rensning af sæder

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
tn3l
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 22. aug 2010 08:02
Geografisk sted: herning

rensning af sæder

Indlæg af tn3l »

hej
er der nogle der har en god og effektiv måde at rense sæderne på (de har skjolder efter vand)
mvh tom 8-)
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: rensning af sæder

Indlæg af pilotfyren »

mit bedste bud ville være noget af de sæderens man kan købe... jeg har haft succes med at rense bundmåtten med det.. men har også skjolder på sæderne , så jeg lytter lige med om der er andre bud...
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: rensning af sæder

Indlæg af arj9k »

Lej en tæpperenser i XL-byg, silvan etc. Koster omkring 150 kr. for en dag.

Har ved flere lejligheder renset sæder og gulvtæppe i bund. For nylig på min nyindkøbte lupo 3L med grå kabine. Nu har jeg desværre ingen billeder fra før og efter, men sæderne var meget beskidte og skjoldede. Det samme var dør sider, stolpebeklædning og loft. Det hele er blevet 90% som nyt igen.
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af lotus »

Kan det også bruges hvis man har sædevarme installeret ?
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: rensning af sæder

Indlæg af arj9k »

lotus skrev:Kan det også bruges hvis man har sædevarme installeret ?
Du skal jo ikke fuldstændig gennemvæde sædet, men kun stoffet i overfladen. Jeg ved ikke om varmelegemet i sædet kan tage skade, men det er nok ikke optimalt at gøre dem våde.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rensning af sæder

Indlæg af sussi »

Hvis det er den lyse kabine du har, vil du aldrig kunne holde sæderne pæne.
Det eneste der funker er sædeovertræk.
Bare nogle regndråber, eller dug fra en kold sodavandsflaske, sætter store pletter.
Tæpperens, eller interiør-rens/polster-rens eller hvad de nu kalder det fra en autoudstyrsforretning kan gøre meget.
Husk at følge brugsanvisningen, det er som regel kun skummet der skal påsmøres.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af diskoboy »

Jeg har med stor success pillet betrækket af (har ikke sædevarme)... Ind i et hovedpudebetræk og i vaskemaskinen på 30-40 grader. De blev ligesom nye.

Hovedpudebetrækket var kun for at skåne vaskemaskinen for de plastikpinde osv. der er der.

Har gjort det for hele kabinen - både sædet og ryglæn. Måtterne er blevet skiftet og jeg overvejer hvad jeg skal gøre ved selve gulvtæppet, men der lejer jeg nok en rigtig vand-støvsuger (eller hvad sådan en nu hedder)
Nu uden det grå lyn...
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Re: rensning af sæder

Indlæg af Tjaller »

Jeg har adskillige gange renset biler, senest min Lupo med grå int.
Lej en tæpperenser og køb noget godt sæbe (ikke det billigste du kan finde, det er sæben der gør arbejdet)..
Jeg "gennemvæder" nærmest sæderne, og støvsuger dem derefter systematisk med et lille mundstykke der gør sugeevnen meget høj. Fryder mig over at der ud af en ellers pæn nok bil kan komme ca. 1 liter fed støv/fedt/svineri.

Og bilen får en dejlig ren duft, og resultatet taler for sig selv.

Herefter bør bilen stå med åbne døre/vinduer, så den kan tørre godt igennem. Gør du det i en periode hvor der ikke er sol/varme, så stil en affugter ind i bilen nogle dage.

Det giver efter min mening det langt bedste resultat.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: rensning af sæder

Indlæg af arj9k »

Tjaller skrev:Jeg har adskillige gange renset biler, senest min Lupo med grå int.
Lej en tæpperenser og køb noget godt sæbe (ikke det billigste du kan finde, det er sæben der gør arbejdet)..
Jeg "gennemvæder" nærmest sæderne, og støvsuger dem derefter systematisk med et lille mundstykke der gør sugeevnen meget høj. Fryder mig over at der ud af en ellers pæn nok bil kan komme ca. 1 liter fed støv/fedt/svineri.

Og bilen får en dejlig ren duft, og resultatet taler for sig selv.

Herefter bør bilen stå med åbne døre/vinduer, så den kan tørre godt igennem. Gør du det i en periode hvor der ikke er sol/varme, så stil en affugter ind i bilen nogle dage.

Det giver efter min mening det langt bedste resultat.

Jeg brugte som tjaller også et lille mundstykke, samt noget god sæbe fra Garant gulve/tæpper. Det er helt utroligt hvor meget brunt vand man kan suge ud af et enkelt sæde.

Det var sådan en fætter jeg brugte http://toolmatic.silvan.dk/silvan.php?a ... 6pperenser
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: rensning af sæder

Indlæg af Silas »

Havde selv kæmpeskjolder på mine sæder. Jeg hev bettrækket af og gav det en tur i vaskemaskinen. Der ligger et par timers arbejde i at af- og påmontere bettrækket, men tilgengæld får du en funklende og duftende kabine med sæder, der ser fabriksnye ud. Det er klart den bedste metode hvis man har et par timer til det. :lol:
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af lotus »

kan man også pille sædebetrækket af hvis man har sædevarme.
Er der ikke chance for at betrækket kryper i vask ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: rensning af sæder

Indlæg af KMDTHY »

lotus skrev:kan man også pille sædebetrækket af hvis man har sædevarme.
Er der ikke chance for at betrækket kryper i vask ?
Det burde man - ja. Og krympe... tjaeh, du skal nok ikke smide det i tørretumbleren :-) Bare husk at trække lidt i det når det kommer ud af vaskemaskinen....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af diskoboy »

KMDTHY skrev:Det burde man - ja. Og krympe... tjaeh, du skal nok ikke smide det i tørretumbleren :-) Bare husk at trække lidt i det når det kommer ud af vaskemaskinen....
Jeg lagde bare mit til tørre i solen ligesom alt andet vasketøj - det passer stadig 100%
Nu uden det grå lyn...
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af Clayton »

sussi skrev:Hvis det er den lyse kabine du har, vil du aldrig kunne holde sæderne pæne.
Det eneste der funker er sædeovertræk.
Bare nogle regndråber, eller dug fra en kold sodavandsflaske, sætter store pletter.
Tæpperens, eller interiør-rens/polster-rens eller hvad de nu kalder det fra en autoudstyrsforretning kan gøre meget.
Husk at følge brugsanvisningen, det er som regel kun skummet der skal påsmøres.
Lad nu være at udtale dig om noget du ikke har forstand på.... du er bare forelsket i sædeovertræk :-)

Tæpperenser.dk det er det eneste rigtige....slut
Hader FB :roll:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: rensning af sæder

Indlæg af sussi »

Clayton skrev:Lad nu være at udtale dig om noget du ikke har forstand på.... du er bare forelsket i sædeovertræk :-)
Tæpperenser.dk det er det eneste rigtige....slut
Sikke dog en gang baljepis at fyre af, man skulle tro at du aldrig har set en Lupo med lyst indtræk. det kan godt være at tæpperenser er det eneste rigtige, men man skal bare bruge det hver gang man har åbnet døren i regnvejr, eller har lagt en flaske koldt vand på sædet. :twisted: :twisted: :twisted:
Og ja vores første Lupo, var med lyst indtræk.
Ps. Sædeovertræk er det eneste rigtige.
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: rensning af sæder

Indlæg af Clayton »

sussi skrev:
Clayton skrev:Lad nu være at udtale dig om noget du ikke har forstand på.... du er bare forelsket i sædeovertræk :-)
Tæpperenser.dk det er det eneste rigtige....slut
Sikke dog en gang baljepis at fyre af, man skulle tro at du aldrig har set en Lupo med lyst indtræk. det kan godt være at tæpperenser er det eneste rigtige, men man skal bare bruge det hver gang man har åbnet døren i regnvejr, eller har lagt en flaske koldt vand på sædet. :twisted: :twisted: :twisted:
Og ja vores første Lupo, var med lyst indtræk.
Ps. Sædeovertræk er det eneste rigtige.
Jeg HAR set de Lupoer med lyst indtræk jeg skal se cirka 100! :-)

Det er fordi sæderne skal have imprægnering.... ellers ligner det lort inden der er gået en måned, så selvfølgelig kan de blive som nye og det holder, men det koster, og det er billigere at smide noget sædeovertræk over... ;)
Hader FB :roll:
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: rensning af sæder

Indlæg af thebat18 »

Jeg har også "bare" pillet betrækket af og vasket ved 40 grader - resultatet var HELT nye sæder.
Stoffet sidder fast med nogle bøjer, så have en kraftig fladtang, og flad skruetrækker ved hånden, ellers kommer det ikke af.
Jeg vaskede det i et dynebetræk.

- når man så alligevel er igang, så byt om på skummet fra fører til passergersæde, så sidder du ikke skævt mere :)
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rensning af sæder

Indlæg af Thore J »

Gammel tråd.. aktuelt emne...

Fin tråd i FAQ, viewtopic.php?f=13&t=2371&start=20 men jeg mangler stadig lidt info..

Er der nogle som har erfaring med at pille betrækket af sæder med airbag og sædevarme.. er det stadig lige til, eller er der noget man skal være særligt opmærksom på?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: rensning af sæder

Indlæg af Thore J »

Ingen der har erfaring med rens af sæder med airbag og/eller sædevarme??
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: rensning af sæder

Indlæg af Rasbi »

Ved ikke med sædevarmen, det har min ikke ;) Airbagen er ikke noget problem. Du trækker nemt betrækket udover airbagen som bare bliver siddende i sædet :)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Besvar