Hej
Har en lupo 3l fra 2001 der har kørt 416.000km
Har fået problemer med at få bilen i bakgear.
Når jeg vil sætte bilen i bakgear står den ofte bare og blinker i r. sætter jeg bilen i d. og lader den køre lidt frem og skiftet hurtigt i bak går den fint i gear. Andre gange ingen problemer.
slukker jeg bilen skifter den fint frem og tilbage.
for ca en måned siden kørte jeg en grundjustering og tilpasning at koblingstilkobling. dette hjalp nogle dage.
Nogle bud på dette problem?
Dennis
problemer med at gå i bakgear
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: problemer med at gå i bakgear
Umiddelbart - forudsat de "normale" ting er iorden:
1. Potentiometer på gangstelleren.
2. Microswitches i gearvælgeren. (Ved selve "gearstangen.)
Mvh,
Atjuh 3L.
1. Potentiometer på gangstelleren.
2. Microswitches i gearvælgeren. (Ved selve "gearstangen.)
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: problemer med at gå i bakgear
Såfremt der ikke er slør i armen, ville jeg prøve med en grundjustering igen - kombineret med en justering af armen
Du er sikker på baklyskontakten er 100% i orden ?
Du er sikker på baklyskontakten er 100% i orden ?
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: problemer med at gå i bakgear
Kedeligt fænomen. Jeg er netop i gang med præcis den samme "besynderlighed" på sønnens A2. Hvis den fanger bakgear, når man går rask fra D til R, er fejlen at koblingen ikke slipper helt ... uanset, hvad værdierne synes at være i vcds ... så gearkassen trækkes med (se omdrejningstal i vcds). I mit tilfælde viser det sig, at føringsrørets rester lå sammenkrøllet bagved membranfjederen. En ny kobling vil sikkert løse problemet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: problemer med at gå i bakgear
Enig med Franke, når den ikke lægger bakgear ind, og ikke står og "klikker" men bruger (for lang) tid på at finde det er det fordi den ikke får koblet ordentligt ud.
Hvis alle parametre står rigtigt er det typisk, som nævnt, et træls føringsrør der giver den slag problemer.
Hvis alle parametre står rigtigt er det typisk, som nævnt, et træls føringsrør der giver den slag problemer.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: problemer med at gå i bakgear
Håber det er ok jeg fortsætter på denne tråd, for har oplevet helt det samme på min Lupo, desværre så døde det hele under grundjusteringen, og nu står den stille.
Kort fakta.
VW Lupo 2000, små 400.000 km
Fejl: Ville ikke som beskrevet i ovenstående gå i bakgear periodisk, med hyppigere intervaller.
Forsøgt fejlretning: Grundjustering af gearkasse (Koblings kabel spænding testet inden til 1,86v, samt nyopladet batteri, med oplader tilsluttet)
Desværre kørte den igennem de 28 steps i tiptronic 2 gange og melder til sidst RTFM, og kan nu slet ikke starte, under grundjustering ser det heller ikke ud til at den køre i gearskifter viseren i display, når bilen stilles i D viser den N, og skubbes den i Tiptronic, viser den D, så den ser ud til at være helt skør.
Derefter har vi skiftet Gangsteller armen pga. lidt slør, faktisk også forsøgt med en anden gangsteller (Skal dog siges at der ikke er garanti for at den virker, fra reservedelsbil) Skiftet tilbage til gammel igen, prøvet at skifte potentiometer fra den anden gangsteller, tjekket bakgears kontakt, ser umiddelbart ud til at virke, men skifter den i dag på mistanke, men vil den kunne gøre så den ikke kan gå i bakgear? Vi har manuelt skubbet den i bakgear, virker fint, også med baklys.
Den er MEGET tæt på at blive skrottet, men er ikke da slet ikke noget værd som stillestående, så ville da være lækkert at få den kørende igen.
Nogen god råd/erfaringer?
Mvh en tæt på forhændeværende Lupo ejer
Kort fakta.
VW Lupo 2000, små 400.000 km
Fejl: Ville ikke som beskrevet i ovenstående gå i bakgear periodisk, med hyppigere intervaller.
Forsøgt fejlretning: Grundjustering af gearkasse (Koblings kabel spænding testet inden til 1,86v, samt nyopladet batteri, med oplader tilsluttet)
Desværre kørte den igennem de 28 steps i tiptronic 2 gange og melder til sidst RTFM, og kan nu slet ikke starte, under grundjustering ser det heller ikke ud til at den køre i gearskifter viseren i display, når bilen stilles i D viser den N, og skubbes den i Tiptronic, viser den D, så den ser ud til at være helt skør.
Derefter har vi skiftet Gangsteller armen pga. lidt slør, faktisk også forsøgt med en anden gangsteller (Skal dog siges at der ikke er garanti for at den virker, fra reservedelsbil) Skiftet tilbage til gammel igen, prøvet at skifte potentiometer fra den anden gangsteller, tjekket bakgears kontakt, ser umiddelbart ud til at virke, men skifter den i dag på mistanke, men vil den kunne gøre så den ikke kan gå i bakgear? Vi har manuelt skubbet den i bakgear, virker fint, også med baklys.
Den er MEGET tæt på at blive skrottet, men er ikke da slet ikke noget værd som stillestående, så ville da være lækkert at få den kørende igen.
Nogen god råd/erfaringer?
Mvh en tæt på forhændeværende Lupo ejer
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
Re: problemer med at gå i bakgear
Ny kobling, så kører den igen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: problemer med at gå i bakgear
min årg.00 med Stop lige frem. havde problemet at der var for meget slør i gearstangen, så den kunne misse kontakten til registrering af at gearstangen stod ud for "R"
hvis den så blev trukket ind mod kontakten så gik den fint i bakgear
hvis den så blev trukket ind mod kontakten så gik den fint i bakgear