Trækaksel manchet

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
LilleLasse
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 4. sep 2016 18:52
Geografisk sted: Gram - Sønderjylland

Trækaksel manchet

Indlæg af LilleLasse »

Min trækaksel manchet mod gearkassen i passagersiden er revnet og skal skiftes. Jeg har ledt ret meget her i forummet på emnet og kan ikke finde nogen steder, hvor der står hvordan pokker man får afmonteret trækakslen fra gearkassen, så man kan komme til at skifte manchetten.
Er der nogen der kan hjælpe?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Trækaksel manchet

Indlæg af doktorfrank »

Iflg. min erfaring er det mest enkle (?) at demontere hele klumpen: Tag hjulet af, væk med caliperen, træk ABSfølerens ledning af, frigør fra fjederbenet og pres bærekugle og styrekugle ud. Når du nu frigør spændebåndet på den defekte manchet, kan det hele fjernes fra bilen og monteres i en skruestik. Depå er det blot at tage tripoden af akselen (den fastholdes med en låsering og skal have hjælp af en hammer plus dorn).
Ny manchet og frisk fedt. Genmontering i omvendt rækkefølge. Og hvis du har husket at markere den nøjagtige position for fjederbensmonteringen, kan du glæde dig over at ratpositionen ved ligeudkørsel er uforandret i forhold til tidligere. Ellers skal der justeres cambervinkel og sporing.
God arbejdslyst.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: RE: Re: Trækaksel manchet

Indlæg af 2a2 »

doktorfrank skrev:Iflg. min erfaring er det mest enkle (?) at demontere hele klumpen: Tag hjulet af, væk med caliperen, træk ABSfølerens ledning af, frigør fra fjederbenet og pres bærekugle og styrekugle ud. Når du nu frigør spændebåndet på den defekte manchet, kan det hele fjernes fra bilen og monteres i en skruestik. Depå er det blot at tage tripoden af akselen (den fastholdes med en låsering og skal have hjælp af en hammer plus dorn).
Ny manchet og frisk fedt. Genmontering i omvendt rækkefølge. Og hvis du har husket at markere den nøjagtige position for fjederbensmonteringen, kan du glæde dig over at ratpositionen ved ligeudkørsel er uforandret i forhold til tidligere. Ellers skal der justeres cambervinkel og sporing.
God arbejdslyst.
8-)
Frank - istedet for at frigøre fjederbenet er det bedre - synes jeg - at pille den af på bærekuglen - så er der ikke risiko for at skulle spore den
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Trækaksel manchet

Indlæg af doktorfrank »

Til gengæld kræver det, at drivakselleddet presses ud af forhjulslejet, hvilket ofte har nærmest uoverskuelige konsekvenser. Ikk'?
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Trækaksel manchet

Indlæg af doktorfrank »

Ved nærmere eftertanke - nej, det gør det jo ikke nødvendigvis, hvis man vil ligge og rode med tripode m.m. mens det hænger på bilen. I øvrigt er der jo også alternativet med at frigøre bærearmen fra forbroen ... hvilket også bør medføre efterfølgende måling af sporing.
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
LilleLasse
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 4. sep 2016 18:52
Geografisk sted: Gram - Sønderjylland

Re: Trækaksel manchet

Indlæg af LilleLasse »

Vil det sige at tripod'en der sidder ind mod gearkassen ikke er fastgjort på nogen måde ind mod gearkassen, men kan trækkes fri?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Trækaksel manchet

Indlæg af doktorfrank »

Rigtigt forstået. :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar