Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

Jeg har i min Lupo et wabasto oliefyr med fjernbetjening. Når disse monteres brydes der ind i kølesystemet og bla. Slangen til varmeapparat bliver udskiftet. Da dette blev gjort i sin tid fik man dog ikke helt sørget for at slangerne ikke lå og gnavede op og ned ad hinanden. Så pludselig en dag da lampen for kølervæske temperatur blinkede rødt med 3 bip. Troede jeg egentlig det betød den var for varm og flåede bilen ind til siden og sukkede motoren i dil jeg fandt ud af at hvis den blinker betyder det bare lav kølervæske stand.
Så jeg fik syn for sagen og fik øje på en fugtig kølerslange til varmeapparatet som kom nede fra fyret under Forkofanger i venstre side. Kunne ikke få dem hos wv da den jo var skiftet til en anden pga fyr. Så fandt samme lange længde og tykkelse i biltema og fik den udskiftet og bundet noget slange plastik beskytter omkring den. 3 måneder senere kom så den anden slange den havde gnavet op ad som var den nederste fra ekspansions beholderen hen til motoren. Kostede 104,kr. Hos wv og skiftede på 10 min. Så nu er den tæt og nu skal der gøres hoved rent efter mange litter kølervæske har sølet ud over kobling hus gearkasse og kobling aktuatoren
BilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

Billeder af den gamle slange der havde pustet sig op BilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

Fik skiftet de 2 slanger men åbenbart siver der stadig noget ud et sted så efter rengøring syner det af det kommer fra boksen på siden af ventil dækslet. Hvad er dette og hvad gør den?

Det lidt vildt så mange utætheder jeg pludselig har fået på en gang [FEARFUL FACE]BilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Vyffe »

Vacuumpumpen.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af KMDTHY »

Det er tandempumpen som er vacuum/dieselpumpe.

Der er faktisk en til salg herinde hvis du mangler sådan en.

http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopi ... =25&t=7759
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: RE: Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

KMDTHY skrev:Det er tandempumpen som er vacuum/dieselpumpe.

Der er faktisk en til salg herinde hvis du mangler sådan en.

viewtopic.php?f=25&t=7759
Ok. Men kan man ikke købe en pakning så den bliver tæt? Hvad er erfaringer med denne?
Og hvad bruges vakuum til?
Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

Jeg kan få pakninger til inderst mod motoren men ikke den til låget. Det da underligt man ikke kan få den som en del.. Hader VW mere og mere.

Men er der andre der har hørt om utætheder her og hvad er oftest problemet dæksel pakningen eller den inderste mod motoren?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Atjuh 3L »

Umiddelbart - og her er vi ude i halvt gætteri - tror jeg IKKE det er pakningen i låget den er gal med, og hvis det er, brug lidt brændstofresistent flydende pakning.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: RE: Re: Køler slanger utætte og udskift pga. Fyr

Indlæg af Brabus »

Atjuh 3L skrev:Umiddelbart - og her er vi ude i halvt gætteri - tror jeg IKKE det er pakningen i låget den er gal med, og hvis det er, brug lidt brændstofresistent flydende pakning.

Mvh,

Atjuh 3L.
Jeg har dr. Frank på sagen og da vi stod og kikkede kom der tydeligt en dråbe frisk diesel olie for hver 1/2 sekund nederst fra låget og drøbbede ned over slangerne og svinende hele koblingen og gearkasse huset til når man havde kørt en tur. Så strammede vi låget lidt og så kom dråben kun for hver 10 sek. Frank brugte også sådan noget flydende pakning på spray og lod det tørre på pakningen i den han satte den i igen. Og vi prøvede også med en anden brugt pakning med samme resultat.

Så ja måske er det selve låget der har en defekt/ræve?

Det er i hvertfald svært og få synet bilen når synsmanden skal stå under bilen og gnide dieselolie ud af øjnene for at se noget. Bare et gæt [FACE SAVOURING DELICIOUS FOOD]

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar