, det tager max 5minutter ekstra og det højt sat, hvis man er oppe i det timeforbrug i taler om her så skulle man da have sparket og det skulle være første gang, bruger man 25timer på sådan en simpel opgave så er det da bare ud af klappen!..... :arrow:
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af yaknudsen »

3liter.dk skrev:bruger man 25timer på sådan en simpel opgave så er det da bare ud af klappen!..... :arrow:
Om det er god eller grov værkstedshumor det der ved jeg ikke. Men jeg kom altså til at fnise da jeg læste det.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af KaKa@ »

sussi skrev: Ja dette er tiden for de få værksteder der kan ;) ;)
Hos et aut. værksted bruger de nok det dobbelte
Håber da ikke aut. værksteder tager mere end hvad der er opgivet af tid til af/på mont. af gearkasse. Det har jo faste tider de skal gå efter.
Er rimelig koldt hvis de skider på dette op fakturere 4x den opgivne tid :shock: :shock:

Men omvendt, de er ikke guds bedste børn de værkfører der sidder på aut. værksteder 8-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af sussi »

Nu er det nok ikke selve gearkassen, der volder de store problemer, men med tanke på tidligere indlæg, hvor flere aut. værksteder og også nogle "landsbymekanikere" har brugt op til 6 timer på at grundjustere, og flere af dem har alligevel slet ikke kunnet få bilen til at køre.
Jeg fik selv at vide hos VW i Nyk. F. lige efter vi havde købt bilen, at en grundjustering, det var ikke noget man lige gjorde, det tog rimelig lang tid.
Men er senere blevet klogere ;) , hos Jesper tog det under 5 minutter incl. koblingsjustering.
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Kontroler gearolie???

Indlæg af KaKa@ »

Aha. På den måde =)
Besvar