Skift af skiver

Alt vedrørende teknikken på 3L
Platfod
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 16:56
Geografisk sted: Vestjylland

Skift af skiver

Indlæg af Platfod »

Min lupo skal til syn inden længe, og mine bremseskiver skal skiftes, og evt. klodser. Er det noget jeg vil kunne gøre hjemme med en alm. donkraft? Jeg er rimelig fiks på fingrene men jeg ved ikke meget om biler, så hvis nogen lige kunne skrive en hurtig guide ville jeg blive oven ud lykkelig.
Og hvis i har nogle gode links til gode(læs billige) bremsedele ville jeg også sætte pris på dem.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

Der er mange indlæg angående dette emne, prøv at søge lidt. Enten ved brug af søgefunktionen, eller linket i min signatur herunder.
Ps. Man skifter ikke skiver, uden samtidig at skifte klodser.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiver

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis du vil have billige bremsedele så er det nok på ebay :) Husk både skiver og klodser - Ellers er det bare op med bilen, af med hjulet, så klemmer du stemplet ind med en stor tang eller andet, så skal du have selve kaliperen af, nu kan jeg ikke lige huske om den er delt i to på Lupoen også, men pil det hele af ellers kan du nok ikke få skiven ud :D Så gør du det hele godt rent, især der hvor klodserne kører med en stålbørste, på med skiven skruen i for at holde den, hvis ikke der er en lille skrue, så i med et par hjulbolter for at gøre det lidt nemmere :D Så smører du med kobberfedt eller det nye blå grafitværk der hvor klodserne glider - endelig ikke på de gummiglidere, de skal have silikonefedt :D Du kan også give en lille smule der hvor skiven lægger an men ikke ret meget, det samme der hvor fælgen lægger an :D Så er det bare at samle det hele igen - husk at affedte skiven på begge sider og så er du køreklar igen :D
Platfod
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 16:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Skift af skiver

Indlæg af Platfod »

Jeg er ikke så meget til det med ebay.
Jeg mener at have læst at 18mm skiver godt kan bruges, de har vel mindre chance for at blive skæve end de standard 15mm?
Er det ikke sådan et par sæt jeg skal bruge:
http://shop.webteile24.de/PKW/Bremsen/B ... le-32.html
http://shop.webteile24.de/PKW/Bremsen/B ... e-187.html
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

Forkerte skiver, du skal søge på:
Fahrzeugteile für Ihren VW LUPO (6X1, 6E1) 1.2 TDI 3L
http://shop.webteile24.de/index.php?cl= ... le_listing&

Sorry, havde i farten ikke set at det var 18mm. du skulle bruge,
se mit indlæg længere nede.
Senest rettet af sussi søn 10. apr 2011 22:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: opdateret
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiver

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er vel rigtigt nok hvis han vil have 18 mm skiver på Sussi :) er det ikke ? Jeg sætter helt sikkert også 18 mm skiver på når jeg engang skal have skiftet, mine ryster også, men de ligger også kun lidt over minimums målet :D Så det bliver jo ikke ved med at gå :D men jeg tror det er rigtigt med både skiver og klodser - jeg mener skiverne skulle være fra 1.4 TDI og klodserne stadig til 3L :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

Brug søgefunktionen øverst til højre her på siden og søg på:
ZIMMERMANN


Ifølge:
http://shop.webteile24.de/PKW/Bremsen/B ... e-137.html
Bremsscheiben (2 Stück)
Art.Nr.: 100.1245.00
Bremsscheiben (2 Stück)
-in Erstausrüsterqualität-<BR>Vorderachse außenbelüftet -
Audi A2, VW Lupo<BR>239,0x 15,0 mm H=34,2 mm LK 4/100
jetzt nur 52,40 €
Passer til:
Audi A2 / 1.2 TDI (45kW/61PS) 03/01-08/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.2 TDI 3L (45kW/61PS) 07/99-07/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.4 16V (55kW/75PS) 09/98-07/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.4 16V (74kW/100PS) 08/99-07/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.4 FSI (77kW/105PS) 02/01-07/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.4 TDI (55kW/75PS) 01/99-07/05 Anzeigen
VW Lupo / 1.7 SDI (44kW/60PS) 09/98-07/05 Anzeigen
så er det bare at søge på f.eks. denne side efter tilsvarende i 18mm.
http://shop.webteile24.de/index.php?cl= ... r_id=11574

Har selv købt et komplet sæt 18mm. med både skiver og klodser via e-Bay, de virker perfekt (knap 700kr. mit alles).
Link findes ikke, da det er over 3mdr. siden.

Til gengæld kører jeg altid 100% originalt på baghjulene
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiver

Indlæg af Kim B Olesen »

Har selv købt et komplet sæt 18mm. med både skiver og klodser via e-Bay, de virker perfekt (knap 700kr. mit alles).
Link findes ikke, da det er over 3mdr. siden.

Til gengæld kører jeg altid 100% originalt på baghjulene[/quote]

Ville din også gerne ryste lidt, eller hvad var grunden til skiftet til 18 mm skiver ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Ville din også gerne ryste lidt, eller hvad var grunden til skiftet til 18 mm skiver ?
Nej den har altid bremset perfekt, jeg har kun skiftet skiver og klodser, samt tromler og bakker én gang på 255.000km, så for at det hele fortsat skulle virke perfekt, blev hele møllen skiftet på én gang.
Jeg går aldrig på kompromis med sikkerheden :D :D
18mm skiver, for at undgå "skæve skiver" og p.g.a. en del positiv omtale her i klubben.
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af skiver

Indlæg af D. F. »

Husk at det ikke er lovligt at sætte 18mm på ;-) (ej heller stål tromler bagpå som nogen af os har gjort :lol: )

Man kan være uheldig at måde en synsmand der kender noget til 3L, og er krakilsk.

Der er nok ikke store chancer for at "blive snuppet". Man skal bare være klar over man ikke må.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af skiver

Indlæg af KMDTHY »

Jeg vil umiddelbart mene de skal have rigtig gode øjne for at se forskel på 15 og 18mm, dog er tromlerne nemme at se forskel på....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af skiver

Indlæg af D. F. »

KMDTHY skrev:Jeg vil umiddelbart mene de skal have rigtig gode øjne for at se forskel på 15 og 18mm, dog er tromlerne nemme at se forskel på....
Enig enig :-)

Vil bare fortælle manden, at han kører til syn med noget ulovligt, hvis han følger de flestes råd og sætter 18mm på.
Syntes jeg han har ret til at vide.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

Det er da bare at spørge synsmanden om han vil godkende bilen med 18mm. skiver, inden man betaler ;) ;)
Sidst jeg var til syn, spurgte jeg inden synet, om han ville godkende bilen med mine Lexus baglygter, det ville han, jeg betalte og fik bilen godkendt uden bemærkninger. Så det er ikke så svært :lol: :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af skiver

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:Det er da bare at spørge synsmanden om han vil godkende bilen med 18mm. skiver, inden man betaler ;) ;)
Sidst jeg var til syn, spurgte jeg inden synet, om han ville godkende bilen med mine Lexus baglygter, det ville han, jeg betalte og fik bilen godkendt uden bemærkninger. Så det er ikke så svært :lol: :lol:
Er de(klamme :P ) lygter ikke også E mærket ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Er de(klamme :P ) lygter ikke også E mærket ?
De er sgu ikke spor "klamme" siger "den rigtige" Sussi, de er bare raffi :P :P
Og det har været oppe før, nogle siger at de er godkendte til Lupo, andre siger at de ikke er.
Så for en sikkerheds skyld spurgte jeg inden synet, og fik OK, han undersøgte dem overhovedet ikke på nogen måde.
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Skift af skiver

Indlæg af hare »

Så længe der står E-typegodkendelse skrevet på lygten er den EU godkendt, hvor end Politiet i Danmark ikke vil have det, kan de intet gøre, da jeg havde min Polo med Dayline-forlygter og diodelygter bagpå, havde jeg oftes diskutioner med Politiet omkring de lygter, men der var skrevet / støbt ind frontglasset E11 og E1 på baglygter også kan de intet gøre.. :-) bare lige så i er klar over det, E-mærket gælder også andre ting, som rat, bremser, jamen alt..
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af skiver

Indlæg af D. F. »

sussi skrev:Det er da bare at spørge synsmanden om han vil godkende bilen med 18mm. skiver, inden man betaler ;) ;)
Sidst jeg var til syn, spurgte jeg inden synet, om han ville godkende bilen med mine Lexus baglygter, det ville han, jeg betalte og fik bilen godkendt uden bemærkninger. Så det er ikke så svært :lol: :lol:
Jo, det bliver jo så ret svært hvis han siger nej. Det har han jo ret til, hvis han er i det humør.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af skiver

Indlæg af sussi »

D. F. skrev:
sussi skrev:Det er da bare at spørge synsmanden om han vil godkende bilen med 18mm. skiver, inden man betaler ;) ;)
Sidst jeg var til syn, spurgte jeg inden synet, om han ville godkende bilen med mine Lexus baglygter, det ville han, jeg betalte og fik bilen godkendt uden bemærkninger. Så det er ikke så svært :lol: :lol:
Jo, det bliver jo så ret svært hvis han siger nej. Det har han jo ret til, hvis han er i det humør.
Så finder man da bare en anden synshal/synsmand, der er nok af dem, og de har næsten alle "drive ind", så man behøver ikke bestille tid :P :P
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skift af skiver

Indlæg af D. F. »

sussi skrev:
D. F. skrev:
sussi skrev:Det er da bare at spørge synsmanden om han vil godkende bilen med 18mm. skiver, inden man betaler ;) ;)
Sidst jeg var til syn, spurgte jeg inden synet, om han ville godkende bilen med mine Lexus baglygter, det ville han, jeg betalte og fik bilen godkendt uden bemærkninger. Så det er ikke så svært :lol: :lol:
Jo, det bliver jo så ret svært hvis han siger nej. Det har han jo ret til, hvis han er i det humør.
Så finder man da bare en anden synshal/synsmand, der er nok af dem, og de har næsten alle "drive ind", så man behøver ikke bestille tid :P :P
ja, ja hvis du siger det....

Det handlede om manden blev anbefalet noget der principielt var ulovligt, og du ikke kan være sikker på bilen kan synes med.

Det kan du da vel ikke have noget imod han får at vide?????
Kenan
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 5. mar 2011 08:36

Re: Skift af skiver

Indlæg af Kenan »

Det handler da bare om at du skal spille klog, og lige vise folk at du ved at det principelt er ulovligt, som du kalder det!! Det er ikke den fjerneste chance for at en synsmand vil opdage at skiverne er 3 mm tykkere end standard!! Hva sker der herinde nogen gange !! :lol: :lol: .. der er der ingen grund til at skrive sådan noget plat noget man... Til dig som vil køre med 18 mm skiver, gør det :)du skal på ingen må¨de være bange for at din bil ikke kan synes med det. SLET IKKE!!!!
Besvar