Udlæsning af startspærre kode (immobilizer 3)

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Segadora
Indlæg: 93
Tilmeldt: fre 30. jun 2017 21:39
Geografisk sted: Køge

Udlæsning af startspærre kode (immobilizer 3)

Indlæg af Segadora »

Denne guide er til dem, som vil have startspærre koden til deres lupo ved at fjerne startspærren og udlæse koden.

Lupo fra år 2003 skulle gerne have immoblizer 3, men dette kan verificeres med vcds:
Many 2002 and newer Model Year vehicles sold in the North American Region (NAR) have Immobilizer 3 and there are other Rest of World (RoW) Vehicles with Immobilizer 3 as well. Use VCDS to Select the Instrument Cluster (or Address 25 - Immobilizer in Vehicles with a separate Immobilizer Control Module) and look in the Extra Field. You should see BOTH a 14 digit Immobilizer ID number and ALSO a 17 digit VIN number in the Extra fields like this: WVZKB58001H231169 VWZ7Z0W0648696. The first 17-digit string is the VIN and the second 14-digit string in the Immobilizer ID. Keys that have been previously matched to a different Immobilizer 3 System cannot be reused with another one (which has a different Immobilizer ID). In some cases, you'll need to check in the Engine Control Module in Measuring Value Block (MVB) 081 to see the VIN and Immobilizer ID. If in doubt, check the Factory Repair Manual for your specific vehicle.
Fra http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer

Jeg fandt informationerne gennem startspærren.

Til at udlæse koden og fjerne startspærren skal du bruge:
- Værktøj til at fjerne interiør dele i førersiden
- Program og hardware til at udlæse 24C04
- Hex editor til at læse dumpet

Jeg tager intet ansvar for ødelagte ting osv. Jeg foreslår man afmonterer batteriet FØR man begynder på dette.

1: Fjern de to skruer som holder startspærren
2: Træk den hen til ratstammen og afmonter den.

Billede

Åben boksen og lokaliser EEPROMen kaldet 24C04

Billede

Derefter kan chippen afmonteres af printkortet eller aflæses direkte med en 8 punkts clips.
Her bruger jeg Sofi PRO SP8, som jeg har købt fra ebay.

Billede

Data fra chippen udlæses og gemmes i en fil

Billede

Derefter kan filen aflæses i din foretrukne hex editor

Billede

Jeg har erstattet stel og startspærre nr med F.
Jeg har marketet position 66 og 67. Disse giver 4808 her bytter man om på dem så man får 0848 og dette smides gemmen en hex til decimal http://www.binaryhexconverter.com/hex-t ... -converter og dette giver 2120
De steder, hvor koden er beskrevet er markeret med rødt.
Besvar