16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Spoilere, skørter, interiør, lygter mv.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Vyffe »

En maskiningeniør, med en baggrund fra gymnasiet eller htx, kommer ofte på glatis når teori skal omsættes til praksis.

Det har jeg som nyuddannet maskiningeniør med baggrund som automekaniker set utallige eksempler på :O
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Ja det er klart jeg ikke har så meget praktisk erfaring som du har med biler. :b det er jo derfor jeg spørger efter folks erfaringer ikke meninger. ;) men det er nu ikke fordi jeg aldrig har været i værksted, det er der mange på mit studie der aldrig har været. Men Fuck det lad os bare sige jeg er en noob.

Gad godt at høre om der var nogen der har prøvet. ;)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Bandit »

jenslaursen89 skrev:...men det mange glemmer når de sætter gevind på er også at få den sat op på cornervægte det er snart lige så vigtigt som sporringen osv.
Den har jeg godt nok ikke hørt før. Hvar skulle formålet være med det?
Ulven kommer, ulven kommer
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Det er deraf alt balancen i bilen kommer. Du kan risikere at have 100 kg mindre vægt på det ene forhjul kontra det andet, og det kan gøre en kæmpe forskel i køreegenskaberne.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

+1 …..her er så noget, vi kan blive rørende enige om. Jeg tror, at man skal have prøvet en bil på stram gevind-undervogn før/efter corner-vejning for til bunds at fatte, hvor kolossal forskel det kan gøre på sving-/bremse-/accelerations-egenskaber. Bare synd, at det nødvendige udstyr er så dyrt! (Er der nogen, der kan komme op med et forslag til et billigt og gør-det-selv venligt stykke målegrej til at registrere det præcise anlægstryk for det enkelte hjul???)
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Jeg har 4 badevægte. ;) også bruger jeg et Excel ark til at regne procenter og krydsvægt ud. ;)
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

Hvor har du fundet badevægte, der kan håndtere over 300 kg??????
:o
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Michael Munk »

doktorfrank skrev:Hvor har du fundet badevægte, der kan håndtere over 300 kg??????
:o
http://www.badevaegtetilrigtigemaend.dk
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

Er det et gammelt link? - Kan ikke finde serveren! Og Tube-henvisningen giver mig ikke umiddelbart noget om badevægte :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Bandit »

jenslaursen89 skrev:Det er deraf alt balancen i bilen kommer. Du kan risikere at have 100 kg mindre vægt på det ene forhjul kontra det andet, og det kan gøre en kæmpe forskel i køreegenskaberne.
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan man kan ændre så meget på vægtfordelingen bare ved at sænke bilen. Kan du ikke forklare det lidt bedre? Jeg mener at hvis camper caster og toe-in er inden for tolerancerne, hvorfor skulle vægtfordelingen så ændres? Den resterende del af bilen bliver jo ikke ændret.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

Det kan godt være trættende, at jeg gentager mig selv….men, men - når man sænker bilen, er der ikke længere noget der hedder "indenfor tolerance-området" mht. camber, spidsning m.m. Ganske enkelt fordi det ændrer alle de vinkler, som forhjulet beskriver under affjedrings-, acceleration-og bremsnings- samt styreudslags-bevægelser. Det er retur til udviklingsafdelingen for at finde de optimale indstillinger.
Når man sænker med gevindundervogn, kan man regulere fjedertrykket for det enkelte hjul, eller sagt på en anden måde: Hvor mange kg hjulet trykker imod asfalten med. Kommer bilen til at se helt skæv ud, hvis det er gjort forkert??? Ikke nødvendigvis, for fx 50 kg ekstra tryk nedad på højre baghjul kan snildt udlignes ved måske 40 kg ekstra tryk på det diagonale forhjul - bilen står lige, men dykker helt skævt ved bremsning og styrer helt forskelligt i højre- og venstresving. Osv. osv.
OK????
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af sussi »

DoktorFrank skrev:Hvor har du fundet badevægte, der kan håndtere over 300 kg??????
:o
http://www.digitalvaegten.dk/analoge-va ... l-550.html 250kg x 4= 1 ton, mon ikke det er nok til en 3L ;)
https://www.abenaonline.dk/ProductDetai ... tId=228848 300kg
Og der er mange flere :D :D
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

Tak for den E. Dejligt med mere input.
Jo, det går nok lige til en Lupo - det er jo forakselvægten, der er dimensionsgivende. Men vi har også en Toyota Corolla racer med en forakselvægt på min. 550 kg….så deeeet! Og det gælder jo tillige min Golf (omend den er perfekt sat op fra sidst vi havde professionelt grej til låns).
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af sussi »

Fandt lige denne også
http://www.vaegteeksperten.dk/industriv ... -100g.html
Vægten kan veje helt op til 330 kg med en nøjagtighed på 100g
Men det er nok også "toppen af poppen" :D :D den burde kunne klare din Corolla ;)
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Bandit »

@doktorfrank:
Jeg kan godt følge teorien, men hvad justerer man så efter?
Man kan vel let komme ud for at højden er forskellig, hvis vægten er perfekt fordelt sidevejs og omvendt.
Komponenterne i bilen er jo ikke 100% centreret omkring den langsgående centerakse.
Førens vægt vil jo teoretisk også spille ind, specielt hvis man som jeg vejer mere end 10% af ulvens køreklare vægt ;)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:Tak for den E. Dejligt med mere input.
Jo, det går nok lige til en Lupo - det er jo forakselvægten, der er dimensionsgivende. Men vi har også en Toyota Corolla racer med en forakselvægt på min. 550 kg….så deeeet! Og det gælder jo tillige min Golf (omend den er perfekt sat op fra sidst vi havde professionelt grej til låns).
8-)
så er det vel bare at bruge flere/2.vægte pr. forhjul og et par lægter imellem de 2.vægte og så holde på lægterne
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af doktorfrank »

@Sussi & Ejvind: Tak for research - endelig noget, der ser ud til at kunne bruges; den skal jeg forhandle med teamet om!

@ Bandit: Kompromiser - du har ganske ret, der kan nok være en millimeter eller to i højdeforskel (hvilket i min bog er uvæsentligt, for hvad er det målt udfra? En ikke specielt veldefineret skærmkant?) Og ja, førervægten har betydelig indflydelse (når vi ikke lige snakker formel-racere). Hvis du hovedsageligt kører alene i bilen, ville jeg nok balancere inkl. fører. Til banebrug kan man tillige medtage i vurderingen om de fleste (og de vigtigste) sving er højre eller venstre - og så altså i hvilken side af bilen føreren er placeret. Og så finjustere til det bedste kompromis - hvis man gider og kan finde tid :lol:
Først derefter kommer sporingen ind. Jo mere negativ camber, jo mere spredning. Jo større forskel mellem tværsvingarmens og sporstangens længde samt styrehusets højde over svingarmen, jo vanskeligere er det at gætte rigtigt; ideelt set tror jeg, at sporstangen skal være tæt på vandret (bl.a. derfor er "skamsænkning" skidt). Fyr kareten af lige ud ad vejen over nogle km, stop og mål præcist dæktemperaturen på inderste og yderste del af trædefladen - det fortæller meget om, hvor langt opsætningen er fra noget brugbart.
Besvarer det lidt af spørgsmålet :?:
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af jenslaursen89 »

Til dem der rent faktisk interesserede sig for emnet kan det IKKE lade sig gøre der er ikke nok materiale i lejenavet til at det overhovedet kan lade sig gøre. Desværre.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Kim B Olesen »

Så er det jo bare i gang med en alu svejser, så der bliver materiale nok ;)
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: 16" Mercedes fælge bore huller i navet?

Indlæg af Riis »

Kim B Olesen skrev:Så er det jo bare i gang med en alu svejser, så der bliver materiale nok ;)
Navet er så ikke lavet af alu.... :D
Byt til Brugt.
Besvar