Klemme 50 Spændingsløs

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Nytsted
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 19. maj 2013 19:54
Geografisk sted: Sydsjælland

Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af Nytsted »

Har forsøgt at søge mig til en løsning men har trukket blankt indtil videre. Ingen andre, med og uden løsning, ser ud til at have haft præcis dette problem :(

Efter jeg har haft kabinen totalt splittet vil bilen nu ikke starte... Der var ingen problemer inden bilen blev adskilt og så vidt jeg kan måle mig frem til ligger problemet i at klemme 50 på starteren ikke får spænding når nøglen bliver drejet... Har haft testeren på og her var en periodisk fejl om at startspærren havde været kortsluttet men fejlen dukker ikke op igen efter den er slettet, og jeg har haft det hele adskilt igen for at sikre mig der ikke var synlig kortslutning, bilen starter desuden også fint med en lus på kl.50 og holder sig kørende. Alt el i bilen fungerer, kan skifte til alle positioner med gearvælger og den aktiverer kobling osv. Kompressoren snurrer også fint ved åbning af dør osv. Grøn bremsepedal lyser også og går ud osv.

Ting som er prøvet:

Har haft lader/startbooster på batteriet under start.
Har målt spænding helt ud til starteren (har ikke haft noget adskilt i motorrummet før/efter adskillelse ud over stikket til ECU).
Har prøvet at starte i både N & P.
Har haft alle relæer ude igen og testet deres funktion samt renset med kontaktrens.
Har kontrolleret sikringer.
Har målt gennemgang i tændingslås mellem terminal 50 -> 30 -> 15 -> S Ved nøgle holdt på start (Ved slukket: S -> 30 -> P... og tænding: X -> S -> 15 -> 30).
Starter fint ved nøgle sat til tænding og en lus med 12V ned på klemme 50.

Et diagram over forløbet af kl. 50 fra tænding til starter, eller over hele bilen vil modtages med glæde :) (mail:"brugernavn"@gmail.com)

Er her en som har kendskab til problemet eller et bud på en løsning?
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Intet specifikt bud på fejlen, men én ting skal du være klar over:

Kl. 50 til starteren kommer fra en digital udgang på gearkassestyreenheden, og ikke direkte fra startnøglen/tændingslås. Hvis gearkassestyreenheden mangler et eller flere sensorsignaler, eller sensorsignalerne er udenfor spec, bliver motoren ikke frigivet til start.

så jeg vil foreslå at skanne gearkassestyreenheden for loggede fejl.

Alternativt kan det også være fejl i tændingsbundstykket, der gør at kl. 50 ikke signaleres korrekt til et digitalt input på gearkassestyreenhed (dette kan aflæses i måleblokke).




/Claus
Nytsted
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 19. maj 2013 19:54
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af Nytsted »

Må jeg lige prøve. Der er ingen fejl på gearkassemodulet når jeg kører en scanning af hele bilen, men kan ikke huske om jeg var inde i gearkasse styreenheden specifikt så det prøver jeg lige når det bliver muligt. Tændingsbundstykket har jeg målt på som angivet ovenstående, ved dog ikke om der skulle være andre signaler end dem jeg har målt?

Tak for svaret.
Nytsted
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 19. maj 2013 19:54
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af Nytsted »

Nu har jeg fået kigget på automatik modulet, kommunikationen er lidt træg til dette modul men ikke til de andre. Jeg kan se opdateringen i måleblokkene, hvor den skiftevis melder ingen kommunikation og selve målingen (som hvis computeren kører ekstremt langsomt)... Modulet melder dog ingen fejl.

@HamSjelv kan du være mere specifikt omkring hvilke måleblokke jeg skal se på for at se om bilen bliver frigivet til start?

Tak
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Delvis gengivelse af den danske label-fil for gearkassestyreenheden:

004,0,Indgangsgear-/Udgangsgearinformationer

004,1,Indgear-,information 1 x,
--x1xxx? = Normal driftstilling (0 = ECO knap-driftstilling)
--x1xx?x = Trykopbygning stoppes (0 = Trykopbygning startes/nederste tilkobl.grænse nået)
--x1x?xx = Gearvælger i Tiptronic-kulisse (0 = Gearvælger i "D")
--x1?xxx = Startopfordring kl.50
--?1xxxx = Førerdør lukket (0 = Førerdør åben)

004,2,Indgear-,information 2 x
---x-xx1 = Bremsepedal aktiveret
---x-x1x = Kl.30
---x-1xx = Bakgear aktiveret

004,3,Udgear-,information 1 x
---xxx1- = Relæ for startspærre og baklys (J226) ikke indkoblet
---xx1x- = Relæ for hydraulikpumpe (J510) ikke indkoblet
---x1xx- = Normal driftstilling (0 = Advarselssummer/Gear aktiv)
---1xxx- = Normal driftstilling (0 = ECO-Driftstilling)


Så MVB 4, felt 1, bit 3.... :shock:


Jeg kan også foreslå at kontrollere spændingsniveauer fra potentiometrene i alle forekommende stationære stillinger, både for gearskiftegreb og gangsteller. (Værdier kan findes i labelfil, som øjensynligt kun forefindes i den danske version af VCDS)



/Claus
Nytsted
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 19. maj 2013 19:54
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af Nytsted »

Tak for svaret...

Alt er nu testet, kontrolleret, udlæst, målt osv... men alt så fint ud og intet hjalp... Alle bits opførte sig som de skulle, Kl. 50 blev frigivet når nøglen blev drejet over på start osv...

Dog er der sket det fantastiske at fejlen er gået i sig selv :? Den ene gang af 1.000 jeg forsøgte at starte bilen med nøglen, sprang den igang som om intet var sket... havde kort forinden haft drejet nøglen uden held, skulle blot se noget på VCDS og drejede den for 1.000 gangs skyld også lige over på start og hokus pokus, Lupo i fokus...

Jeg kan derfor desværre ikke give et svar på en løsning til dette problem hvis andre skulle støde på det, men har måske lært at "Hvis det intet fejler... Lad det være" :D

Hav det pænt derude og Claus, tak for svarene.
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis du kan se at gearkassestyreenheden hver gang rent faktisk har lagt spænding ud til selvstarteren, er der jo ikke ret meget tilbage til at fejlsøge på... :)

- Jeg kan foreslå at kontrollere kl.50 spadestikket på startrelæet - de er jo kendt for at ruste og derved skabe dårlige forbindelser (hvilket er præcis det samme forløb for baklyskontakten og olietrykssensoren).


/Claus
Nytsted
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 19. maj 2013 19:54
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af Nytsted »

Jeg har virkelig kontrolleret det meste og havde ikke haft stikket på kl. 50 af inden fejlen opstod, plus at jeg jo godt kunne luse over til kl. 50 og få bilen til at starte på denne måde. Desuden målte jeg på stikket til kl. 50 imens det var af og det var fuldstændig spændingsløst (under forsøg på start)...

Men har kørt flere gange i den nu, uden problemer. Ikke én gang efter den sprang til live har den svigtet igen, så det må have været en form for spøgelse i maskinen...

Mit bedste bud er underspænding, på trods af startbooster samt ladning på batteriet og på trods af at jeg godt kunne tvinge den til at tørne starteren og starte bilen ved at luse klemme 50. :)
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klemme 50 Spændingsløs

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Nytsted skrev:...så det må have været en form for spøgelse i maskinen...

For os der nu lever i en fakta-baseret verden og ikke tror på spøgelser, mangler der en rigtig afsutning.

Der er ikke spøgelser i maskinen, kun bits og bytes. Det er fuldstændig forudsigeligt hvad 'maskinen' vil gøre...


Jeg tror dit spøgelse vender tilbage til 'maskinen' igen, og jævnfør Murphy.......



/Claus
Besvar