Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Hej derude
Min grå a2 med knap 600.000 km på klokken har nok gennem det sidste års tid haft en irriterende rumlen og rystende der naturligvis er blevet værre - nu har jeg lige skiftet venstre knokkelled men det hjalp ikke meget.
Det bliver væsentligt værre når den er belastet - op ad bakke eller med flere i bilen. Der er lidt "slak" i tripodelejerne så der lyder ofte et meget hørbart "klonk" under gearskift. Men jeg kan ikke rigtigt finde noget der peger på det rysten og rumlen under accelerationen.
Nogen forslag til hvor jeg skal jagte slid? Jeg kører nødigt hen til en mekker der starter med at skifte begge træk aksler og motorophæng
Men jeg har ikke rigtigt erfaring til at jagte den her fejl...

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Virkelig ingen gode ideer? Nogen forslag til hvorledes man kan vurdere om det er motorophænget?
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af doktorfrank »

Rysteri, der bliver værre, jo mere moment der forsøges overført, forekommer mig hyppigst at være forårsaget at en drivaksel, der bliver presset bort fra centerlinjen - dvs tripoder med slidte/defekte nålelejer i de sfæriske dimser.
Kan du ikke (ja, jeg ved godt at det mere besværligt, end det lyder) skifte en tripode-dims ad gangen for at isolere fænomenet? jeg ville begynde med den lange drivaksel, som har størst masse og dermed størst vibrationspotentiale.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af Vyffe »

Det er mig bekendt også muligt bare at vende tripodelejerne om. Så slides de i et nyt spor.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

hmmm jeg var meget usikker på om det var et motorophæng eller drivaksel - men det er ihvertfald en drivaksel - den lange til højre i første omgang - så den bliver lige skiftet i første omgang - takker de herrer for input - men - kan godt være at man kan vende dem men med de møg-beskidte fingre det ville give vil jeg hellere sætte nye på - og nu kommer der altså en hel ny drivaksel på istedet så kan ejg se om jeg gider skifte tripodelejet på denne her og så have den liggende på hylden...

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Sådan så blev højre trækaksel skiftet - ny SKF fra mister auto leveret til døren for 1350 - og så skulle den gamle ikke retur endda..
Ved i egentligt hvor beskidt man bliver af det forbitrede trækaksel fedt når man nærmest skal pille et tripode leje ud i småstykker?
Nå - anyway - håber jeg fik det hele ud -ingen klonk ved gearskift - og skiftet på under 2 timer

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af MortenNedertoft »

Jeg vil skifte min trækaksel.
Den tidligere mekaniker har smurt fedt i interfacet mellem aksel og hjulnav, så det bliver ikke et problem at skille det ad.
Jeg vil gerne låse med låsevæske, men er i tvivl om jeg kan skille det ad igen senere, hvis jeg bruger en stærk låsevæske - om det er bedre at finde en middelstærk?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af doktorfrank »

Svag! ... Den skal kun modvirke radiale kræfter, dvs. tryk, mens der ingen aksial påvirkning er under kørslen. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af MortenNedertoft »

Så vidt jeg husker laver Loctite kun stærke lejesikringsvæsker. Har du et produkt i tankerne, eller skal jeg købe det korrekte via Audi Danmark?
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af MortenNedertoft »

Eller gevindlåsevæske?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af doktorfrank »

Biltemas gevindsikring nr 36-30 siges at modstå stød og vibrationer og afmonteres med almindeligt håndværktøj. Det synes jeg lyder fornuftigt. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Er styrken ikke lige meget som sådan? Når man ikke kan få skidtet trykket ud er det pga rust - ikke loctite...

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af doktorfrank »

Naæeh ... rust plus gevindsikring er vel mindre genstridigt end rust plus stærk Locktite :roll:
Og jeg mindes ikke at have hørt om tilfælde, hvor rust alene har givet så store vanskeligheder. Men jeg lytter gerne 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Hej frank

Hvis du nu af en eller anden besynderlig grund skulle have et gammelt leje og en stump kardanled liggende kunne du så ikke prøve at finde det stærkeste loctite du har og lime det sammen - lade det ligge en uge (vil det så ikke have afhærdet?) og så prøve at trykke det fra hinanden - og gennemføre den samme test med f.eks lidt saltvand på begge flader og lægge det ud ved garagen ved alt det der egentligt skulle ud - prøve på at glemme det en måneds tid eller så (hvor lang tid skal sådan noget skidt have for at ruste godt og grundigt fast?) Og så se hvor megen kraft du skal bruge få at banke det fra hinanden?
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har da set et par stykker samlet uden Loctite - de har aldrig siddet fast, sikkert fordi de til stadighed vrikker i strålerne. Til gengæld har de evindelige bevægelser imellem lejering og knokkelleddets anlægsflade gjort alt muligt grimt ved fladen på leddet. Derfor vælger jeg den milde løsning med "midler". 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Rumlen og rystende accelerationen mellem 60 og 90

Indlæg af 2a2 »

Hej igen
Det tror jeg du har ret med - helt bestemt - men min pointe var jo også at det er rusten det gør det nærmest umuligt nogle gange at splitte det ad...

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar