Gearvælger sidder fast i "STOP"

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af JPC »

Bilen kan ikke starte i stilling "STOP", men kun i "N". Hvad kan der være galt, hvis problemet ikke er føringsrør, kobling, udrykkerleje og grundjustering? Koblingscylindereren er forholdsvis ny! Problemet har eksisteret længe.

Men hovedproblemet er dog, at man nogle gange ikke kan flytte gearvælgeren fra "STOP", men kun efter mange forsøg? Dette problem bliver værre og værre pt, og forhindrer jo desværre bilen i at starte.

Har prøvet at kigge i FAQ, men ingen umiddelbare hits.

Mvh.
JPC
Senest rettet af JPC fre 8. dec 2017 14:08, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af Vyffe »

Der går et kabel fra tændingslås til gearvælger. Den kan hænge og forårsage problemer med at flytte gearvælger.
Har du glemt at skrive at koblingen også er skiftet, ellers kan det være et bud. Hvad siger VCDS om slid på denne? Kan ikke huske om det er måleblok 20 eller 25, det kan kontrolleres.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af doktorfrank »

Det er gr. 25, felt 2 og 3.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af JPC »

Ja, kobling og trykleje blev skiftet ved gearkasserenoveringen for nogle år siden.

Dette med, at bilen ikke kan starte i "STOP" er egentlig ligegyldigt. Men det er en showstopper, når gearvælgeren ikke kan flyttes fra position "STOP". Jeg tjekker kablet, som Vyffe foreslår, når jeg får bilen hjem medio december. Kan det justeres? Eller skal det smøres? Er det en kendt fejl?

Når bremsepedalen aktiveres, lyser lampen ved gearvælgeren, så bremselyskontakten ser ud til at virke. Kan det være bundstykket i tændingslåsen - kommer der ikke et signal derfra til frigivelse af gearvælger?

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af doktorfrank »

Det der med kabel har A2 ikke, og du har helt ret: Vælgeren frigives elektrisk. Herfra er det en gætteleg for mit vedkommende: stoplyspærer, -kontakt, relæerne brønden eller i gearstangens hus. Jeg har en ekstra geaskifteenhed, men den er udlånt, så jeg kan ikke få gode ideer der.
Kom igen 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af JPC »

doktorfrank skrev:Det der med kabel har A2 ikke, og du har helt ret: Vælgeren frigives elektrisk. Herfra er det en gætteleg for mit vedkommende: stoplyspærer, -kontakt, relæerne brønden eller i gearstangens hus. Jeg har en ekstra geaskifteenhed, men den er udlånt, så jeg kan ikke få gode ideer der.
Kom igen 8-)
Okay, ser man det... Måske er det signalet fra tændingslåsen, der udebliver...

Er gearskifteenheden kendt for at fejle noget?
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af Supercharger »

Måske et fejlkilde.
fik igår skiftet hydraulik koblingsenheden, da den var utæt.
Kunne heller ikke starte i P position. Kun i N position.
Mekanikeren hos JP Auto mente at det var elektronikken i bunden af cylinderen, som var beskadiget pga. hydraulik olie. :(
Vedhæftede filer
cylinder-kobling.jpg
cylinder-kobling.jpg (400.99 KiB) Vist 6795 gange
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kan ikke starte i "STOP"

Indlæg af JPC »

Supercharger skrev:Måske et fejlkilde.
fik igår skiftet hydraulik koblingsenheden, da den var utæt.
Kunne heller ikke starte i P position. Kun i N position.
Mekanikeren hos JP Auto mente at det var elektronikken i bunden af cylinderen, som var beskadiget pga. hydraulik olie. :(
Dette er koblingsaktuatoren. Den har jeg skiftet for få år siden!

Blev lige lidt forvirret over dit view ned i motorummet med bremseskiver, viskertræk og andre gode sager... Men kan nu ganske lettet konstatere, at billedet er fra skrotkassen... :lol:
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af Supercharger »

Lige præcist.
JP Auto's skrotkasse. :lol:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af pumba »

sø kører den som en drøm igen eller hvad ??
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af JPC »

Lige en tilbagemelding herfra. Jeg kunne se, at kontaktsættet i bunden af bremslyskontakten var beskadiget. Den ene pol har været varm pga. dårlig forbindelse. Kontakfladen er nu renset og indtil videre ser det ud til at problemet med at frigive gearvælgeren fra STOP til N er løst.

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af doktorfrank »

Sådan!
Men få nu skyndsomst fat i en org. kontakt ... når de først er forbrændt, holder det erfaringsmæssigt ikke ret længe. :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Gearvælger sidder fast i "STOP"

Indlæg af JPC »

doktorfrank skrev:Sådan!
Men få nu skyndsomst fat i en org. kontakt ... når de først er forbrændt, holder det erfaringsmæssigt ikke ret længe. :cry:
Yes, ny kontakt ER bestilt!
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Besvar