Servo styrring

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
gustavsen
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 4. nov 2010 22:39
Geografisk sted: Herlev

Servo styrring

Indlæg af gustavsen »

Min servostyrring driller en del:-(
Den begynder at ryste periodisk, nogen gange er det meget slemt andre gange er det helt væk. Den ryster også når bilen holder helt stille, så derfor tror jeg at det er servostyrringen. Når det er meget slemt, så slår den servostyrringen fra og en gul lampe tænder i instrummentbordet med et rat og et !
Jeg har været ude på 3l værkstedet og de har grundjusteret servostyrringen og sporret bilen, det har ikke hjulpet. Jeg har været ude med den igen og de ville finde ud af hvad det så kunne være, de har aldrig ringet tilbage.
Nu vil jeg høre jer kloge hoveder, hvad det så kunne være.
Relæerne i servomotoren er også skiftet
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Re: Servo styrring

Indlæg af mh85dk »

Hej Gustavsen

Du angiver værkstedet har grundjusteret din servo, ved du hvordan dette er forgået?
Jeg selv har haft en med ligende symtomer. Ved en VCDS måling på 044 - Stearing assist block 2, mener jeg det var.
Der kunne jeg se at Torquen der sidder midt i ratstammen hoppede op og ned, ved drejning på rattet, oversat til Dansk troede bilen ved drejning at den gik fra fuld højre til fuld venstre flere gange.
Dette slår Servo styringen fra og kommer med den omtalte lampe.

På Ross-Tech sidde henvises der til måling af signalet på terminal 15, der omhandler Torque sensoren.
Denne var ved mig ikke eksisterende.
Jeg snakkede med en, som havde noget kendskab til disse fejl og han informerede mig, at i Torquen sidder der nogle kulfiber baner, som med tid bliver slidte, hvorved der kommer små huller.
Dette skulle være grunden til udsvingningerne.

Eneste løsning var at udskifte Torquen, men da denne ikke umiddelbart kan sepereres fra ratstammen, uden hele ratstamme skal ud og selv her er jeg i tvivl om den kan skilles af.
Torgue sensoren, havde jeg dog heller aldrig held til at finde i løst vægt til en lupo.
Ratstammen med elektrisk servo til lupoen er ude af produktion og der findes ikke et erstatning kit, andet inde at ombygge den til uden servo.


Finder du andet nyt om emnet, må du gerne poste det på sidden, da flere igennem tiden har haft problemet, dog er min umiddelbart forstågelse, at lang de fleste har kunne klare det ved udskiftning af relæerne i selve den elektriske motor.
gustavsen
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 4. nov 2010 22:39
Geografisk sted: Herlev

Re: Servo styrring

Indlæg af gustavsen »

Jeg undrede mig også over at de har grundjusteret servo styrringen, det har jeg aldrig hørt om før, men så meget forstand har jeg ikke på det. Vil ihvertfald gerne høre hvis det ikke kan lade sig gøre, da jeg har betalt for dette :-(

Det du beskriver kunne sagtens være problemet med min. Det virker som om at den ryster/vibrerer mest når rattet står i lige ud postion og jeg drejer meget lidt, når jeg kommer udover dette punkt er der ingenting. Måske skal jeg bare lære at leve med denne fejl, det er jo en gammel bil :-)
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Servo styrring

Indlæg af ThomasDitlev »

Hvis du har betalt værkstedet for at løse fejlen og den ikke er løst vil jeg da kræve mine penge tilbage...
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
gustavsen
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 4. nov 2010 22:39
Geografisk sted: Herlev

Re: Servo styrring

Indlæg af gustavsen »

Jeg har kontaktet dem og de ville ringe tilbage, men jeg har ikke hørt fra dem endnu:-(
mh85dk
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 6. maj 2013 19:12
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Fyn

Re: Servo styrring

Indlæg af mh85dk »

Ked af at sige, du ikke kommer til at leve med det.
Punktet bliver værre og værre, hvor til den slår fra ligeså snart du starter bilen.

Jeg er heller ikke sikker på en syns mand er enig i, at man bare må leve sådan en fejl.
Besvar