Motorolie lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

Er det denne olie i anbefaler til en Lupo 3l? :)

http://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-e ... -207p.html
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

Ja
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

olielampen er begyndt at blinke, og og der er næsten ingen olie, hvor meget skal der påfyldes?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

½ liter og kontroller så målepinden, hvis det ikke er nok så 1/4 mere, hvis det ikke er nok, så 1/4 mere o.s.v.
Husk at vente et par minutter til olien er løbet ned i bundkarret (ved varm motor).
Sussi
Ps. Hvordan ved du at der er næsten ingen olie :?:
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

kan se det på oliepinden, der er næsten ingen olie at se på pinden?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motorolie lupo

Indlæg af 383CI »

Undskyld mig, men hvordan pokker kan du finde på at køre i en bil med så lidt olie på, hvis det altså er sket.
Det kommer ikke mig ved, men når lampen lyser, og den er rød, så betyder det sgu stop!
Hvis det er første gang den gør det, så hold øje med forbruget fremover, det er ikke "almindeligt" de bruger nævneværdigt med olie.
Jeg har 477k på klokken og efterfylder ikke på 15k km. i Lupo2 1èren blev heller aldrig efterfyldt, begge skiftes patetisk ved 15k km. selvom den aldrig køre korte ture.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

Så længe du kan se olie på pinden, burde der ikke være de store problemer, og så er der "masser" af olie tilbage, og ca ½ liter skulle få målingen over minimun.
Men gør nu bare som jeg skrev længere oppe, og lad være med at overfylde, det er skadeligt.
Lige efter jeg havde købt Audien viste displayet "MANGLENDE OLIE" jeg var ikke med i bilen, så jeg rådede pr. telefon, ham der kørte i den til at hælde noget olie på, han kom 3/4 liter på, men da bilen kom hjem, tjekkede jeg oliestanden, og måtte tappe 0,2 liter af, bare for at få den under MAX mærket.
Og det kan være "almindeligt" hvis det er meget længe siden den har fået skiftet olie, og den kun har kørt morfarkørsel, får den så en tur med 130-40km.t. på motorvejen, vil den fugt der er opsamlet i olien fordampe, og oliestanden synke. Det er ihvertfald min teori om den manglende olie på min A2.
Jeg har ALDRIG efterfyldt på min 3L på de 280xxx den har kørt, olieskift ved hver 15.000.
M.v.h. Sussi
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motorolie lupo

Indlæg af 383CI »

Det er jo absolut sket før vi har forskellig religion her, og bestemt i forhold til olie.
Jeg er skiftet til Castrol, ikke fordi jeg mener det er bedre end Sunoco som jeg stadigt mener er super olie, og har bedre erfaring med det, end det Castrol mange hylder som eneste rigtige her. Fordi de 2 brødre bag netop det selskab snød mig, så jeg har ikke ønsket at komme på virksomheden, men sikkert heller ikke er velkommen.

På samme måde så mht. olie og mængden. Jeg kunne aldrig drømme om at køre en meter med lampen lysende. Selvom jeg aldrig har efterfyldt har jeg en slat liggende i en dunk i bilen, netop hvis jeg skulle overraskes.

Belært af erfaring, smadrede 2 motorer i firmabiler i læretiden fordi mester mente det med olie ikke betød så meget. Min gamle Mercedes Vito kørte på 5/40 mod alle anvisninger, men holdt til 377k km. inden jeg solgte den, uden de mindste problemer, og den trak både båd og hestetrailer mange tusinde km om året. Vitoèn skulle dog efterfyldes lidt, den klaprede OMÅENDE hvis ikke olien stod på/til maks.

En mente også "HaraldSkrald" olie var "godt nok" fordi det havde alle andre biler han havde haft kørt på, insisterede på det køre på det i en 3Lèr.
Indtil han fandt en plejestang på vejen. Den burde være et andet sted, så det med nok og godt nok er en religion.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

Vi er jo stort set enige ;)
Men manden skriver "Der er næsten ingen olie på", dette er underdrivelse så det batter ;)
Motoren mangler ca. ½ liter af 3,8l, efter min mening er ca. 3,3l absolut ikke "næsten ingen olie"
det var sådan set bare min pointe :geek:
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorolie lupo

Indlæg af KMDTHY »

Men fatter ikke hvorfor der pludselig mangler olie.... jeg har aldrig efterfyldt olie på min L3L.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Men fatter ikke hvorfor der pludselig mangler olie.... jeg har aldrig efterfyldt olie på min L3L.....
Hvis der ikke er skiftet olie de sidste 20-30.000km, kan der sagtens mangle ½ liter eller mere.
på 15.000km. brugte min lidt mindre end hvad der svarer fra MAX til MIN på oliepinden.
Sussi
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Bandit »

Min lupo har de sidste ca. 40000 km brugt ca. 1l pr. 10000-15000 km.
Skyldes måske at den ofte kun kører turer a 35 km på landevej.
Ulven kommer, ulven kommer
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

Nu har jeg bestilt. Venter bare på at få det hjem :)

men skal det resterende olie tømmes, inden det nye olie påfyldes?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorolie lupo

Indlæg af KMDTHY »

Sureya skrev:Nu har jeg bestilt. Venter bare på at få det hjem :)

men skal det resterende olie tømmes, inden det nye olie påfyldes?
Hvad kører du på nu?

Hvornår er det sidst skiftet?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

Hej Sussi, tak fordi du gav dig tid til at besvare :) Jeg vil nemlig gøre nøjagtig det som du har beskrevet!
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

KMDTHY: Ingen ide hvilke olie der er i nu? er det et problem? Skal lige tjekke servicebogen.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motorolie lupo

Indlæg af KMDTHY »

Hvis ikke du ved hvilken olie der er i, eller hvornår den er skiftet. Så ville jeg tappe den gamle olie af, skifte filter og hælde frisk olie på.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

er det en dum ide, at hælde olie og så køre til den nærmeste lupo værksted for at skifte olie og filter?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motorolie lupo

Indlæg af sussi »

½ liter på, kontroller at olien står over "min" mærket på pinden, ellers 1/4 mere o.s.v.
Så kan du bare køre på værksted.
Sussi
Sureya
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 22. apr 2014 12:12
Geografisk sted: Varde

Re: Motorolie lupo

Indlæg af Sureya »

okay! :)

Er det her olie ligeså godt som det overstående? :)

for så kan jeg lige smutte forbi thansen og købe det.
Besvar