3L vil ikke fange 3. gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

bilen er en ´04 3L med AYZ motor. Kørt 429.000.
Gearkasse renoveret sidste sommer, dvs gearkasse og kobling "nyt".
Fik den selfølgelig grundjusteret dengang. Det er N.S. Auto i Horsens der har udført arbejdet. De fortalte mig at en grundjustering om året var rigeligt. Det er så ved at være tid.

Bilen kører hver dag og upåklageligt.

I dag, da kassen skal skifte fra 2. til 3. gear forsøger den at finde 3. gear, men ender med at hoppe ned i 2. igen. Dette gør den et par gange. Prøver at skifte manuelt, og får den også til at hoppe i 3. eller 4., men det resulteret i at den går i nødprogram.
Jeg gætter på at der en sensor som trænger til justering. Evt fanges signalet ikke, og nødprogram indtræder ? Tid til grundjustering eller noget helt andet galt mon?
Jeg får udlæst fejlkoder imorgen i løbet af dagen, men tænkte at jeg ligeså godt kunne oprette tråden allrede nu.

Som sidebemærkning skal det nævnes at, siden jeg fik kassen renoveret, har jeg måtte efterfylde hydraulikolie ind i mellem. Når beholderen systemet har manglet lidt olie, har det vist sig helt åbenlyst, ved at at kassen ikke vil gå i gear osv. En hurtigt efterfyldning og kassen har kørt perfekt igen et par måneder. Det er selfølgelig uholdbart på sigt og er faktisk lidt i tvivl om hvor olien bliver af.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

Tjek FAQ det er helt normalt og beskrevet til hudløshed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

Skiftegaffel blev skiftet sidste år og trykkugke er et par år gammel.
Det er sikkert bare behov for grundjustering så. Håber jeg.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

marx3 skrev: eller noget helt andet galt mon?

Jamen hvis du allerede ved hvad der er galt og alligevel ikke mener at svaret kan bruges er der vel ikke den store grund til at spørge?

Det er muligt gearkassen blev skiftet/renoveret men hvis ikke skiftegaflen fejlede noget den gang er der stor chance for det er den samme der bare er er sat tilbae. Uden svejsning eller andet. Det er jo bare et stykke metal der enten virker eller ikke gør. Måske med en kort periode hvor det er "midt imellem"

Så har du en gearkasse med nyt dit og dat og en skiftegafel der har kørt 300k km. for den fejlede jo ikke noget.
Men hvis den kommer til at fejle ryger 3 eller 4 gear jo.

Det kan også være akslen der står og hopper i hovedelejet så signalet til G38 bliver forstyret, men så burde det være galt med flere gear. Iøvrigt kan den føler ikke justeres. Den sidder bare I et hul.

Det kan også være slår i armene på gangstelleren, en penolskrue der er løs eller en arm der er hoppet af i skiftemekanismen,

Hvis du grundjustere med den fejl gør du det kun en gang. Så står bilen nemlig stille med RTMF12
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

Skiftegaflen blev skiftet da kassen blev renoveret.
Jeg spørger fordi jeg ikke ved hvad der er galt og er nysgerrig efter så mange mulige årsager som muligt. Det er helt naturligt i min verden.
Burde have vidst at jeg ville få at vide at jeg skulle kigge i FAQ. Standard svar herinde.
Hvis du bliver provokeret af mit spørgsmål, så lad være med at bruge tid på at svare?
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er desværre enig i at den beskrivelse du kommer med læner sig ret kraftigt op ad en knækket skiftegaffel :(
Menu kan jo så håbe på at en grundjustering eller andet kan afhjælpe det :)

Fejlkoder er helt sikkert noget med g38 urealistisk signal, hvilket desværre kun understøtter knækket skiftegaffel :?
Men når du siger sidste sommer er der vel stadig garanti på sådan en renovering ;)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af Atjuh 3L »

"Normal" garanti på gearkasser er 6 måneder.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

EDIT, redigeret et par gange, senest kl 13 hvor der er tilføjet test af hyddrauliksystem og en enkelt åben fejlmulighed mere.

marx3 skrev:Skiftegaflen blev skiftet da kassen blev renoveret.
Jamen Ok, men det beskriver du jo vist ikke i første indlæg. Det er så også lige meget, i det tilfælde den var knækket i første omgang er det jo nødvendigt for at renovere gearkassen. Hvis ikke den var knækket er det de færrese der ville skifte en virkende del ud, men du har jo så været klog nok til at få den skiftet under alle omstændigheder.
Mange ville have svejst den, det sikre både en ny og gammel bedre.



marx3 skrev:Jeg spørger fordi jeg ikke ved hvad der er galt og er nysgerrig efter så mange mulige årsager som muligt. Det er helt naturligt i min verden
Det er en måde at løse problemer på, jeg tager dem systematisk i den mest nærliggende rækkefølge i stedet. VW ville sikkert starte med at skifte bagklappen.
Jeg har kørt langt over 1/2 mill. km. i Lupo, været med her på siden i over 10 år og haft både skiftegafler der er knækket, penolskruer der er gået løs, gangstellerarme der er hobbet af, G38 fejl, aksler der har hoppet i lejet osv. osv.
G38 kan fejle, JA men det er meget sjældent. Dine symtomer passer 98,8% med en knækket gaffel, men så er der jo også 1,2% tilbage du kan håbe på at være imellem.
Hvis du læser hvad jeg skriver beskriver jeg faktisk mindst 3 andre mulige fejl du kan holde åbne og undersøge.

En test for at se om gangsteller og hydraulikstation virker kan udføres som sådan. (den står nok i FAQ, men nu også her, for nemhedens skyld)

Køre bilen i trip/tronic, lidt op i omdrejninger i specielt 2. gear. Så vipper du hurtigt 2 gange med gearstangen så bilen springer 3. gear over og går i 4 direkte.
Så køre du lidt og geare op og ned "manuelt" UDEN at ramme 3. gear.
Det kan kræve et par gange at undgå 3. gear men hvis du kan køre fejlfrit i de 4 andre er der kun 0,5% tilbage for du undgår st tjekke skiftegaffel.
Så virker både følere og hydrauliksystem jo.

Løse skruer i forbindelse med skiftearmene og "blokkene" på akslerne der går ind i gearkassen og påvirker skiftearmene, G38 fejl f.eks. G38 måler hastigheden på akslen og hvis ikke den giver det rigtige signal "panikker" styringen og kobler ud. G38 kan ikke justeres.
Den går ikke i nødprogram/limp mode. Det er når den lukker ned for turboen og begrænser kræfterne, gerne i forbindelse med N75 fejl, men det er en helt anden sag. Hvis bilen har gearfejl lukker den bare ned i panik for ikke at smadre noget.


Hvis den, føleren altså, skulle fejle er det påfaldende den kun gør det omkring skifte til 3 gear. Så skulle den jo fejle under alm kørsel også, eller under skifte til andre gear.
Du kan også have før beskrevne løse arme eller slør, men igen, er det så underligt den kun fejler omkring 3. gear. De gange jeg har oplevet det har gearskiftet generalt været noget rod, men igne kan der være undtagelser.

Endnu en mulighed er en ABS føler fejl, men den beskriver du jo ikke. Det giver også rod i gearskiftet men igen,. hvorfor så ikke alle gear?

Men det er klart, en knækket gaffel er langt det mest ubehagelige svar, men desværre også det jeg, og andre åbentbart, også vil finde mest nærliggende.


Endnu en mulighed omend den så også kun er meget lille. Der er en synkromesse på 3. gear der er træls, men det er lige så kedelige som en knækket skiftegaffel.


Så nu er det vist, ærligt og helt reelt, beskrivet et hav af andre muligheder du kan undersøge-
marx3 skrev: Burde have vidst at jeg ville få at vide at jeg skulle kigge i FAQ. Standard svar herinde.
Igen, du har et standard problem som, hvis ikke andet taler alvorligt for det, giver et standard svar. Som jeg ser det taler intet imod det er en standardløsning der er påkrævet, men vil da glædes hvis du løser problemet på anden vis og beskriver det.
Jeg ønsker jo, på ingen måde, at have ret, efter som det igen er det kedeligste svar af alle.

Hvis det kunne løses ved en grundjustering var det jo nok sket og hvis det kan er det da super dejligt. Hvis ikke, og I begynder at grundjustere, tror jeg I ender med at "grounde" bilen. Den kan ikke gennemføre hvis ikke den finder 3. gear og en bil med en ikke gennemført grundjustering står stille. Hvis det så alligevel var arme der er løse eller skruer der er ligeså finder I dem når i skiller af for at pille gearkassen af, men tjek det som absolut minimum inden I går igang.
marx3 skrev:Hvis du bliver provokeret af mit spørgsmål, så lad være med at bruge tid på at svare?
Jeg kunne skrive, "hvis ikke du vil have et ærligt svar eller selv ved hvad problemet er, så var det ikke nødvendigt at spørge, men det undlader jeg.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

Mange tak for svar allesammen. Det er den slags jeg havde håbet på. forslag og ideer. :-)

Testeren sagde fejl på G38 signal.
Jeg kan godt høre på jer ( og læse i FAQ ) at det peger gevaldigt meget på en knækket skiftearm.

Jeg kan tilføje at jeg, forrige vinter oplevede en knækket skiftearm. Samme symptomer dengang osv osv. Dengang kunne jeg nemt liste kassen i 4. og 5. ved brug af tiptronic. Dengang skiftede jeg en hastighedssensor til en anden brugt i et uvidende forsøg.

Nu kan jeg overhovedet ikke få kassen i mere end 2. gear. 4. og 5. gear er umuligt, da kassen går i nødprogram.
Er det sansynligt at G38 mister sit signal pga en slidt aksel, når kassen er totalrenoveret og som ny?
Kan det være en defekt G38 sensor? ( jeg ved godt at jeg væver, men syntes bare det virker usansynligt at noget som helst mekanisk ved kassen skulle være defekt allerede. Jeg har nok kørt 15.000 km siden renovering.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

marx3 skrev:Mange tak for svar allesammen. Det er den slags jeg havde håbet på. forslag og ideer. :-)
også selvom der igen og igen bliver sagt defekt skiftearm og de ikke mindre end 3-4 andre bud du gerne ville have åbnet slet ikke bliver kommenteret.
marx3 skrev: Testeren sagde fejl på G38 signal.
Det gør den som beskrevet når gearkassestyringen får forkert signal fra den føler. Det kan være fordi skiftegaflen er knækket eller arme/penolskruer er løse eller fordi føleren er defekt.
Har du undersøgt om arme og penolskruer, klodsen osv,. sidder som de skal? Det kræver jo selvfølgeligt du ved hvordan det skal være, men det er nemt at se om de er faldet af. Du skrev selv du ville have bud og åbne muligheder så det har du vel undersøgt, eller?

marx3 skrev:Jeg kan godt høre på jer ( og læse i FAQ ) at det peger gevaldigt meget på en knækket skiftearm.
Ja det gør det men de 3-5 andre forslag kunne også være grunden. Dem bad du selv om men forholder dig slet ikke til? Men første bud er skiftegaflen, men de andre er nemme at undersøge og udelukke. Men du forholder dig slet ikke til dem.
marx3 skrev:Jeg kan tilføje at jeg, forrige vinter oplevede en knækket skiftearm. Samme symptomer dengang osv osv. Dengang kunne jeg nemt liste kassen i 4. og 5. ved brug af tiptronic. Dengang skiftede jeg en hastighedssensor til en anden brugt i et uvidende forsøg.
Nu er der jo ikke en fuldstændig entydig fejl hvis den gaffel er knækket. Min mistede 3 gear som det første og 4. gear blev underligt den ene gang og ja, det var gaflen.
marx3 skrev:]Nu kan jeg overhovedet ikke få kassen i mere end 2. gear. 4. og 5. gear er umuligt, da kassen går i nødprogram.

Gearkassen går ikke i nødprogram, den stopper bare med at "gøre noget" for at undgå at skade sig selv.
At du nu også mangler de andre gear kunne måske give et håb om det "kun" er en arm der er hobbet af og/eller blok/penolskruer der er løse.
Netop det problem holdt jeg med i Randers i Lupo1 engang for længe siden. Klodsen på den blok der sidder på gearskifteakslen var gået løs.
Hvis du har manglet de andre gear også hele tiden mangler det lidt i fejlbeskrivelsen, så har du det eller har den kunnet skifte?
og er der fuldstændigt styr på gangsteller, arme slør der osv?
marx3 skrev: Er det sansynligt at G38 mister sit signal pga en slidt aksel, når kassen er totalrenoveret og som ny?
Ja det er det, akslen er jo ikke renoveret, det er bare en stang jern, og udne at vide det kan jeg ikke forestille mig den er skiftet. Det der kan ske er den hopper i et leje under gearskifte, så kan den miste signal og gearkassestyringen bliver bange og kobler ud.

marx3 skrev:Kan det være en defekt G38 sensor? ( jeg ved godt at jeg væver, men syntes bare det virker usansynligt at noget som helst mekanisk ved kassen skulle være defekt allerede. Jeg har nok kørt 15.000 km siden renovering.
Der kunne jo vær een minimal tolerancefejl der gjorde dne første knækkede (omend det gør de) der stadig er der så "den nye" nu også er knækket. Det er derfor "man" gerne svejser de nye også.

Ja, igen igen igen igen, G38 kan være defekt, det samme kan ledningerne til den men hvis du vil videre er du nød til at lukke nogle af de fejlmuligheder du selv har bedt om at få åbnet.
Men igen, hvorfor skulle den så kunne gå i gear? Jeg vil tro, hvis føleren var permanent defekt, ville bilen slet ikke ville sætte i gear og koble, netop fordi den fik forkert/intet signal, mne jeg skal understrege det er kvalificeret gæt, ikke noget jeg ved.

Jeg ville tjekke alle arme og forbindelser, så tage nulstille alt og førsøge at køre.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

Jeg siger tak for dine uddybende svar.
Jeg er ikke skarp i det her gearstystem, men je gkan godt følge dig at det virker underligt at den kan og vil gå i 1-2, men så pludselig ikke mere. Jeg ved ikke om N.S. Auto har svejst den nye skiftearm for at være sikre. De virker ret proff mht Lupo, så har ( indtil videre ) fuld tillid til at min gearkasse kan køre 250.000 km mere, som N.S. fortalte mig. Hvis jeg ikke finder en form for løsning eller mulig forklaring i løbet af weekenden, så ringer jeg dem selfølgelig op på mandag.
Jeg har ikke haft tid til at kigge på det idag, andet end at udlæse fejlkoder. Derfor kan jeg ikke vende tilbage med ny info.
Håber at jeg får tid i weekenden.
Har ikke kigget på gangstelleren, ved intet om standen på gangstelleren, andet end at bilen har kørt upåklageligt op til igår, hvor den fra den ene start til den anden ikek vil gå i 3. gear eller højere. heller ikke med brug af tiptronic. Med gearvælgeren i D, forsøger kassen at gå i 3 igen og igen, men hver gang opgiver den, og vender tilbage til 2. gear. I vørigt har bilen ingen fejlkoder hverkn på motor eller gear. Udover G38.
Kigger selfølgelig også på de åbenlyse ting, skifteforbindelser osv. også den boks og penolskrue du nævner.
Det her hydrauliske system er lidt en jungle for mig, så jeg kan bedre forholde mig til det når jeg står ved siden af bilen.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

marx3 skrev:Jeg siger tak for dine uddybende svar.

Med gearvælgeren i D, forsøger kassen at gå i 3 igen og igen, men hver gang opgiver den, og vender tilbage til 2. gear. I vørigt har bilen ingen fejlkoder hverkn på motor eller gear. Udover G38.
Det med den prøver at gå i gear og vender tilbage til 2. det plejer de ikke at køre hvis gaflen er knækket. Så kikser de 3 gear og kobler ud og kan ikke noget inden motoren er genstartet.

Hvis det er som du beskriver det her hælder jeg mere til arm fejl/slør og i den dur, det du nedenfor beskriver som ÅBENLYSE ting.
Evt. en træls 3. gears synkromesse, mne så burde den måske børste tænder.
marx3 skrev:Kigger selfølgelig også på de åbenlyse ting, skifteforbindelser osv. også den boks og penolskrue du nævner.
Det her hydrauliske system er lidt en jungle for mig, så jeg kan bedre forholde mig til det når jeg står ved siden af bilen.
Hvis de var så åbentlyse havde det været meget meget hurtigere at tjekke dem end det har været at læse og skrive disse indlæg!
Jeg lukker den her indtil der er udelukket nogle muligheder
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hov - kan den kære i bakgear forresten ?
Ellers kunne det jo bare være kuglearmen på gangstelleren :? Det passer også med at den kun kan tage 1og 2 gear, men prøv lige bakgear ;)
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af marx3 »

Fik tid til at kigge på sagen, startede med at gå i bak. Ingen bak... Så ud og åbne hjelmen for første gang og det viser sig at det er noget så simple som stangen mellem skifte og gangsteller ( eller hva de to dele nu hedder ) som er hoppet af kuglen i den ene ende.
Pyyh klikkede den på igen og bilen opfører sig igen som en velkørende Lupo med næsten nu gearkasse.
Skønt med den slags oplevelser, når det ser allersortest ud.
Tak for deltagelse til jer alle som spildte tid og humør på at læse og svare på et spørgsmål i et internetforum. ;-)

Ps køber lige en ny stang med friske fjederlåse.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L vil ikke fange 3. gear.

Indlæg af 383CI »

Da lykkeligt bilen kom til at køre igen, men historien viser mig at præcis fejlbeskrivelse er yderst vigtig.
Det var jo så ikke kun 3. gear bilen ikke fangede men flere gear og det du beskriver som "nødprogram" opfattede jeg som den stoppede og ikke ville noget inden den blev startet og stoppet igen. Men igen, gearkassen har ikke nødprogram, den bliver bare bange og kobler ud.

Hvis du nu var begyndt at undersøge (for knækket skiftegaffel eller i det hele taget) havde du set den fejl med stængerne du selv kalder åbenlys så det viser så også det er vigtigt at tage tingene i rækkefølge i steder for at åbne et utal af muligheder som du iøvrigt ikke forholdt dig det mindst til da de kom velforklarede på dit forlangende.

Jeg skal være den første til at sige de 2 fejl ligner hinanden, jeg holdt i silende regnvejr og skiftede G39 fordi den fejlede. Der var også rod i gearskiftet men det tydede ikke på knækket skiftegaffel for jeg havde netop ikke de højeste gear.

Jeg var så dum ikke at undersøge for den åbenlyse "StangHoppetAf" først.

Men du var klart den klogeste, ikke at det drejer sig om det men hatten af for det, det var ikke skiftegalfen men en åbentlys fejl og godt bilen køre igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar