HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
lupodude
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 17:58
Geografisk sted: 8000 Århus C

HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af lupodude »

Hej

Jeg har for et par uger siden købt min første Lupo 3L fra 2002, som har kørt 390.000. Jeg har lige været ved min mekaniker fordi den er lidt underlig at starte. Nogle gange sker der ikke noget de første 5-10 sekunder når man drejer nøglen for at starte, men den starter godt nok, dog efterfulgt af en mærkelig pivlyd.

Jeg fik derfor min mekaniker til at sætte en tester på hvor den så viste fejl i de 3 gløderør, men han sagde selv at jeg bare skulle have ny starter selvom testeren ikke fangede nogle fejl ved den. Er det rigtigt at en godt udslidt starter ikke vises ved en tester?

Bilen kører ellers som en drøm og det ville da være rart hvis jeg ikke skulle ud og finde en helt ny starter til bilen da disse er ret så dyre! :)

Håber på at der er nogen, der har lidt erfaring på området.
Lupo 2002 3L, købt feb. 2015 390.000km - Har VCDS tester (billig tester) og software til grundjustering af gearkasse.
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af ColaKanin »

Det er helt normalt, du skal ikke skifte noget, bare kør og vær glad. Det med den ikke starter før efter 5-10 sek er også som det skal være, den starter ikke før der er hydraulik tryk nok, det kan evt være din dørkontakt der er defekt.
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af ColaKanin »

Tænder kabine lyset når du åbner føredøren?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af doktorfrank »

…og den ubehagelige lyd fra starteren kan oftes klares med adskillelse, rengøring og smøring af drevet - helst med tørsmøre-spray, der ikke binder afslidte koblingspartikler. Og, ja, jeg ved godt, at til en ordinær mekaniker-timeløn bliver det måske lige så dyrt, som bare at montere en ny starter. I så fald husk at få den gamle med hjem - jeg (og sikkert andre) vil gerne give en skilling eller to for den. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af Vyffe »

Det med at den piver - er det at den "skærer tænder" på svinghjulet? I så fald er det ikke tilrådeligt at fortsætte med at køre med den... Det er set før at et svinghjul, har taget varig skade af det.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af Atjuh 3L »

Lupodude: Tillykke med bilen ;)

Vyffe: Nej, det er endeakslen der er "kørt tør".

Afmontering og adskillelse og smørelse - og for at tilfredsstille ordkløverne :lol: - samling og montering, og selvf. veludført arbejdsbelønningsøl, så er den i vinkel igen :)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af doktorfrank »

Af vores fire lider de to af denne ubehagelige lyd. Jeg har ikke gidet at gøre noget ved det og det har været uforandret igennem 5 henh. 4 år, dvs. rundt 100 kkm (+ hvad de tidligere ejere har tilbagelagt). Jeg har også hørt andre sige, at det ikke er det store problem - ud over selvfølgelig at det vækker misnøje i omgivelserne. På den ene har gearkassen været afmonteret to gange, og svinghjulets tandkrans ser ikke ud til at at have lidt voldsom overlast.
Så når jeg fortsat har en kraftig beslutning om at gøre noget ved problemet (så snart jeg får tid) skyldes det altså mere irritationen over lyden. Måske vil jeg endog billed-dokumentere. :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
lupodude
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 1. mar 2015 17:58
Geografisk sted: 8000 Århus C

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af lupodude »

Colakanin: Ja kabinelyset starter godt nok :)

Jeg har godt nok et fritids autoværksted i familien til rådighed så hvis der er noget der skal skilles ad og smørres op er der ikke noget problem, men jeg er dog ikke helt så teknisk at jeg helt ved hvad der skal gøres! :)
Lupo 2002 3L, købt feb. 2015 390.000km - Har VCDS tester (billig tester) og software til grundjustering af gearkasse.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af Atjuh 3L »

Lupodude, skriv hvor i landet du holder til, så kan det da være der er en i nærheden der vil hjælpe med lidt vejledning?

Når/hvis du beslutterdig for at udføre operationen:

1. Tag strømmen fra ved batteriet.
2. Bundplade af.
3. Ledninger af starteren.
4. 2 lange bolte der holder starteren skrues ud.
5. Starter adskilles og smøres, (når du har starteren foran dig bliver det stort set selvforklarende.)

Omvendtøvelse begynd.

Færdig slut ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af Rasbi »

Per, du bliver simpelthen nød til at være mere præcis i dine beskrivelser af fremgangsmåden.
Atjuh 3L skrev:Lupodude, skriv hvor i landet du holder til, så kan det da være der er en i nærheden der vil hjælpe med lidt vejledning?

Når/hvis du beslutterdig for at udføre operationen:

1. Tag strømmen fra ved batteriet.
2. Bundplade af.
3. Ledninger af starteren.
4. 2 lange bolte der holder starteren skrues ud.
5. Starter adskilles og smøres, (når du har starteren foran dig bliver det stort set selvforklarende.)

Omvendtøvelse begynd.

Drik en velfortjent ølle

Færdig slut ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
:lol: :mrgreen:
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af Atjuh 3L »

:mrgreen:
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af vanquish99 »

"helst med tørsmøre-spray, der ikke binder afslidte koblingspartikler"

Hvad er det nu lige tørsmørespay er? hedder det ikke også noget andet? synes ikke jeg kan finde det.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af doktorfrank »

Biltema art. 36-21 "Dry Lube - 250 °C"
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: HJÆLP! Starter "piver" og starter langsomt

Indlæg af vanquish99 »

nu står jeg så med en starter jeg har mere eller mindre skilt ad. Ved bare ikke hvor meget den skal skilles? Har delt den i to, så at sige... så jeg har en stump hvor der er 3 mindre tandhjul i, der køre i et større, og så en anden stump for der går en stand igennem. Kan/skal det skilles mere ad? Jeg har købt det tørolie, til at smøre den med, men er ikke sikker på hvor det lige er den skal ha olien henne?
Besvar