bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Alt vedrørende teknikken på 3L
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

Hejsa!

Jeg har en vw lupo 3l der er begyndt at drille.
for et par måneder for ca 4-5 måneder siden begyndte bilen at gå i stå. hvor det så tog et par forsøg at tænde bilen igen. tænkte ikke så meget over det, pga. den fungerede fint nok bagefter..
sådan har den gjort et par gange, men så her for et par uger siden, måske 2-3 uger siden, er den så begyndt at gør det til en regelmæssig ting, hvor den så også har problemer med at starte op. altså når jeg drejer nøglen så bliver den ved med start-op lyd, hvor intet sker.. så slukker jeg den, tager nøglen ud og gentager.. og tredje gang virker den som regel. men udover at den har svært ved at starte op så går den så også tit i stå f.eks. lige pludselig midt ud på rundkørsel, sving osv. så her i Onsdags, var gik den helt død nærmest.. jeg var på vej ud, startede den efter tredje gang, så kører jeg langsomt ned ad p pladsen, så går den ud.. så får jeg den startet op igen efter de der 2-3 forsøg, så går den ud igen ca 50 meter frem. så tænker jeg, hvis den gør det igen så må¨jeg vende om.. så gør den det ca 20 meter fremme mens jeg svinger.. og her efter tredje forsøg ved at tænde bilen, går den død (med lyden) og jeg tænker oh shit nu er den helt død.. venter så et par minutter også får jeg den tændt, så det jeg gør er at jeg giver den fuld gas, for hvis den går ud så er der nok fart til at jeg kan få den drejet ind i indkørsel på p pladsen.
for at lige tilføje noget mere, så har den også et par gange i den periode også haft problem med gearet.. hvor den f.eks. lige pludselig er i 2. gear også kan den ikke skifte op eller ned, selvom jeg bruger den der manual som der er. så skal jeg holde ind til siden og lade den gå ud.

Jeg er ikke ekspert og jeg er bange for om det er glødepæren / tinrøret eller hvad den hedder. eller om der er noget med elektronikken?

hvert eneste tip eller råd tager jeg imod med åbne arme.

Tak på forhånd
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af 383CI »

Kig lidt rundt her omkring diesel returventil, vakkumpumpe og dieselfilter. Så er jeg temmeligt stikker på du bliver noget klogere,

Folk er meget hjælpsomme men stort set alle problemer er beskrevet her så det er god stil lige at tjekke lidt rundt og evt. komme med uddybende ???


Med din beskrivelse vil jeg tro du har et stoppet dieselfilter og/eller en returventil der hænger.

Det er nok for små 400 penge og en halv time så er du med 90% sikkerhed kørende igen.

Specielt hvis bilen ikke går ud når der er omdrejninger på, altså kun gør det i lave omdrejninger. Hvis det er tilfældet, og den ellers trækker normalt, er det sikkert kun ventilen men skift begge dele hvis du ikke har historik på det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Kig lidt rundt her omkring diesel returventil, vakkumpumpe og dieselfilter. Så er jeg temmeligt stikker på du bliver noget klogere,

Folk er meget hjælpsomme men stort set alle problemer er beskrevet her så det er god stil lige at tjekke lidt rundt og evt. komme med uddybende ???


Med din beskrivelse vil jeg tro du har et stoppet dieselfilter og/eller en returventil der hænger.

Det er nok for små 400 penge og en halv time så er du med 90% sikkerhed kørende igen.

Specielt hvis bilen ikke går ud når der er omdrejninger på, altså kun gør det i lave omdrejninger. Hvis det er tilfældet, og den ellers trækker normalt, er det sikkert kun ventilen men skift begge dele hvis du ikke har historik på det.

tusind tak for svaret. det må jeg få købt og skiftet ud.

en ting til faktisk nu hvor jeg husker.. i tirsdags, der skulle jeg en tur til kbh, så skulle på motorvejen. her efter jeg fik den startet og den gik ud, kom jeg på motorvejen og derefter fungerede den helt fint, hvor den slet ikke gik ud efterfølgende ved centrum (kørte gennem byen, holdt stille osv) og da jeg skulle parkere for at kigge lidt rundt i fisketorvet og tilbage for at starte den, så startede den helt fint og intet der. men dagen efter var det så hvor den gik helt død.?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af 383CI »

Det lyder stadigt som en defekt ventil. Pumpen kan holde dieseltryk når den køre med rimeligt høje omdrejninger, når den går med lave daler trykket og når bilen er stoppet er det jo væk. Trykket altså. Hvis ventilen så er i stykker løber det der er i slangerne tilbage i tanken, så skal den igen bruge tid på at suge an og omdrejninger for at holde tryk.

Når du skriver helt død vil jeg tænke det som der ikke sker noget som helst, men jeg formoder bilen turner uden at gå igang?

Det er derfor en fuldstændig klar beskrivelse er 25% af opgavelæsningen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Det lyder stadigt som en defekt ventil. Pumpen kan holde dieseltryk når den køre med rimeligt høje omdrejninger, når den går med lave daler trykket og når bilen er stoppet er det jo væk. Trykket altså. Hvis ventilen så er i stykker løber det der er i slangerne tilbage i tanken, så skal den igen bruge tid på at suge an og omdrejninger for at holde tryk.

Når du skriver helt død vil jeg tænke det som der ikke sker noget som helst, men jeg formoder bilen turner uden at gå igang?

Det er derfor en fuldstændig klar beskrivelse er 25% af opgavelæsningen.
jo forstå mig ret, den kan godt starte op, men det tager den som sagt 3-4 forsøg, og har ikke rørt den siden onsdags, pga jeg er bange for at den ligesom i onsdags, vil gå i stå hver 30-50 meter.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af 383CI »

Når du køre den længere tid på starteren suger den jo diesel op så den kan starte. Når den så falder i omdrejninger falder trykket og olien løber tilbage.
Jeg vil gode væden en halv Cocio på det er returventilen der skal skiftes.

Hvis motoren kunne køre uden diesel vil jeg STRAKS se det, tid og sted lige meget, og du holder KÆFT med det indtil vi har patent på hvordan.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Når du køre den længere tid på starteren suger den jo diesel op så den kan starte. Når den så falder i omdrejninger falder trykket og olien løber tilbage.
Jeg vil gode væden en halv Cocio på det er returventilen der skal skiftes.

Hvis motoren kunne køre uden diesel vil jeg STRAKS se det, tid og sted lige meget, og du holder KÆFT med det indtil vi har patent på hvordan.
okay, så "returventilen" er navnet på delen, som jeg siger til f.eks. vw forhandleren? tænker mens, jeg alligevel er igang, kan jeg vel også godt købe en ny "dieselfilter" går også udfra at dem jeg siger det til ved det er sådan en. bar så jeg ikke evt. får noget andet?

Har også set i andre tråd, hvor nogle siger at deres bil hylder lidt, det gjorde min også i faktisk rigtig lang tid, et svagt hylde lyd. hvor de også skriver at det er returventilen, så er sikker på at du har ret.

Endnu engang tusind tak for det hurtig svar og for hjælpen!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af 383CI »

Et nyt filter skader næppe.Hvis du skifter det også så være opmærksom på at fylde det med diesel inden. Så får pumpen hurtigere fat og skal ikke suge an selv.
Det kan den iøvrigt godt, altså suge an selv.

Hvis du går til VW skal du være opmærksom på hvordan ventilen og filteret set ud.
Det er bestemt ikke sikkert de ved hvad det drejer sig om så de kan sende dig (eller fruen) hjem med en bagklap og et forsæde hvis det er det de mener er korrekt udfra deres system.

Returventilen ser sådan ud, bemærk billedet er taget så "man" ikke kan se der er 4 studser på.

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... entil-p-65
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Et nyt filter skader næppe.Hvis du skifter det også så være opmærksom på at fylde det med diesel inden. Så får pumpen hurtigere fat og skal ikke suge an selv.
Det kan den iøvrigt godt, altså suge an selv.

Hvis du går til VW skal du være opmærksom på hvordan ventilen og filteret set ud.
Det er bestemt ikke sikkert de ved hvad det drejer sig om så de kan sende dig (eller fruen) hjem med en bagklap og et forsæde hvis det er det de mener er korrekt udfra deres system.

Returventilen ser sådan ud, bemærk billedet er taget så "man" ikke kan se der er 4 studser på.

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... entil-p-65

jeg kan vel bar bestille produktet via det link du gav mig? dieselfilter, er det sådan en her http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ginal-p-68 ? synes ikke jeg kan finde noget ved at søge direkte på diesel filter.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af sussi »

lupodrengen skrev:jeg kan vel bar bestille produktet via det link du gav mig? dieselfilter, er det sådan en her http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ginal-p-68 ?
Ja :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

sussi skrev:
lupodrengen skrev:jeg kan vel bar bestille produktet via det link du gav mig? dieselfilter, er det sådan en her http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ginal-p-68 ?
Ja :-)
perfekt! så lige for at være 100 % sikker.. http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... entil-p-65 og http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... ginal-p-68 til at skifte returventilen og diesel filteren. og de passer til en lupo 3L TDI?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af 383CI »

Netop så er du 95% siklert kørende igen. Ellers må vi tage den der fra
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Netop så er du 95% siklert kørende igen. Ellers må vi tage den der fra
sådan bestilt de 2 ting.. tusind tak for al den hjælp! Melder lige tilbage når jeg engang får dem og får dem fikset!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af sussi »

Unødvendig info, men du får den alligevel.
Pas på at du ikke bytter rundt på slangerne, for så får du den aldrig i gang :-) :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

Har modtaget delene.. Dog har jeg brug for hjælp!

De der rør, som går ind i returventil, hvordan får jeg dem ud? de sidder fuldstændig fast, skal jeg bruge en særlig værktøj til dem?

kan ikke uploade billederne, selvom de fylder mindre end 1MB, den bliver ved med at sige at filen er for stor..

så har lagt dem op på ImgBB

https://ibb.co/fJHas6
og
https://ibb.co/e6W1X6
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af Vyffe »

Der går ikke rør ind i returventilen...
Slangerne kan godt sidde lidt fast. Der skal arbejdes lidt med det.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

Vyffe skrev:Der går ikke rør ind i returventilen...
Slangerne kan godt sidde lidt fast. Der skal arbejdes lidt med det.
ja lige præcis, undskyld jeg mente slangerne og ikke rørene.

skal de drejes ud? eller noget i det stil, for synes de sad fast og overvejede at bruge en tang til at holde fat også hive dem ud.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

Har fået sat den til.

og fik startet den.. skulle bruge 2 forsøg for at få den tændt (den stadigvæk laver tændlyd og tager 4-5 sekunder)
fik bakket ud og trillede bilen. da jeg kom i anden gear og skulle bremse ned, så gik den ud. så fik jeg den tændt på tredje forsøg.
og testede igen det med at gå ned fra 2. gear til 1. gear, hvor den gik ud igen.. så fik jeg den tændt igen og lod den stå på N i et minut ca. inden jeg kørte.. så virkerede den fint nok lige pludselig. fik også kørt den ud af parkerings pladsen og kom op på tredje gear, slippede på gassen og lod den trille ned til 2. gear og 1. gear og til den var helt nede og trille.. holde på N, bakke ud, trille osv.. (kørte bar ca 5 min)..

Har tænkt mig i morgen når jeg står op at starte bilen og se om den er fikset.

fik ikke skiftet diesel filter, venter til en anden gang. men tjek det her ud. jeg tror der er noget andet jeg skal ha skiftet ud?

https://ibb.co/e26MX6 den jeg har sat ring rundt om, larmer meget. den der strømlyd som når man tænder bilen.. den larmer hele tiden..

har også filmet det og uploadet det på youtube, https://youtu.be/n9HGyYJxQSQ så i kan høre den.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af doktorfrank »

Du har en alvorlig defekt i hydraulikstationen, og det går ikke over af sig selv :(
Måske kender jeg én, der kan hjælpe dig ... find mig via 40112442. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
lupodrengen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 22:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: bilen har svært ved at starte og går hele tiden ud

Indlæg af lupodrengen »

383CI skrev:Netop så er du 95% siklert kørende igen. Ellers må vi tage den der fra
Jeg tror ikke den virker optimalt. har været ude og teste igen. den er stadig længe om at starte op og den gik ud de 2 første gang, efter jeg gav slip på speederen ved 1. gear og 2. gear.. dog tredje gang jeg startede den, så virkede den åbenbart fint nok (ligesom i går ved tredje gang), dog havde jeg den på ECO, plejer normalt at have den slået fra..
Besvar