Passager airbag slåes fra ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Lasse_gnx
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 26. sep 2013 22:04
Geografisk sted: Maribo, Lolland, Danmark

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Lasse_gnx »

Hej arj9k, er det noget vi kan finde ud af at gøre i løbet af denne uge? Så bliver jeg meget glad!

Vh Lasse.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
arj9k skrev:Det er ikke nok at deaktivere med vcds. Der skal også en modstand til....
Hvis man nu lader være med at demontere airbaggen elektrisk, men kun inaktiverer med VCDS er modstand ikke nødvendig, eller?


/Claus
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af arj9k »

HamSjelv skrev:Hvis man nu lader være med at demontere airbaggen elektrisk, men kun inaktiverer med VCDS er modstand ikke nødvendig, eller?
/Claus
Der skal både en modstand og deaktivering i vcds til.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
arj9k skrev:Der skal både en modstand og deaktivering i vcds til.

Så udføres som det som du beskriver, vil airbagstyreenheden se en 3 Ohms modstand parallelt med selve airbaggens elektriske udløsemekanisme...

Jeg har umådelig svært ved at forestille mig airbagstyreenheden finder sig i det, uden at fejlmelde med noget tekst hen i retningen af '(for) lav modstand airbag xxx'



/Claus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af sussi »

På bl.a. Toyota 4 stk 1/8watt 10 ohm modstande i parallel (= ca. 2,5 ohm), sat i stikket, hvor sædestikket skulle sidde, så funker det, ingen omkodning, eller noget som helst.
Og som arj9k skriver, så er det den korrekte måde.
M.v.h. Sussi
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af arj9k »

HamSjelv skrev: Så udføres som det som du beskriver, vil airbagstyreenheden se en 3 Ohms modstand parallelt med selve airbaggens elektriske udløsemekanisme...

Jeg har umådelig svært ved at forestille mig airbagstyreenheden finder sig i det, uden at fejlmelde med noget tekst hen i retningen af '(for) lav modstand airbag xxx'



/Claus
Det er muligt du har svært ved at forstå det, men det er nu engang sådan tingene forholder sig :D Du sætter jo en "snyde-modstand" ind netop for at deaktivere den mekanisk - således den under ingen omstændigheder kan udløses. Derefter deaktiveres airbagen i styreenheden, for at undgå evt. fejlkoder m.m. Sådan blev det gjort på min gamle Lupo 3L fra 2002 (hos VW :oops:) og min gamle golf 4 GTI fra 2001. I nyere biler er det muligt at deaktivere vha. en airbaglås eller en simpel kodning :)
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Jeg skylder måske Lasse at komme med en lille advarsel.
JEg var nemlig lige så doven som den tidligere ejer af hans bil, og havde kun slået airbag fra i VCDS, det var først da det var tid til syn at jeg ville gøre noget ved lampen.
Første impuls var at slå den til igen, men den gik ikke, den meldte stadigvæk fejl...
Jeg tror simpelthen ikke de har godt af at køre med forkert signal i længere tid, det endte jo som sagt med at jeg fik sat den berømte modstand ind, og så kunne lampen slukke.

Jeg håber det går bedre for dig :)

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Silver »

Altså man kan GODT nå det lille stik på unitén ... uden at pille handskerum ud..


Hvis man de aktiverer og piller stikket af er modtanden jo overflødig + moms.

-Moe
Lasse_gnx
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 26. sep 2013 22:04
Geografisk sted: Maribo, Lolland, Danmark

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Lasse_gnx »

Kan jeg eventuelt få en guide til at finde det stik så? Det ville hjælpe utrolig meget!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af KMDTHY »

Jeg forstår heller ikke hvorfor der skal bruges modstand eller hives stik af nogen steder?

Lampen blinker/lyser jo netop for at gøre opmærksom på at airbaggen er deaktiveret. I Nyere biler findes der dog en dedikeret lampe til det.

Men vi kan vel godt blive enige om, at når den er deaktiveret i styremodulet, så bliver den ikke aktiveret ved kollision?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af sussi »

Jamen Klaus, modstanden sættes jo netop på, for at få lampen til at slukke ;)
Sussi
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Qaxius »

Hvorfor vil man fjerne airbaggen?
Jeg mindes da, at der er en nøgleafbryder, til at slå den fra med?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Bandit »

Qaxius skrev:Hvorfor vil man fjerne airbaggen?
Jeg mindes da, at der er en nøgleafbryder, til at slå den fra med?
Ikke i en lupo ;)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:Jamen Klaus, modstanden sættes jo netop på, for at få lampen til at slukke ;)
Sussi
Hvorfor skulle man være interesseret i det? Det forstår jeg ikke...... Det er da vigtigt at vide den er deaktiveret.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af sussi »

Hvis man f.eks. sætter et Recaro sæde el.l. i uden airbag, er jo på skideren, med en lysende lampe, når man møder op i synshallen.
Eller hvis man gør det for at monterer et barnesæde, så skal man altid se på den dumme lampe, og så bliver man også kasseret til syn.
Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev: Eller hvis man gør det for at monterer et barnesæde, så skal man altid se på den dumme lampe, og så bliver man også kasseret til syn.
Sussi
Det er da ikke en dum lampe? Maler du også din "dumme" motorlampe over når den lyser? :lol: 8-) Den giver netop besked om at man skal være opmærksom på at airbaggen ikke er fuld funktionel, og i dette tilfælde er den deaktiveret i passagersiden. Den skal selvfølgelig aktiveres igen når barnesædet fjernes. De kan sgu da ikke kassere din bil fordi du benytter sikkerheds systemet korrekt??!
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af Mukker »

Har været til syn med en Panda for 2-4 år siden, hvor pass. Airbagen var slået fra, der stod også et barnesæde.
Gul lampe i instrumentbordet, ingen kommentarer fra synsmanden. Jeg ville til enhver tid slå det fra i vcds og så glo på en gul lampe, som en reminder for mig selv og andre der skal køre i bilen, at airbag i pass side er slået fra.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af KMDTHY »

Mukker skrev:Har været til syn med en Panda for 2-4 år siden, hvor pass. Airbagen var slået fra, der stod også et barnesæde.
Gul lampe i instrumentbordet, ingen kommentarer fra synsmanden. Jeg ville til enhver tid slå det fra i vcds og så glo på en gul lampe, som en reminder for mig selv og andre der skal køre i bilen, at airbag i pass side er slået fra.
+100

Alt det andet modstands-halløj er sgu noget klamp :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
karlson84
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 27. aug 2015 18:05
Geografisk sted: Kibæk

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af karlson84 »

Min airbag lampe lyser når jeg sætter tænding på og så blinker den 6 gange og så går ud. Og tester siger at der er pass airbag der er deaktiveret.
Nogen gode bud??
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Passager airbag slåes fra ?

Indlæg af KMDTHY »

karlson84 skrev:Min airbag lampe lyser når jeg sætter tænding på og så blinker den 6 gange og så går ud. Og tester siger at der er pass airbag der er deaktiveret.
Nogen gode bud??
Sæt VCDS på og aktivér den igen.

Men går lampen ud? Eller lyser den kosntant?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar