Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Indlæg af dykker5502 »

Hej,
jeg ved det - nusser man ikke om den lille ulv hævner den sig. Og det er så min tur til at have 825 kg skrammel holdende ude i byen...... :-)

Følgende observeret:
  • Enkelte morgener skal den lige bruge lidt tid med pumpen før den kan starte, men de fleste gange tørner den lige så snart man har fået sat sig og sat nøglen i og drejer den.
    2 gange har jeg oplevet at den ligesom har kikset et gearskift og simpelthen slukker. Den er dog lige til at starte igen og køre videre.
    De sidste dage var den meget "aggressiv" når man holdt i tomgang og slap bremsen. I stedet for blid krybning gav det et ryk og den kørte frem - ikke koblet 100% til, men mere tilkoblet end den plejede.
Og forleden ville den så slet ikke starte/tørne, når man drejede nøglen. Hydraulikpumpen stoppede, så det er ikke manglende tryk
Den grønne fod slukker når man træder på bremsen. Ingen forskel om den er i Lock eller N.
Idag kørte jeg så lige over til den (i min Ford T :-)) og lavede en udskrift af fejlkoder:

3 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
01071 - Føler for koblingsvandring (G162)
16-10 - Signal uden for toleranceområde - Periodisk
01155 - Kobling
42-10 - Omdrejningsafvigelse for stor - Periodisk

Hvad betyder den første?
#2 betyder måske at potmeteret i koblingscylinderen er kaput = ny koblingscylinder (???)
#3 KAN være en følge af #2

Jeg slettede alle fejlkoder og prøvede om en så kunne starte - forgæves.

Nu vil jeg få Dansk Autohjælp til at køre den hjem "på værftet".

Kommentarer fra den tilsammen alvidende forsamling?
Senest rettet af dykker5502 tirs 3. okt 2017 02:21, rettet i alt 2 gange.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Atjuh 3L »

Føringsrør/kobling.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Skipper »

+1

og husk udrykkerlejet samt drylube.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af dykker5502 »

Er det også grunden til manglende start?

Hm - det ser ud til mit skift af tandrem udvikler sig til også at omfatte skift af kobling med das ganze schweinerei (føringsrør og udrykkerleje).

Nå - de kobling har vist også kørt 120.000 eller nowet så det er vel ok?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af dykker5502 »

Nu kom den flinke mand i den store gule bil hjem med den, så den kunne undersøges nærmere.

Det var faktisk lykkedes ham at starte den 2 gange mens han bøvlede med at få den op på fejebladet (den havde vist selv kørt op), men nu hvor den skulle af ville den ikke skifte ud af bakgear (baklys var tændt). Vi fik den så bakset ned på anden vis..... og der kunne jeg konstatere at gearkassen slet ikke skifter når man for eksempel flytter den i Neutral.
Og det underbygger alt sammen at den ikke har styr på hvor koblingen befunder sig på grund af knækket føringsrør og iøvrigt slidt kobling?
Æv - jeg HADER at tage den skide gearkasse af og på!
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Vyffe »

Få nu lige dømt koblingsaktuatoren rask inden demontage af gearkassen.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Kim B Olesen »

Start lige med en grundjustering og mærk evt hvordan armen ned i gearkassen går :)
Kig evt efter brud på denne arm ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af 2a2 »

Og kig eventuelt efter knækket ledning ved stikket på koblingsaktuator - min a2 havde lignende symptomer da stikket ikke sad ordentligt

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af dykker5502 »

Da koblingen har kørt de der vel over 100-120.000 har jeg købt komplet koblingssæt og får et lokalt værksted til at skifte den. Grundindstilling derefter vil så vise om den kommer igang igen. Hvis det ikke løser det må jeg jo kigge på ledningsnet igen, men hvis I søger lidt rundt vil I se at det ledningsnet mellem gangsteller og koblingcylinder mm. blev skiftet for nogle år siden.

Stay tuned!

(Godt at man har et par veteranbiler når Lupoen svigter)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har ikke hidtil været ude for en kobling, der ikke holdt over 300 kkm. Til gengæld har jeg oplevet, at ledningerne til aktuatoren har gjort en Lupo aldeles immobil på grund af et skjult brud i stikket. Udlæs værdierne før du griber til de omkostningstunge indgreb 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af dykker5502 »

Så er der ny kobling, udrykkerleje og føringsrør på "Ulven" og den kører igen. Jeg endte betalte mig fra det besværlige.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af dykker5502 »

Nå - det holdt til idag, hvor jeg ville køre en grundjustering (det har værkstedet efter aftale ikke gjort). Jeg når lige at se at de 1,85V ikke er på plads, før spændingen ryger op på 3,71V eller noget = koblet til. Nu lyser den grønne fod ikke mere, så det tyder på at stoplyskontakten er i udu.
Jeg skal lige sige at det IKKE var problemet oprindeligt, så det må være en ny fejl.
Nu vil jeg tage den af og måle den igennem når det bliver tørvejr :-/
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Atjuh 3L »

Det er IKKE unormalt med den værdi, prøv at gennemføre en grundjustering og se hvad der sker.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær (Løst)

Indlæg af dykker5502 »

Tak Atjuh! Det var præcis det der skulle til. Nu kører den igen og den kører silkeblødt!

Og den svage krybning den havde før er væk. Den var bekvem når man skulle bakke ud fra en P-plads og ved køkørsel, men den har nok i virkeligheden kostet på koblingens levetid. Så jeg må nok være lidt mere modig og grundjustere for hver 30.000 km som det anbefales.

PS: Hvis du har gennemført en grundjustering der ender med f.eks. RTFM 12 kan du ikke gennemføre en ny grundjustering før du har taget tændingen og starter forfra.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær

Indlæg af Atjuh 3L »

Dejligt den er kørende igen :D


Der er nogle små "tricks & fiduser" som man opdager når man selv har været der ;)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Indlæg af dykker5502 »

Nå, en god og en dårlig nyhed:

Den gode er at der som nævnt nu er en ny kobling og måske 200.000 km. forude.

Den dårlige er at idag lavede den samme stunt som i juni. Begyndte med ret voldsom krybning når man kørte tomgang og slap bremsen - både i bak og frem. Og da jeg skulle starte og køre hjem igen var den stendød. Massrer af strøm, men ingen reaktion på nøglen.

Nu var der en der havde nævnt at der kunne være problemer med kulbanen i koblingscylinderen så jeg hev og sled lidt i kablet og vupti - så startede den uden videre.

Jeg har ikke haft computeren på endnu, og skal noget hele weekenden så nu må vi se hvornår jeg får det.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: RE: Re: Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Indlæg af 2a2 »

dykker5502 skrev:Nå, en god og en dårlig nyhed:

Den gode er at der som nævnt nu er en ny kobling og måske 200.000 km. forude.

Den dårlige er at idag lavede den samme stunt som i juni. Begyndte med ret voldsom krybning når man kørte tomgang og slap bremsen - både i bak og frem. Og da jeg skulle starte og køre hjem igen var den stendød. Massrer af strøm, men ingen reaktion på nøglen.

Nu var der en der havde nævnt at der kunne være problemer med kulbanen i koblingscylinderen så jeg hev og sled lidt i kablet og vupti - så startede den uden videre.

Jeg har ikke haft computeren på endnu, og skal noget hele weekenden så nu må vi se hvornår jeg får det.
Nå rolig nu - koblingen er ny og rør skiftet så det bøvlede er på plads
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: RE: Re: RE: Re: Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Indlæg af 2a2 »

2a2 skrev:
dykker5502 skrev:Nå, en god og en dårlig nyhed:

Den gode er at der som nævnt nu er en ny kobling og måske 200.000 km. forude.

Den dårlige er at idag lavede den samme stunt som i juni. Begyndte med ret voldsom krybning når man kørte tomgang og slap bremsen - både i bak og frem. Og da jeg skulle starte og køre hjem igen var den stendød. Massrer af strøm, men ingen reaktion på nøglen.

Nu var der en der havde nævnt at der kunne være problemer med kulbanen i koblingscylinderen så jeg hev og sled lidt i kablet og vupti - så startede den uden videre.

Jeg har ikke haft computeren på endnu, og skal noget hele weekenden så nu må vi se hvornår jeg får det.
Nå rolig nu - koblingen er ny og rør skiftet så det bøvlede er på plads
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Ps: min erfaring med grundjustering er at når du har brug for den så hjælper det ikke - så er du typisk i deep shit - men det er ligesom at jeg kun skifter tandrem for hver 200-250.000 km - Hvorfor pille ved noget der virker...

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Fejlkoder og startbesvær (EJ LØST)

Indlæg af dykker5502 »

Jeg er helt rolig :-)

Mistanken samler sig nu om koblingscylinderen - eller rettere kulbanen i det potentiometer der aflæser stempelpositionen. Jeg tror den har fået et dødt punkt der hvor den har stået længe (tilkoblet) og kørt. Følgende observeres:
  • Bilen kan ikke starte. Efterlad med tænding på - gearvælger i N
    Motorhjelm åbnes og der hives lidt i koblingskabel - der kobles ud - lad hjelmen stå
    Motor startes - bogstaver i gearvælger blinker
    Gå ud og hiv lidt i kablet igen - der kobles ud - luk motorhjelm
    Gå ind - bogstaver blinker ikke - sæt i D eller R og kør
Gearskift er lidt hårde, men det går.

Jeg er ved at spare sammen til en ny koblingscylinder.....
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Besvar