Mistet trækkraft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Mistet trækkraft

Indlæg af Mukker »

Hej Luponeser ejere

Jeg har idag på Køgebugt, hørt en "dims" der røg ned (som i en møtræk eller lign) og jeg mistede trækkraft.
Fejlkoden er
1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control (P1556 - 35-00 - Negative Deviation)

Jeg har fået skiftet kat for 1 år siden (brugt,og en gang før det, dvs. 2 brugte kat på 3 år)
Hvis jeg starter den nu og sætter den i N så kan den tage 5K omdrejninger. En "frisk" køretur, er sløv og jeg kan høre turboen arbejde (faktisk mere støj en vanligst,måske indbildning)
Hvor sansynligt er det,hvis katten er stået af(med ovenstående fejl) ?
Eller hvad kigger jeg efter?
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af Mukker »

Update:
Har checket slangen fra n75 til dåsen på turboen. Er hel
Kan bevæge armen fra turboen til vaccumdåsen (eller hvad der nu er). Kører ok med en finger
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af HamSjelv »

Hva' med en manglende låsering og en trykslange der er skudt af på indsugningsmanifolden?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af 383CI »

Er kræfterne kommet tilbage og evt. hvordan)

Jeg ville umiddelbart syntes det kunne lyde som turboslangen er faldet af eller er løs på oversiden af maskinen. Det er almindeligt at den klips bliver slidt og låsen falder delvist eller helt af.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af Mukker »

har lige checket turboslangen. Klipsen sidder der stadig, og slangen er ikke revnet på undersiden.
Dog sidder slangen "lidt" løst. Kan formentlig rumme den 1/2 pakning, der har været nævnt før.
Mht. kræfterne, så er den ikke helt på toppen, men det føles stadig ikke som en kat. Med defekt kat, var den helt død.
Der er ingen fejllamper der lyser i instrumentbordet.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af Mukker »

kan godt være jeg lige skal guides.
Er der en slange til ERG og en til turboen ?

Er turboslangen ikke den der løber parallelt med indsugningsslagen (indsugningsslangen der har MAP of MAF sensorene på) ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mistet trækkraft

Indlæg af 383CI »

Mukker skrev:k

Er turboslangen ikke den der løber parallelt med indsugningsslagen (indsugningsslangen der har MAP of MAF sensorene på) ?
MAP sensoren sidder på et plasticrør til venstre i maskinrummet. lige til venstre for motoren når du står foran bilen,, lige over plasticdutten hjelmen ligger på- Find den.
Fortsæt opad parallelt med bilen på tværs af motoren. Så kommer der en sort "underlig" plastic slange der drejer som en banan og bliver tykkere.

Det er der hvor den er monteret på alu. blokken, den tykke ende, den falder af. Den lås og klips slides.

På min er den hoppet helt af på vej op af Limfjordtunnelen med en 40 tons lastbil helt oppe på kofangeren. Det var temmelig ubehageligt at miste al træk der husker jeg tydeligt.


Men det bør du kunne se tydeligt hvis den er hoppet af lige som kraftnedsættelsen er konstant og lyden lige "bhhhhoooooo" aktig.

Hvis du har hul i en slange er det er anden sag. Det kan være svære at finde. Det kan komme når der er et bestemt tryk så den sender luft ud ved netop den belastning så du mister kræfter der og ellers ikke. Det er også set, det giver netop lidt mere lyd, af og til, når kræfterne så mangler lidt.

Så gennemgå alle forbindelser grundigt for fejl og revner.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar