Sikringer i motorrum

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Hej

Er der nogle som ved hvad de 4 alm. sikringer i motorrummet er til? Derudover er der 3 metal sikringer, 1 meget tyk og 2 lidt mindre tykke, hvad er de til?
Er der sikringer andre steder end under instrument brættet og dem jeg henviser til ovenover?

Grunden til mit spørgsmål er at min Lupo 3L aflader med ca. 10A med nøglen trukket ud.

Jeg har haft alle sikringer ude uden af finde fejlen, men den midterste metal sikring fjernede ca. 1A.

Fejlen er opstået efter at røret mellem intercooler og indsugning var knækket af, de to små ører som holder det på plads var slidt helt flade.
Der er så rendt lidt olie ud fra indsugning af, og det er blevet spredt godt i venstre side af maskinrummet, bla. over generator.
Så jeg frygter at det er generatoren som laver balladen, men jeg kan ikke finde en generator sikring eller andet til at frakoble den elektrisk, den sidder jo ret dumt?

Håber i kan hjælpe.

Hilsen Martin.
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af diskoboy »

Kan ikke give dig løsningen, men her er oversigten:


Sikringsfordeling i sikringsholder/batteri, motoridentifikationsbogstav AYZ (3 liter)

SA1 - Sikring 150A - C-Generator
SA2 - Sikring 80A - SB -Sikringsholder
SA3 - Sikring 50A - J370-Styreenhed til gløderørstyring
SA4 - Sikring 80A - Z35-Varmeelement til ekstra varmeanlæg
SA5 - Sikring 30A - V7-Køleventilator (kun ved klimaanlæg)
SA6 - Sikring 30A - J104-Styreenhed til ABS med EDS
SA7 - Sikring 30A - J104-Styreenhed til ABS med EDS
SA8 - Sikring 20A - V7-Køleventilator
SA9 - Sikring 10A - J293-Styreenhed til køleventilator
Nu uden det grå lyn...
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Tak for info.

Jeg kan så yderligere fortælle at det er tilslutning til sikring 3, gløderørene, der driller.
Den aflader med 10A gennem gløderørs systemet, min tester siger også den er gal med Glow Plug Module.

Ved i hvordan gløderørs systemet er opbygget, og hvor de satans gløderør sidder henne af?

Jeg er ikke vant til at arbejde med de her små maskiner, maskinrummet er ikke opbygget for alm. mennesker.

Hilsen Martin
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af Kim B Olesen »

Gløderørene sidder foran på motoren, det er nok nemmest at se dem med et spejl ned ved køleren :D der sidder sådan nogle tændrørshætte lignende tingester i forbindelse på dem :D

Mvh Kim
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Tak.

Er der ikke noget elektronisk der styrer gløderørene?

Hilsen Martin
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af Kim B Olesen »

Jo det må der jo være, men så meget er jeg ikke inde i det endnu :D har du prøvet at søge på gløderør herinde om der dukker noget op evt klikke på sussi's profil og brug hendes link :D
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


MDE skrev:Er der ikke noget elektronisk der styrer gløderørene?

Ja det er der.

Der sidder en styreenhed i højre side af bilen, set forfra. Styreenheden styrer bl.a. effekten til gløderørerne efter motoren er startet.


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af KMDTHY »

Det er en lille klump der nærmest ligner et ræle....

Jeg flyttede det i forbindelse med montering af fyret, du kan se styringen her:
Billede

Se hele monteringen her: viewtopic.php?f=11&t=565
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Mage tak for info.

Har lige flået forvarme relæet ud af dytten.
Det lugter svært meget af brændt elektronik, og de sorte mærker på stikket bekræfter min teori.
Nyt relæ er vist tiltrængt.

Det hedder Bosch 0281003022 12V 3 Zyl.
Google min bedste ven har ikke den store succes med at finde en kvalificeret butik der sælger en sådan.
Nogle der har et forslag?

Håber at det ikke er Gløderørene der har gjort det defekt, men at det simpelthen bare er slidt i stykker.

mvh Martin
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af ph. »

Kender dem ikke men Nr.et står i deres liste ...dog uden pris lige som alle andre Nr. også er uden pris...

http://easyautoparts.dk/index.asp?page= ... ortOrder=2

endnu en uden pris
http://autoparts24.eu/dk/reservedelssoe ... =MOTORCODE
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Opfølgning:

SMC biler Esbjerg sælger forvarmer relæer for 615,00 kroner for en ny.
Der er dog ca. 3 dages leverings tid, da de ikke har dem på lager.

Hellere 615 kroner for en helt ny, end 500 kroner for en brugt på autoparts24.eu.

hilsen Martin
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af KMDTHY »

MDE skrev:Mage tak for info.
Håber at det ikke er Gløderørene der har gjort det defekt, men at det simpelthen bare er slidt i stykker.

mvh Martin
Nu de var så gode til at suge strøm kunne det tyde på de virker :-) Ellers mål dem igennem, det tager 5 minutter...

Se her: viewtopic.php?f=22&t=10
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
MDE
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 22. mar 2011 12:56
Geografisk sted: Glejbjerg

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af MDE »

Godaften :geek:

Jeg måler gløderørene når jeg modtager relæet.
Men jeg er ret sikker på at de ikke har været aktive i et stykke tid, for relæet er kortsluttet direkte til stel.
Det lidt tåbeligt lavet med at have konstant 12V på relæet direkte fra batteriet af, der kunne sagtens have siddet en kontakt der afbryder når man tager nøglen ud.

Derudover så sidder de gløderør et sted, hvor jeg føler at jeg mangler et ekstra led på mine fingre, for at kunne måle på dem.
Er der nogle tricks udover at prøve sig frem i blinde? Hvilken top skal der anvendes for at rykke dem ud?

Hilsen Martin
Lupo 3L årgang 2004 original
200.000+ still running...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af KMDTHY »

MDE skrev:Godaften :geek:

Jeg måler gløderørene når jeg modtager relæet.
Men jeg er ret sikker på at de ikke har været aktive i et stykke tid, for relæet er kortsluttet direkte til stel.
Det lidt tåbeligt lavet med at have konstant 12V på relæet direkte fra batteriet af, der kunne sagtens have siddet en kontakt der afbryder når man tager nøglen ud.

Derudover så sidder de gløderør et sted, hvor jeg føler at jeg mangler et ekstra led på mine fingre, for at kunne måle på dem.
Er der nogle tricks udover at prøve sig frem i blinde? Hvilken top skal der anvendes for at rykke dem ud?

Hilsen Martin
Du skal bare have broen af, så kan du sagtens mærke spidserne..... Ellers er det 10mm..... Husk at spænde med korrekt moment(mener det er 20nm), og giv dem evt. lidt alu pasta hvis du tager dem ud.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sikringer i motorrum

Indlæg af sussi »

VAGtech.dk
Opgiver at der kun skal spændes med 15nm.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar