Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Her er mine målinger:

/------\ (Halv rund ende)
| 14 13 | 0,013 kOhm (Ventil 4)
| 12 11 | uendelig (ingen forbindelse) (Ventil 3)
| 10 9 | 0,003 kOhm (Ventil 2)
| 8 7 | 0,003 kOhm (Ventil 1)
| 6 5 | 0,054 kOhm (Pos.pot.mtr.)
| 4 3 | uendelig
| 2 1 | 0,406 kOhm (Pos.pot.mtr.)
+------+ (Lige ende)
Ben 3 hører til positions potentiometeret på ben 1 og 2 og ben 4 hører til positionspotentiometeret på ben 5 og 6 så der skal ikke være forbindelse overhovedet (se ledningsdiagranm ovenfor).
Jeg tror fraktisk at både ventil 3 og 4 er "Spooky" da 1 og 2 har samme måling = 3 Ohm som passer meget godt med en spole af en hvis længde.
13 Ohm kan dog skyldes en lidt dårlig forbindelse o stikket på ventilen - eller mig der ikke hr ramt stikbenene rigtigt.

Jeg håber det er OK at jeg rapporterer hvad jeg finder ud af her? Det var tanken at det ville kunne hjælpe en anden der kommer i samme situation.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af Kragelund »

Hej
Jeg har selv haft samme fejl på min Lupo - det kommer ca. hver 3. måned. Fejlen opstår idet der lækker lidt hydraulikolie, dvs. du skal bare "toppe" op med hydraulikolie, så kører det igen. Når fejlen opstår, opdager du det ved at "R" står og blinker når du vil bakke, eller at den ikke skifter ned i gear hvis du er på landevejen. Ind til siden, og hæld olie på. Håber det ka´ hjælpe :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af sussi »

dykker5502 skrev:Jeg håber det er OK at jeg rapporterer hvad jeg finder ud af her? Det var tanken at det ville kunne hjælpe en anden der kommer i samme situation.
Al relevant info om vores lille kæledække er velkommen ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af VAGtech.dk »

Kragelund skrev:Hej
Jeg har selv haft samme fejl på min Lupo - det kommer ca. hver 3. måned. Fejlen opstår idet der lækker lidt hydraulikolie, dvs. du skal bare "toppe" op med hydraulikolie, så kører det igen. Når fejlen opstår, opdager du det ved at "R" står og blinker når du vil bakke, eller at den ikke skifter ned i gear hvis du er på landevejen. Ind til siden, og hæld olie på. Håber det ka´ hjælpe :)
De symptomer der kunne også tyde på en trykkugle der er ved at være træt..
I hvert fald når det gælder ind til siden når den ikke vil geare ned.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Kragelund skrev:Hej
Jeg har selv haft samme fejl på min Lupo - det kommer ca. hver 3. måned. Fejlen opstår idet der lækker lidt hydraulikolie, dvs. du skal bare "toppe" op med hydraulikolie, så kører det igen. Når fejlen opstår, opdager du det ved at "R" står og blinker når du vil bakke, eller at den ikke skifter ned i gear hvis du er på landevejen. Ind til siden, og hæld olie på. Håber det ka´ hjælpe :)
Takker - men hvis du havde læst hele tråden ville du se at der har vi allerede været. Jeg har toppet op og det hjalp ikke. Og nu kan den hverken køre frem eller tilbage. Næh - noget tyder på at fejlkoden faktisk er retvisende - der er faktisk noget galt med magnetventil 3.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Update: På "as times permits" basis har det taget sin tid at komme videre, men forleden fik jeg slæbt den ned til en ven med lift og jeg fik nu idag endelig den sidste bolt (den med ZNX M8 mangenot) af nedefra og kunne så afmontere hele gangstelleren.

Jeg har købt et repsæt til gangstelleren her: http://cgi.ebay.de/Dichtungsvollsatz-Ga ... 4cf64e482d og planen er nu at vaske gangstelleren ren, skille den ad og udskifte alle o-Ringe og gummistempler mm. De 4 magnetventiler skal måles igennem for at se om en af dem er stået af. Hvis en eller flere afviger har VAGTech venligt tilbudt at jeg kan købe en anden af ham. Man kan ikke købe reservedele til gangstelleren hos VW. KUN en komplet ny gangsteller.

Jeg skal også have undersøgt hele ledningssættet omkring gangstelleren, som er taget med af også. Jeg kan se at jeg måske har fået snoet det da jeg satte det på igen på den nye gearkasse, da jeg skiftede den.

Jeg vil naturligvis rapportere her om min fremdrift - herunder hvilke værdier man kan forvente at måle i de der magnetventiler.

Michael
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Ja ja - nogen gange ærgrer jeg mig lidt over at jeg ikke noget tidligere lige brugte 10 minutter på at kigge nærmere på tingene.

For en uge siden fik jeg Lupo'en op på en lift, så jeg kunne få gangstelleren af (det er en XZN M8 skrue der sidder nedefra kan jeg nu oplyse ).
På grund af forberedelser til Græsted Veterantræf, arbejde i almindelighed mm. fik jeg første kigget nærmere på gangstelleren her til eftermiddag og se lige her hvad jeg så ligeså snart den kom op på filebænken:
Den knækkede ledning til ventil N286
Den knækkede ledning til ventil N286
P1010003_web.JPG (254.66 KiB) Vist 7941 gange
Ingen eksotiske fejl - en simpelt knækket ledning.

Man KAN købe et nyt ledningsnet, men jeg har nogle fine loddekolber, så nu ser jeg om ikke jeg kan lappe det sammen. Og som det måske ses, så er ledningerne ganske rigtigt lidt snoede, så dem sætter jeg rigtigt inden jeg sætter det hele tilbage på bilen.
De snoede ledninger der sidder i spænd.
De snoede ledninger der sidder i spænd.
P1010007_web.JPG (248.35 KiB) Vist 7940 gange
Stay tuned......
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Den knækkede ledning loddes sammen og dækkes med krympeflex. Nu har jeg godt nok set efterfølgende i Elsawin at man ikke må lodde ledningerne, men nu er det sket.
Jeg har målt ledningerne igennem og også checket de 4 ventiler: Der er 2 større og 2 mindre. Der er lidt mere modstand i de 2 små end i de 2 større og parvis var de ens. De er altså OK.
Jeg endte med IKKE at renovere gangstelleren - simpelthen fordi jeg slet ikke kunne se hvor alle de der gommidele skulle benyttes og fordi jeg ikke ville risikere at ridse de indvendige flader. Jeg har ingen exploded view tegninger af gangstelleren.
Faktisk så alting fornuftigt ud, men der var lidt fnuller hist og her som jeg fik fjernet (kunne have givet problemer senere).
Dog har jeg skiftet alle de små o-ringe ved slangerne både i gangstelleren og ved pumpen. Jeg brugte selvfølgelig også den nye pakning da jeg samlede det hele igen.
Herefter monterede jeg ledningsnettet. Her skulle jeg benytte de tidligere tegninger for at fastslå hvilke stik der skulle sidde hvor, men tegningen passer ikke med nummereringen af ventilerne!!! Jeg skal prøve om jeg kan lave en korrekt udgave.
Det giver næsten sig selv hvilke stik der skal sidde hvor: de er 2 og 2 i forskellige størrelser og ledningernes længder viser hvor de skal sidde. I forhold til da jeg skiftede gearkasse kan jeg også se, at nu hvor jeg stod ordentligt, kunne jeg få ledningsnettet til at sidde ordenligt uden snoninger og med plasticstøtterne til at sidde rigtigt.
Herefter var det forholdsvis nemt at samle det hele igen.
Gangsteller på plads (nemmest nedefra på en lift), skiftestang monteret så vidt muligt som den sad før, kuglekobling smurt før montage, koblingcylinder på plads, ledninger tilsluttet koblingscylinder og gearkasse-omdrejningstæller.
Gangsteller kabelnet tilsluttet de 2 store multistik oven på gearkasse. Konsol til hydraulikpumpe genmonteret (fjernet for at give bedre plads), slanger monteret i holder, som monteres i pumpe. Pumpe monteres i konol og multistik tilsluttes modpart.
Kabel på akkumulator sættes til og førerdør åbnes. Pumpe starter med det samme og til min overraskelse stopper den efter nogenlunde normal tid! Det er lykkedes mig at undgå at tømme beholderen på pumpen, men slanger, gangsteller og koblingscylinder er jo tømt for olie, så jeg have måske ventet at den ville gøre længe - måske for at udlufte???
Efterfylder hydraulikvæske. Åbner og lukker førerdør nogle gange for at være sikker på at der er tryk på systemet.
Så blev der ringet at maden stod på bordet - Timeout but stay tuned....
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Efter aftensmaden fik jeg sat ladeapparat på, komputeren tilsluttet og startet VCDS op.
Da der havde været tænding på mens det hele vat afmonteret - ja - så var der jo en Guds velsignelse af fejl ved gearkassen :-) så første øvelse er at slette alle fejlkoder.
Så vil jeg grundindstille, men koblingen (002) viser 3.85V, så den skal vist justeres. Tråd på bremsen ændrer ikke noget og så kommer jeg til at tænke på:
Skal anlægges ikke udluftes? Jeg har jo tømt alle slanger .. for hydraulik væske?
Jeg kan se på Sussis sider at der er noget med en unbrako skue på toppen af gangstelleren. Den mindes jeg ikke at have set, men nu vil jeg kigge ordentligt after.
Hvad med koblingen? Skal den også udluftes?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm.

Indlæg af dykker5502 »

Rapport fra eftermiddagens indsats:
Efter at have studeret flere indlæg her stod det klart, at der er en udluftningsskrue på koblingscylinderen og måske også på gangstelleren.
Efter at have tryksat systemet finder jeg udluftningsskruen på koblingscylinderen og løsner denne. Efter ret kort tid er luften ude og væsken spøjter ud. Skruen lukkes til. Jeg synes skruen var nem at finde. Den sidder forsænket i cylinderen, ca. midt på cylinderen. Jeg glemte kameraet, men skal nok få taget et billede senere.
Jeg undersøgte også gangstelleren. Der kunne jeg IKKE finde nogen selv om jeg undersøgte den nøje både oppefra og nedefra. Da jeg havde den ude for at lave den, bemærkede jeg heller ikke noget der kunne være udluftningsskrue, så jeg tror ikke der er nogen.

OK - nu syntes der at være udluftet. Nu skulle der grundjusteres. Nyt problem:
Når jeg slog tændingen til lyste alle lamper tilsyneladende - UNDTAGEN den grønne bremselampe!!! Lamperne nede i gearvælgeren blinker også.
OK - jeg sætter VCDS til og konstaterer der er fejlkoder på gearkassen (02). Dem sletter jeg. Det ændrer ikke noget. OK - så tager jeg strømmen i 5 minutter for at resettecomputeren. Samme resultat. Jeg prøvede at starte motoren (husk på - før jeg startede på det her kunne motoren sagtens starte). Den ville ikke umiddelbart starte (den har stået stille i 5-6 uger). Når man drejede nøglen skete der intet. Det vil sige efter 4 -6 forgæves forsøg tog starteren pludselig ved og med nogen møje gik motoren igang. Den kørte dog kun 5 sekunder. Så stoppede den. Det skete 2 gange. Mener jeg havde gearvælger i "N".

Jeg stoppede her, da jeg mente at min stoplyskontakt jo tilsyeladende var gået i stykker, men nu når jeg har tænkt over det, så er det nok ikke det der er galt. Når stoplyskontakten ikke virker, så LYSER det grønne symbol og man kan ikke slukke det når man træder på bremsen. Her er det omvendt. Det grønne symbol lyser ikke! Jeg tror nu at der er noget mere alvorligt galt med styringen, men alle ledninger er sat på plads og alle fejl kan slettes uden at de straks dukker op. Er der ikke noget med at man kan genstarte computerne ved at tage strømmen i en hvis tid (5 eller 10 minutter) eller er det noget jeg har drømt?

Please - hvis nogen kan komme med et bud på hvad jeg overser, så skriv venligst her.

På forhånd tak!
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - Stadig uløst

Indlæg af dykker5502 »

Efter at have sovet på det: Mon "den" forsøger at fortælle mig at den bare skal grundindstilles? Det har jeg ikke prøvet fordi koblingsværdien ikke stod (fast) på 1,9V - men det gjorde den faktisk lige når jeg aflæste blok 002 men 5-10 sekunder efter gik den op på de 3,85V igen. Når jeg kiggede ud i motorrummet bevægede koblingen sig faktisk. Jeg var overbevist om at jeg havde et problem med stoplyskontakten, men som jeg resonerede overnfor, så er symptomerne "omvendt" (Ingen grøn bremsefod).

Hvad mener I oh fædrelandets samlede Lupo expertise? Kast fro jeres guldkorn her! :geek:
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!

Indlæg af dykker5502 »

OK - det VAR bare en grundindstilling der skulle til! Ja ja - i bagklogskabens krystalklare lys osv.

Så hvad lærte vi her?
  • Fejlen var en knækket ledning. Jeg afmonterede gangstelleren og koblingscylinder med ledningsnet så jeg kunne stå ordentligt med det.
  • Hydraulikpumpe blev også taget ud for at give bedre plads til at fjerne gangsteller og koblingscylinder.
  • Afbryd ledningen ved batteriet hvis bilen skal stå i flere dage.
  • Ledningen blev loddet - det fraråder VW opdagede jeg bagefter - deres løsning er samlemuffer.
  • Renovering blev droppet - kun pakning og de små o-ringe i slangerne blev skiftet, men det vil være en god ide at gøre det når nu den er ude.
  • Ledningsnet monteres til gangsteller og fastholdes med de fittings der er til det. Hvilke stik til hvilke sokler giver næsten sig selv ud fra placering og længde på ledningerne.
  • Alt monteres og samles i bilen: Først Gangsteller nedefra. Dernæst koblingscylinder og til sidst hydraulikpumpe. Alle stik sættes i.
  • Batteriet sættes til igen og en lader sættes på.
  • Efterfyld hydraulik beholderen
  • Åbn førerdøren og tryksæt anlægget.
  • Gangstelleren udlufter sig selv, mens du nu selv skal udlufte koblingscylinderen. Det gøres ved at løsne den unbrakoskrue der sidder oven på koblingscylinderen ca. midt på den. Ledningsbundt og slanger ligger sikkert i vejen og skal trækkes til side for at se skruen og løsne den. Når væske kommer ud strammes skruen til
  • Nu skal gearkassen grundjusteres. Normalt vil du først indstille koblingen, men det kan du ikke - i hvert fald ikke på samme måde, da det ikke er muligt at få koblingen til at forblive åben i den tilstand styringen er i nu. Hvis du checker blok 002 vll du kunne få den til at åbne koblingen i 10-15 sek. Her kan du se om spændingen er imellem 1,8 - 2.0V.
  • Kør en grundjustering til ende (blok 014) Se her hvordan: http://viewtopic.php?f=22&t=11
  • Hvis koblingsværdierne i forrige trin ikke var helt tilfredsstillende (jeg styrer selv effter 1,90V) kan det stilles nu og grundindstilliungen gentages.
Nu er ulven igen fit for fight!!! Wrooaaaaaaaaahhhh!! ;)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af KMDTHY »

FEDT ! Kanon tilbagemelding ! Tak for det :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af kasperfc »

Hej, min bil gør nu nødagtig det samme som beskrives først i dette indlæg.. Jeg regner selv med at det er "stangen" men er det dumt bare at bestille en ny og skifte?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan da lige starte med at kontrollere den for slør ;) Det kan også bare være den skal flyttes lidt i sporet ved den nederste kugle :) Kan du ikke skrive lige nøjagtigt hvad den gør, hvad den kan og ikke kan ?
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af dykker5502 »

Altså mit problem var knækket ledning - og IKKE slør i nogen forbindelser. Det er nogle meget tynde ledninger der sidder i moderne biler da det jo er ganske små strømme der går i dem, men det betyder også at de kan være udsatte mht fysiske påvirkninger.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af kasperfc »

Der er meget slør i selve gangsteller delen? Altså der hvor gearvælgerstangen sidder fast. Og ingen slør i kuglehovederne.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af dykker5502 »

kasperfc skrev:Der er meget slør i selve gangsteller delen? Altså der hvor gearvælgerstangen sidder fast. Og ingen slør i kuglehovederne.
Hvad mener du men "Gearvælgerdelen"? Den der sidder inde i bilen? Eller den hydrauliske enhed (gangstelleren) der sidder boltet fast på gearkassen og som betjener gearskifte mekanismen (det er jo grundlæggende en Polo 5-trins mekanisk gearkasse).

Hvis der er slup i gangstelleren - altså den hydrauliske enhed på gearkassen - så findes der repsæt på bl.a. eBay, men handler mest om at skifte o-ringe og pakninger.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
soeback
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 13. jun 2013 10:43
Geografisk sted: Ribe

Re: Starter - men går ikke i bakgear/gear mm. - LØST!!!

Indlæg af soeback »

Super tråd. og lækkert at problemet blev løst. min egen har nøjagtig samme problem, men nu prøver jeg at starte med at kontrollere for den knækkede ledning du fandt ;)
Besvar