Lupo vil ikke starte i stop

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Hejsa, har en Lupo 3l der ikke vil starte når den står i stop, ej heller når den stopper ved er kryds ( auto start) den er lige grundjusteret og kører ellers fint, koblings spændingen ligger på 1,86v og den høje er på 4,02v hvad gør jeg forkert eller overser?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Skipper »

Velkommen til forummet ;)

Søg på "sangen" i FAQ. Når du er det igennem, så tror jeg du er på sporet, ellers er du bedre stillet mht. at vi kan hjælpe dig uden at skyde i blinde.

Brug søg, der er i stakkevis af tråde med netop det problem ;-)

Har du VCDS, eller adgang til det, så er en frisk udlæsning af fejlkoder altid et godt sted at starte.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Ingen fehl koder, har udlæst men alt er som det skal være
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af 383CI »

Nej men læs i FAQèn.

Det er et af de mest kendte problemer med Lupoèn de ikke kan starte i stop når de bliver gamle.
"Folk" her er super hjælpsomme men det er lidt træls at nye ikke gider gøre det mindste selv og tror deres problem med f.eks. "start i stop" er unikt.
Det er det næppe.

Men du kan starte med "sangen" , så får du måske lidt fripas fremadrettet og tid til at læse hvad der ellers normalt er glat med Lupoèrne.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Undskyld jeg spurgte, har bladret i runde her i 3 dage inden jeg vovede at spørge, lupoen har jo ingen fejlmeldinger og kører skifter som den skal, har prøvet alt muligt, hvad folk har foreslået andre med fejl på deres lupoer, troede jeg kunne spørge herinde om hjælp, men skal nok gå, endnu engang unskyld jeg tog mig den frihed og tro at jeg kan få hjælp
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Vyffe »

Skriv på google "starte i stop site:lupo3lklub.dk"
Her får du så 20-30 indlæg om en defekt koblingsaktuator eller kobling.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Det har jeg også, aktuator hiver i koblingen og giver de rigtige spændinger fra sig, koblingens slidtal ( eller hvad nu jeg skal kalde dem) ligger også pæne, den har i går fået Grundjustering og creep point justeret uden problemer, men stadig vil den ikke starte i stop mv. men har fået stillet spørgsmål om der er ændret i koderne og det ved jeg ikke noget om, derfor har jeg forsigtig prøvet at stille spørgmål
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af doktorfrank »

Stop lige et øjeblik! Og forsøg at undgå at lade dig afskrække af enkelte i vores forum, som har en meget direkte måde at sige deres mening på.
Du er naturligvis velkommen til at spørge om hvad som helst - også selv om emnet har været endevendt. Og du er ikke den første, der har haft vanskeligheder med søgefunktioner her og der. Fx kan det være svært at vide lige præcis, hvad vi plejer at kalde tingene.
Det svar du har brug for er, at din kobling antagelig er slidt til grænsen, som VWs teknikere har indbygget i styesystemet. Men erfaringen siger, at den sikkert alligevel holder længe endnu - du må bare leve med, at den kun kan starte i N, og at du følgelig med fordel kan trykke Eco fra ved hver start.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af doktorfrank »

Jeg ser, at jeg lige blev overhalet indenom. Hvis værdierne for koblingen er ok, er en kontrol af/renovering af koblingsaktuatoren nok næste forslag. Og her foretrækker mange at leve med irritationen, hvis det kræver en værkstedsindsats. Kan du selv skifte aktuatoren og servicere den behøver det ikke at blive dyrt.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af 383CI »

Glawion skrev:Det har jeg også, aktuator hiver i koblingen og giver de rigtige spændinger fra sig, koblingens slidtal ( eller hvad nu jeg skal kalde dem) ligger også pæne, den har i går fået Grundjustering og creep point justeret uden problemer, men stadig vil den ikke starte i stop mv. men har fået stillet spørgsmål om der er ændret i koderne og det ved jeg ikke noget om, derfor har jeg forsigtig prøvet at stille spørgmål

Der er jo ikke noget at undsylde, nu fremgår det du jo selv har kigget lidt rundt og respekt for det.
Det var jo ikke nemt at vide når du ikke beskrev det.
Som nævnt, en fokuseret søgning.
Der er et sted du kan udlæse, ikke koblingsværdien, men et tal i % der indikere hvordan hele koblingssystemet har det.
Det skal være inden for et område for bilen kan starte i stop, ellers er der et eller andet der er slidt.
Som det vist er nævnt er aktuatoren det første bud, uagtet den kan udlæse korrekte værdige for stillingen (1,85/4V)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Kim B Olesen »

Du siger koblingsværdierne er fine 8-) men je kunne godt tænke mig at vide hvad de var ;)
Evt et billede når du inde i blok 025 i vcds :)
Men som udgangspunkt, hos den ikke vil starte i stop - er det en slidt koblingsaktuator eller slidt kobling ! Evt en knækket svejsning på armen !
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af CJohansen »

Bremsekontakt?

Og du skal ikke tage det så tungt. De fleste nye får lige en tur uden vaseline på den første dag :mrgreen:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Ok var ellers sikker på ataktuatoren skulle være ok når spændingen ligger på1,85v og så over 4, men har læst så meget de sidste dage at jeg er blevet helt rundforvirret af alle de forskellige meninger og foreslag de forskellige har fået, men er der koder der kan være ændret som nogen har fortalt? og hvis ikke , hvad gør jeg ved/med aktuatoren hvis jeg skulle gøre noget?
Til sidst, jeg har to lupoer denne her har gået 260.00 km og er fra 2001, min den anden har kørt 310.000 km og har aldrig fejlet noget, er aldrig blevet grunjusteret, det er så en 2005, så har indtil jeg købte dette problembarn ikke haft brug for at sætte mig ind i problemerne.
gør det heller ikke bedre hvis man tror på noget der ikke gælder for den fejl man har, men vil gerne høre meee om aktivatoren, hader biler der ikke virker 100%
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af doktorfrank »

Ro på nu - den jo trods alt kørende! Så tager vi analyserne lidt ad gangen. Kig på blok 25 og lad os høre, hvad værdierne er.
:lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Så har jeg været forbi værkstedet igen, og fået udlæst tallene i blok 25, der er to sæt 1. Sæt er: 1-003, 2-002, 3-000, 4-007, 5-000, 6-000, 7-000, 8-000, 9-000, 10-141
Sæt 2 er: 1-84,4%, 2-98,4% 3-0,0 4-232,0
Håber du kan bruge dem til noget,
Jeg observerer at koblingsaktivatoren står og ånder , bevæger sig konstant under udlæsningen er det normalt?
På forhånd tak for at du gider hjælpe
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af HamSjelv »

Glawion skrev:Sæt 2 er: 1-84,4%, 2-98,4% 3-0,0 4-232,0
84,4% og 98,4% - jeg tror I har glemt at lave en krybepunktsjustering efter gearkassegrundindstillingen.... :?

Hvis I har gennemført krybepunktsjusteringen er din kobling slidt langt ud over alle grænser.

Krybepunktsjustering foregår i MB25 - følg den her på forummet beskrevne vejledning.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af sussi »

Glawion skrev:Jeg observerer at koblingsaktivatoren står og ånder , bevæger sig konstant under udlæsningen er det normalt?
Den står altid og "nykker" det er helt normalt :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Fint så må jeg prøve at lave en krybe punkts justering, kan dog ikke lige finde proceduren herinde kun en masse foreslag herom, og hvordan burde tallene så ligge ( tror min mekaniker stikker mig en sludder for en sladder) han sagde at vi bare skulle pumpe på bremsen nogle gange så stiller den selv krybepunktet, men det er jeg meget i tvivl om, kunne en venlig sjæl fortælle mig hvad der er rigtig, og hvad tallene burde være?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis ikke man laver en krybepunktsjustering, laver den selv en når den kommer ud og køre ;)
Tror ikke dine tal bliver anderledes af endnu en grundjustering :(
Det er tid til ny kobling eller koblingsaktuator :?
Felt 2 må max hedde 85% ellers kan den ikke starte i stop, så den er slidt LANGT over, det er faktisk det højeste tal jeg har hørt om hvor bilen kører endnu :lol: 8-)
Glawion
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 18:23
Geografisk sted: agerskov, sønderjylland

Re: Lupo vil ikke starte i stop

Indlæg af Glawion »

Skal bilen stå i stop eller i n når man udlæser blok 25?
Iøvrigt kører og skifter den hel fint, næsten ligesom den anden jeg har
Besvar