Usikkerhed efter gearkasseskift

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Grønærten
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 11:05
Geografisk sted: Østerbro

Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af Grønærten »

Hej Alle I Luponørder.
Jeg kunne helt vildt godt tænke mig at få jeres bud hvad der kan være sket med vores "Wolfs"wagen. Vi købte bilen hos Eurobiler for 6 år siden ca. og har brugt 3 literværkstedet helt konsekvent. De har givet os god service hele vejen og også været meget rimelige med priser. Såvidt så godt. Bilen har nu kørt ca 250.000km

Da min kone så sidst i november var ude for at få ordnet et problem med en lås, kørte chefen selv bilen rundt om værkstedet. Da han steg ud sagde han til konen at vi måske skulle indstille os på lidt mindre julegaver, da gearkassen var ved at stå af. Noget han kunne konstatere alene på hvordan den lød.

Da worst case scenario var at bilen kunne blokere forhjulene i fuld fart indvilgede vi selvfølgelig i at få skiftet den. Det skal lige siges at vi indtil den dag ALDRIG havde været ude for at bilen ikke kunne køre.

Nå men vi indleverer bilen til kobling-gearkasseskift og får den udleveret og betaler regningen på 20 k. Jeg spørger interesseret til hvorfor der ikke står 3liter gearkasseolie på regningen, da den flinke og snakkesalige herre ved kassen i noget smalltalk er kommet til at fortælle mig at det da er sket at værkstedet har skiftet gearkasse, men glemt at fylde olie på efterfølgende. Jeg får at vide at olien ikke står udspecificeret men at "det hører bare med". Bilen kører fint hjem, men da min kone kører på arbejde næste dag går bilen for første gang i sin tilværelse i stå på motorvejen. Hun får den med besvær startet igen og kører et stykke igen, men bilen vil ikke rigtig være med mere. Hun får så Falck til at køre den til 3liters/eurobiler hvor de beklager meget, udbedrer hvad der er galt og bringer bilen ud dagen efter. Vi får at vide at de har måttet bruge reservedele for et par tusind for at udbedre hvad der var galt med den, men hvad der egentlig var gået galt synes jeg ikke jeg forstår noget af og jeg synes heller ikke at 3liters værkstedet gør noget særligt for at få os til at forstå det, selvom jeg sender en lang mail om mine tvivl. Bilen har efterfølgende haft gearproblemer som er blevet løst af justeringer U.B.

I min værste fantasi har værkstedet glemt at komme olie på gearkassen og hvad det betyder for den ny (renoverede) gearkasses liv har jeg ingen anelse om.

Jeg læser i nogen andre tråde her på siden at nogen synes at det andet Lupo-special værksted Mecari er blevet "for kloge". Er noget af det samme ved at ske for 3litersfolkene? Det er da sådan set forståeligt nok, at hvis man hele tiden får at vide at man er fantastisk dygtig og køen af ventende biler er lang, har man måske ikke så meget brug for at bruge tid på at få dummernikker som mig til at forstå baggrunden for de nødvendige reparationer.

Er der nogen her der kan komme med et kvalificeret gæt og en ikke så teknisk forklaring på hvad der egentlig kan være sket?

Som det er nu er det gået ud over køreglæden. Jeg tænker jeg på forløbet hver gang jeg sætter mig ind i bilen og føler mig usikker på hvornår den går i stykker/stå næste gang.

Mit ærinde er ikke at give 3literværkstedet et dårligt ry, som sagt har vi gennem tiden været meget tilfredse med dem.
Jeg vil bare gerne forstå hvad der er sket, komme af med mine tvivl og kunne sætte mig ind i bilen uden at spekulere.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af sussi »

Forskellen på Eurobiler og 3 literværkstedet er hvilket papir de putter i den printer, der udskriver regningen :mrgreen:
Gennem de sidste par år, har der været flere solstrålehistorier om dem, men desværre også nogle af de modsatte historier. Jeg er desværre også en af dem der har oplevet værkstedet fra deres værste side, så jeg stoler absolut ikke på dem. :twisted:
Her er der lidt blandede meninger:
http://www.bedoemmelse.dk/emner/euro-biler.html
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af 383CI »

Det lyder vildt de lige kan sige hjulene er ved at blokere, eller kan komme til det. Det har jeg aldrig hørt om, men fred med det.
De må redegøre for hvad der er lavet, ganske simpelt. Rent faktisk kan gearkassen jo have været uden olie men de har så skiftet den fuldstændigt uden at fortælle dig om det. Det er måske ikke, trods alt, det værste der kunne være sket, men har den kørt uden olie vil det forkorte lejetiden betydeligt under alle omstændigheder. Det kan tydeligt ses på tandhjulene i gearkassen hvis de har været varme og det bliver de efter selv kort tid uden olie.
Hvor langt kørte bilen inden stoppet?
Hvad har du betalt for på regning nummer 2?

Det lyder som de har været dygtige, rigtigt dygtige, i flere omgange. Det er ikke en skal at lave en fejl, og om det er en sådan er ikke til at sige, men de bør stå ved den og ikke lade dig betale. Forudsat stoppet er opstået som følge af noget de har pillet ved i forbindelse med gearkassen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Grønærten
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 11:05
Geografisk sted: Østerbro

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af Grønærten »

Halløj, klap lige hesten. Ingen har sagt at hjulene var lige ved at blokere, kun at det var værste der evt. kunne ske.
Hvor langt den kørte: Fra bilen fik skiftet gearkasse til den ikke ville køre mere har den først kørt fra værkstedet til Østerbro (uden problemer) og næste morgen så fra Østerbro til Brøndby, hvor den døde. Det er vel en 10-15 km hver.
Vi har absolut intet betalt for de efterfølgende justeringer.(U.B.= uden beregning) og har også fået et par mindre reparationer efterfølgende U.B.
Som jeg skriver er der slet ikke noget at komme efter på det økonomiske plan.

Den oplysning du gi'r 383CI om hvad der sker når gearkassen har kørt uden olie var sådan set lige det jeg havde brug for at vide. Jeg er tryg ved at det vil kunne ses hvis man kunne kigge derind. Det betyder jo at jeg kører rundt med "den rygende pistol", hvis det altså er det der er sket.


Allerede nu kan jeg mærke køreglæden er på vej tilbage, og det var jo det, det allermest handlede om.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af 383CI »

Jeg syntes måske bare at værkstedet har dramatiseret en smule ved at sige hjulene kunne sætte sig i værste tilfælde.
Ja, bevars, men jeg er sikker på min motor kan springe i luften, med et ordentligt brag, ild og røg overalt. men derfor skifter jeg den jo ikke, og det kunne en ny sikkert også, men fred med det.
Personligt syntes jeg ikke du bør køre rundt for længe med en gearkasse du ikke er sikker på om er skadet. Jo længere der går, jo sværere bliver det at bevise det er fordi den har kørt med for lidt olie fordi værkstedet har lavet en fejl. Der er jo, p den anden side, garanti på men jeg er sikker på det bliver noget rigtigt bøvl hvis der sker noget. Der er jo 2 situationer hvis den går i stykker og det kan ses at den har kørt med for lidt/uden olie.
Før garentien udløber, så har de et problem men nu er det ejerens pligt at sørghe for der er olie på bilen, så den er svær. Du får jo sikkert heller ikke erstattet noget hvis du kommer med en bil der har kørt 10.000km. siden olieskift og er brandt sammen fordi der er for lidt på.
Efter garentien er udløbet, ja så står du selv med det hele, ingen tvivl. Har det kostet 100k km. på levetiden vil den jo dø tidligere end ellers.
Personligt kørte jeg 360k km. inden min gearkasse fik nye lejer, ikke fordi den fejlede noget med den var pillet af alligevel fordi koblingen var færdig.
Kort sagt, få det undersøgt snarest hvis du vil have en chance for pistolen stadigt ryger hvis der er noget galt. Få dem ti lat dokumentere hvad de lavede for at få bieln til at køre igen.
"Man" kan se tandhjulene i 5. gear uden at pille andet af end dækslet på enden af gearkassen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Grønærten
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 11:05
Geografisk sted: Østerbro

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af Grønærten »

Jae, så var det jo at jeg skulle finde ud af hvad der egentlig var sket ved det famøse gearkasseskift.
Det har jeg så brugt en del tid på i April måned og nu bliver det sgu' underholdende:
Ved henvendelse til 3 litervaerkstedet hvor jeg sender en lang mail og beskriver mine tvivl og beder om at få en forklaring, får jeg at vide at Morten Moe (som var ham der dømte gearkassen til udskiftning) ikke arbejder der længere. Herren jeg snakker med, Jørgen fraskriver sig al viden om vores bil. Han tilbyder imidlertid at jeg kan få en udskrift at bilens historik, d.v.s. det som værkstedet har på hvad der er blevet lavet ved bilen.
Det viser sig ved et kig på denne historik at der selvfølgelig ligger noget om gearkasseskiftet nemlig regningen med arbejdsbeskrivelse. De reparationer og justeringer jeg har fået gratis fra dagen efter gearkasseskiftet og frem har værkstedet intet skrevet op om. En af disse har jeg ovenikøbet fået en dateret regning på hvor beløbet som der er repareret for er trukket fra som rabat så regningen går i nul.
Nu var det jo ikke Morten der skiftede gearkassen, (jeg så mekanikeren da han afleverede nøglerne til mig).
Kan 3 litersværkstedet i sin nuværende form fraskrive sig alt ansvar for fortagne arbejder, bare fordi de har mistet en mand?
Det viser sig jo osse at garantien på den skiftede gearkasse udløber med slutningen af denne måned og så står jeg jo på herrens mark.

Er her nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre. Min tanke er at få en uvildig meknikker til at se om gearkassen ser afbrændt ud, men hvem er uvildig og har forstand på det? Noget godt råd? De mekanikere der er Lupo eksperter i nærheden f. eks. JEV i Havdrup er jo gl. kollega til Morten og jeg forstår da godt hvis man hellere vil hjælpe være/solidarisk med sin kammerat end en dum kunde.
Her sidder ihvertfald en Lupoejer der føler sig godt taget ved næsen.

Da jeg første gang så denne sætning her hos 383 CI synes jeg at den var meget kynisk, men jeg tror mere og mere på den:
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde, er de bedre til det end du forestiller dig.

Hilsen fra Grønærtens (vores metalgrønne wolfswagen) far.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af 383CI »

Hold da kæft hvor er de ynkelige! I stedet for bare at erkende de har lavet en fejl, give dig og konen en anden bil at køre I mens de skifter gearkassen og giver dig ny garenti og et gave kort til en god middag med god vin. det havde sgu været på sin plads.
I stedet kan du nu bekræfte min påstand som jeg, med også nævnte undtagelser, står 100% bag!!!
"man" kan som nævnt se om 5 gear er brandt af uden at bille gearkassen af, men blot dækslet i enden af samme. Det er et sted at starte, hvis de er blå har den kørt med for lidt olie.
FDM kunne være en løsning, eller uvildigt syn og skøn og trussel om advokat eller at sætten en sådan på sagen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af ph. »

383CI skrev:Hold da kæft hvor er de ynkelige! I stedet for bare at erkende de har lavet en fejl, give dig og konen en anden bil at køre I mens de skifter gearkassen og giver dig ny garenti og et gave kort til en god middag med god vin. det havde sgu været på sin plads.
I stedet kan du nu bekræfte min påstand som jeg, med også nævnte undtagelser, står 100% bag!!!
"man" kan som nævnt se om 5 gear er brandt af uden at bille gearkassen af, men blot dækslet i enden af samme. Det er et sted at starte, hvis de er blå har den kørt med for lidt olie.
FDM kunne være en løsning, eller uvildigt syn og skøn og trussel om advokat eller at sætten en sådan på sagen.
Går FDM så langt som at adskille en gearkasse/ pille et endedæksel af for at søge tegn på skader eller vil de bare vælge at køre en tur i den og sige at den lyder ok ??
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af sussi »

ph. skrev:Går FDM så langt som at adskille en gearkasse/ pille et endedæksel af for at søge tegn på skader eller vil de bare vælge at køre en tur i den og sige at den lyder ok ??
Man kan få dem til næsten alt, mod at betale deres timepris ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
ph. skrev:Går FDM så langt som at adskille en gearkasse/ pille et endedæksel af for at søge tegn på skader eller vil de bare vælge at køre en tur i den og sige at den lyder ok ??
Man kan få dem til næsten alt, mod at betale deres timepris ;)
tager vel MAX ½.time at hive den på lift, balje under gearkasse, af med dæksel, kigge, på med dæksel, på med olie...
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Usikkerhed efter gearkasseskift

Indlæg af john b. nielsen »

GENERELT OG IKKE BARE PÅ GEARKASSE: Der er alt for mange der skyder med skarpt imod specialværkstederne, tit og ofte er det jo fordi, at kunden der har den problemfyldte bil, kender en, som kender en, der har en fætter, hvis nevø lige er startet i lære, hos et eller andet værksted, hvor det mest tekniske væktøj, er en prøvelampe hvor pæren er sprunget, og så skal ham nevøen, og syv otte andre fjolser så lige kigge på bilen, og når de så er færdige med at fucke bilen helt op over alt, så kan specialværkstederne få lov at kigge lidt på bilen, og bruge en masse unødvendig tid på at fejlfinde og rette op på evt. fejl der er lavet på bilen, så giv dem nu bilen i god tid ;)
eller en kunde der lige har købt en bil privat, der er misvedligeholdt, det er jo klart, at sådan en fyr vil få en kæmpe regning første gang han er til service eller eftersyn, ja hvis han overhovedet vil have bilen lavet.
lupoen er en bil man ikke rigtig kan blive ekspert i, da den ligesom alle andre biler, med årene får flere og flere ukendte fejl, derfor har vi også denne her side, så vi sammen kan hjælpes ad med at forstå denne mærkværdige lille bil, så lad venligst være med at skræmme dem væk, der har lidt mere forstand på disse biler, ellers er der til sidst kun os selv til at varetage rep. af lupoen!!!!!
Besvar