Problemer med en bolt på bærearmene

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
thecokeguy
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 9. dec 2017 20:56
Geografisk sted: Nordjylland

Problemer med en bolt på bærearmene

Indlæg af thecokeguy »

Hey!

Har lige skiftet hjullejet på begge forhjul, og havde ved denne lejlighed bærearmene af for at kunne presse dem ud. Men nu står jeg i det problem at jeg ikke kan få skruet den vertikale/bagerste bolt i på den ene bærearm - den vil ikke tage fat. Gevindet ser ud til at være lidt medtaget, hvad der undrer mig helt vildt er at på trods af at bolten er næsten 10 cm lang og har gevind på hele sin længde, så tager den kun fat i ganske få mm helt ude i enden.

Nogen ide til hvad man gør i sådan et tilfælde?

Har prøvet om bolten fra den anden side passede i, men den vil heller ikke tage fat, så det kunne godt ligne at gevindet i karosseriet er medtaget :/

Er helt på herrens mark.

Mvh,
Nicolaj Andersen
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Problemer med en bolt på bærearmene

Indlæg af JPC »

Det er ikke nødvendigt at pille hele bærearmen af for at frigøre fjederbenet. Man afmonterer blot den nederste bærekugle.

Det lyder til, at du har været hård ved dit gevind... Men det må være muligt at få bolten til at tage fat, hvis du lægger lidt aksialt pres på samtidigt. Tag evt. et foto af den pågældende bolt og placering.

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
thecokeguy
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 9. dec 2017 20:56
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med en bolt på bærearmene

Indlæg af thecokeguy »

Håber ikke det er mig der har skadet gevindet, har jo bare skruet det ud... Den anden side var rigtigt pæn... Men bilen er også brugt, så det kunne sagtens være at det ikke er mig :P (håber jeg)

Forsøgte også at skille det ad ved bærekuglen, men den har godt nok sat sig godt fast, har prøvet med en gaffel og hammer, men den ville simpelhen ikke slippe og kugleledet gik i stykker af det, så ville ikke tage chancen i den anden side - så skifter den ødelagte bærearm (da kugleledet er støbt ind i den).

Det var også min tanke at lægge lidt kræfter i, men ville lige høre andres mening før jeg evt. gjorde det værre :)

Får nappet et billede!

...Og tusinde tak for kommentaren :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Problemer med en bolt på bærearmene

Indlæg af Vyffe »

Kan du skrue bolten i gevindet uden bærearmen? Altså, for lige at prøve gevindet af, og måske fjerne en grat eller lignende.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Problemer med en bolt på bærearmene

Indlæg af MortenNedertoft »

Du skriver »vertikale«, men mener vel horisontale?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Besvar