ISO stik forbindelser

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
funkyman
Indlæg: 42
Tilmeldt: lør 15. jun 2013 18:36
Geografisk sted: Malling

ISO stik forbindelser

Indlæg af funkyman »

Er der nogen der har et diagram og forklaring af ben 1-8 i ISO stik ved radio i Lupo'en ?

(ikke det med højtalerne)

Jeg skal have fjernet en ledning der fucker med min fjernbetjente centrallås :-)

Steffen fra VAGtech har allerede fjernet Telefon Mute, da den gav et hastighedssignal til styreboks,
som kvitterede med hårde gearskift.

Skulle aldrig have skiftet den radio ;-)
Lupo 3L • gul • 06/2001 • AYZ • 335.150km
fra fabrik: aircondition, el-ruder, el-spejle, sædevarme, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, kopholder.
DIY: Brodit beslag, Blaupunkt Stockholm 230 DAB
ønsker: fartpilot, baghøjtalere, tonede ruder bag, armlæn.
funkyman
Indlæg: 42
Tilmeldt: lør 15. jun 2013 18:36
Geografisk sted: Malling

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af funkyman »

Nu har jeg efterforsket lidt selv :-) men der er et par huller ...

Pin Lupo
1 NC
2 Telephone Mute green/white
3 ? 2V / 4V / 10V / 13V grey/white
4 Ignition +12V brown/red
5 Permanent +12V (14V) red
6 Illumination ? grey/blue
7 Permanent +12V (14V) 2x red
8 Ground ÷ brown

og sådan her er forbindelserne i den nye radio - den gamle var også en Blaupunkt, så det er lidt syret!

Pin Blaupunkt
1 NC
2 Telephone Mute
3 NC
4 Permanent +12V
5 Auto Antenna
6 Illumination
7 Kl.15/Ignition
8 Ground ÷
Lupo 3L • gul • 06/2001 • AYZ • 335.150km
fra fabrik: aircondition, el-ruder, el-spejle, sædevarme, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, kopholder.
DIY: Brodit beslag, Blaupunkt Stockholm 230 DAB
ønsker: fartpilot, baghøjtalere, tonede ruder bag, armlæn.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af Qaxius »

Der er ikke permanent 12Volt på din radio på begge 12V ledninger.
Den ene er ACC, som forsyner din radio med strøm og den anden er kun 12Volt til memory, så den kan huske radiostationerne.

Stik 5 er til hvis du har en antenne, som selv kører op eller til at tænde for en evt. forstærker.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
funkyman
Indlæg: 42
Tilmeldt: lør 15. jun 2013 18:36
Geografisk sted: Malling

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af funkyman »

Det øverste er stik fra Lupo, ikke min gamle radio ;-)
Lupo 3L • gul • 06/2001 • AYZ • 335.150km
fra fabrik: aircondition, el-ruder, el-spejle, sædevarme, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, kopholder.
DIY: Brodit beslag, Blaupunkt Stockholm 230 DAB
ønsker: fartpilot, baghøjtalere, tonede ruder bag, armlæn.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af sussi »

Helt enkelt, hvis man skifter radio:
Klip ledningerne til ben 4 og ben 7, træk krympeflex på begge ledninger, lod dem sammen igen OMVENDT/OMBYTTET, flex ind over samlingerne og opvarme.
Hvis man ikke kan selv, kan man købe et konverterstik.
Du skal kun bruge ben 4,6,7,8 til en "normal" radio, og jeg er lige ved at tro at ben 6 også kan undværes, jeg har dog ikke prøvet.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af Qaxius »

Ben 6 bilens forlygter.
Så radioen lyder kraftigere i mørke.
Sluk lyset og mål om der stadig er 12Volt på ben 6.

Klip ikke i dit ledningsnet.
Om der skal byttes rundt, er forskellige fra radio til radio.
På min Lupo sad der en omskiftersæt indeholdende en antenneforstærker.
JP Auto har dette sæt på lager, for jeg har selv set det, i en af deres mange kasser på lageret.
Dette sæt bytter selv rundt på disse stik.
Min Blaupunkt var byttet rundt, så da jeg satte min Pioneer radio i, der måtte jeg bytte rundt på dens egne røde og gule ledninger.
Pioneers ledninger er født med stik til at bytte rundt med og født med stik på "antenne" samt en lus ud til løst stik til forstærkerens remote.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1842
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev:...Den ene er ACC, som forsyner din radio med strøm og den anden er kun 12Volt til memory, så den kan huske radiostationerne.
Øhh, nej.

Standard Blaupunkt-radioer i VW's biler trækker hovedstrøm på kl.30 ('Konstant batteri'). Kl.15 ('tændingsplus') anvendes kun til at styre en i Blaupunkt-radioen indbygget timer, der gør at denne slukker efter én time med udeblevet kl.15

Lupoen's spændingsstabilisator er bygget til drift af radioen på denne måde; Spændingsstabiliseret kl.30 kan belastes op til 15A, men spændingsstabiliseret kl.15 kun kan belastes op til 5A IIRC.

Så hvis man vil lave et Qaxius-branded multi-kilowatt lydanlæg (..), skal der flæskes i Lupoens originale ledningsnet. Skal der monteres højeffekt autoradio-spillemaskine af andet fabrikat end Blaupunkt, skal der flæskes i det originale ledningenet.


Men sevfølgelig kan der laves rigeligt lydtryk med den effekt der er til rådighed på spændingsstabiliseret kl.15 (Der er ca. 60W til rådighed).



/C
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: ISO stik forbindelser

Indlæg af Qaxius »

Strøm til en forstærker trækkes ALDRIG fra det originale ledningsnet, medmindre at man har sat en Aloine Powerpack ISO AMP mellem radio og højtalere, hvilket giver 4x100watt peak og efter sigende, giver en mærkbar effekt.

I mit tilfælde, der bruger min radio nærmest ingen strøm, da den jo ingen watt bruger på højtalerne.
Det har jeg jo min 4x80watt rms forstærker til, som får strøm fra et 35m2 stelkabel på 50cm og et 25m2 pluskabel på 1meter og som er forsikret med en 80A sikring.

Blaupunkt på ha en lille indbygget kondensator, eller bruge så lidt strøm, at de kan modstå spændingsdykket fra start/stop systemet, når batteriet er blevet træt.
Alle mine Pioneer har været elendige, hvad dette angår, så nu sidder der en 100uF kondensator foran radioen, sammen med en diode.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar