Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af CJohansen »

Hej

Håber på lidt input.

Min ene A2 havde det lidt svært med at tage gearet når der skulle startes. Den skulle bruge en del forsøg for at fange enten bak eller frem. Når det så var sket, kørte den helt uden yderligere bøvl før næste opstart. Jeg vidste gangstelleren var mildest talt brugt, og meget utæt indvendig. Jeg havde en anden liggende fra en anden bil, og som virkede 100%, da jeg pillede den af en anden bil. Jeg lavede derfor en "ombytning", da det var nemmest og hurtigst. På med den, tjekke stik, udlufte aktuator (havde den af for at få ren olie i, og en frisk pakning på indgangen, da den sev lidt). Kørte grundjustering uden problemer, og krybepunkt, dog kun med 2 tilgængelige trin. Bilen kørte fint, sådan da, der var lige et par gange den første korte tur, hvor var lidt træg til at skifte op, 3-4-5. I tiptronic, og så kunne den fint. Det gjorde den et par gange, og så var det væk. Jeg tilskrev det at der måske lige skulle cirkuleres lidt olie i gangstelleren, for at få bobler osv ud. 200 km senere, uden et hik, kører jeg stille og roligt ud af en rundkørsel, når lige op i 4 gear, og så slipper den gearet, kan kun tomgang, og vil intet. Jeg tænker det måske er noget boost, så jeg slukker, tæller til 3, starter igen, i N, for nu vil den ikke i stop. Den vil ikke tage gas, og den sætter ikke et gear ind, selv om den indikerer det i instrumentet. Jeg tjekker olie, kødben, stik, og alt hvad jeg kan rykke i. NADA. jeg sætte vcds til, NADA. Så tænker jeg den bare har tabt sutten, og vil køre en grundjustering igen, men NEJ om den vil. Den siger bare IGN OFF. Hmmm .......... Hjem på slæb, og igen tjekke alt igennem, og igen ser alt fint ud. Har haft batteri taget fra natten over, uden succes. Den lader fint, der er masser af strøm, Gangstelleren står i N, og siger ligesom klung.......klung......klung, når motoren kører som om den forsøger, men på hvad ved jeg ikke. Jeg har kikket sangen igennem, og kan ikke se der er noget forkert nogen steder. Pinligt, men jeg er lost på det her.

Please hjælp. Evt. gode ideer, eller testmetode til VCDS, så jeg kan fejlsøge den vej. Der er ingen fejlkoder overhovedet. Gearkassen ser fin ud, ingen mislyde, og olien er hel klar, og fyldt godt op som den skal. Det er den originale olie til gangstelleren jeg har hældt på efter skift. Den står og blinker med "rød fod" lampen, ved siden af stop på gearskifteren. Koblingsaktuatorens værdier er 100% i skabet, og den gør som den skal, så det er ikke det

G38 måske, men igen, ingen fejl i vcds.

Alt vil være en hjælp, så skyd endeligt :-)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af doktorfrank »

Tjek værdierne for de såkaldte "potentiometre" på gangstelleren - min mangelfulde hukommelse siger blok 15 felt 2 og 3. Og altså også ledninger/stik til dem. Og så kan man mistænke bemeldte gangsteller for en løs torx eller sådan noget. Jeg har jo selv for nyligt været i håndgemæng med en Lupo igennem dage og nætter med noget lignende. Der var den nederste arm bare smuttet en tand på strålerne.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af CJohansen »

hvad skal værdierne være på? Hvis du har en oversigt / guide, må du meget gerne klistre den ind her :-)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af Skipper »

Ja det tyder godt nok på problemer med gangstelleren, ud fra din beskrivelse. Men prøv lige disse to longshots:

Træk i koblingsaktuatoren, og prøv igen.

Tjek bremsekontakten.

Ingen af dem giver mening i forhold til den kun vil gå i tomgang, men det er der nu heller ikke så meget andet der gør :lol:

Ellers helt enig med doktoren
Senest rettet af Skipper tirs 11. jul 2017 08:16, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af Atjuh 3L »

Vil gætte på gangsteller stik/ledninger, eller strålerne/armen som Frank er inde på.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har haft betydelig glæde af denne Test table.
http://www.lupo3lklub.dk/pdf/Test_table.pdf
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Min A2 har tabt sutten. Råd søges

Indlæg af CJohansen »

Ser super fint ud, men følger der mon en lille forklaring med. Må indrømme det er lidt langhåret, så hvad er det lige jeg skal fokusere på? Sådan lidt for dummies :oops:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar