Gearkasse skift - Gode råd?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kalle92
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 15:47
Geografisk sted: Frederiksværk

Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kalle92 »

Hej alle sammen.
Jeg har lige haft problemer med at min lupo hoppede ud af gear under kørsel, og ikke ville gå i gear igen. Jeg fik den kørt på lupo-værksted og de havde en computer på den, de kunne fortælle mig at det var en føler i gearkassen der viste fejl. Jeg fik fortalt at det var tegn på at gearkassen var slidt, så jeg nok kunne forvente et gearkasse skift snart. Trist trist trist, men det kan man ikke gøre så meget ved.
Så jeg er nu i gang med at planlægge et skift af gearkassen. Jeg har fundet en der gerne vil skifte den, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre ting man skal skifte, nu hvor man skal have skilt den ad?
Jeg har læst flere tråde igennem og høre ting som," koblingsaktuator" og "udrykkerleje" også kan være slidt. Hvis jeg køber en renoveret gearkasse, følger disse ting så med?
Jeg håber der er nogle der har nogle tips og tricks, som kan hjælpe mig lidt :-)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Skipper »

Hej og velkommen til forummet :-)

Opdater lige din profil så vi kan se hvor i landet du er. Det gør det nemmere for folk at byde ind med hjælp, hvis de er i nærheden. ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af sussi »

Hej Kalle og velkommen her.
1. Opdater venligst din profil. :roll:
2. Syng sangen, den finder du i FAQén :geek:
3. Hvilket værksted var du på :?:
4. Brugt gearkasse er normalt en gearkasse og intet andet. ;)
5. Føringsrør er tit et problem, det skal skiftes med et nyt OE og absolut ikke noget sekunda, dette gælder også udrykkerlejet :geek:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er g38 så, prøv evt lige at skifte den føler først, det kan godt være den der er slidt ;)
Men ganske rigtigt begynder den at melde fejl på denne periodisk når gearkassen er slidt :?
Hvis du skal ud i et skift, skal du købe nyt føringsrør og udrykkerleje - udrykkerlejet SKAL være originalt, og udrykkerlejet helst originalt/SKF !
De sagde ikke noget om hvor slidt koblingen var ifølge blok 25 :)
Ingen af delene følger med gearkassen ;)

Husk lige at det skal være en der kan grundjustere og helst har prøvet det før der hjælper dig ;) ellers kan det være du kan have en i baghånden herindefra ;)

EDIT - Sussi/Ejvind var hurtigst :lol:
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Rasbi »

Et godt råd er at skifte den på dtu. I PF-auto ;)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Kalle92
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 15:47
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kalle92 »

Tusind tak for svarene og den varme velkomst :-) Min profil er hermed opdateret ;)
Jeg har fået skiftet trykkugle og hydraulikvæske, da jeg troede det var der problemet var. Da jeg fandt ud af at det ikke var tilfældet kørte jeg den på værksted som fandt ud af at det var gearkassen der meldte fejl.
Jeg fik den kørt til autopit i Herlev, som er er værksted der mest beskæftiger sig med lupo'er (jeg tænkte de nok kunne stille diagnosen hurtigere end så mange andre)
Det er lidt et dilemma, for man kan vel ikke rigtig vide om det er føleren eller gearkassen den er gal med, før man prøver at skifte en af delene? Eller kan man se på gearkassen at det er den der er problemet? Jeg synes bare det er så træls at få skiftet føleren, hvis bilen så går i stykker to dage senere fordi det var gearkassen der var problemet. Så skal man til at skille det hele ad igen.. :cry:
Jeg kan høre at det er en god ide at skifte udrykkerleje, og føringsrør - dem skifter jeg i samme omgang.
Jeg skal ikke selv skifte den, da det er en lidt for stor mundfuld for mig, men det er rart at vide at der er et værksted på skolen til en anden gang - tak for det Rasbi ;)
Kalle92
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 15:47
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kalle92 »

Eller kan man skifte g38 føleren uden at skulle pille gearkassen af? :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Vyffe »

Ja. Sidder ved siden af koblingsaktuatoren.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af sussi »

Lige en indskudt bemærkning ;)
"Morten fra Autopit, er en af Danmarks dygtigste Lupo 3L mekanikere"
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kim B Olesen »

G38 er skiftet på 2 min for Morten ;) så der er ikke det store tabt der :)
Jeg tænker helt sikkert Morten lige piller endedækslet af gearkassen og kontrollerer for slør og kommer med en melding 8-)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af ph. »

pb sendt
Kalle92
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 15:47
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Gearkasse skift - Gode råd?

Indlæg af Kalle92 »

Jeg vil helt bestemt prøve at skifte føleren først, og se om det er den der er problemet :-) Jeg ved ikke hvad han hed ham der kiggede på min bil, men de virkede til at have styr på tingene dernede.
Så håber jeg at skift af gearkassen i det mindste bliver udskudt lidt, så jeg kan nå at spare sammen til det :-D
Tusind tak for hjælpen alle sammen, det er skønt at folk med mere forstand på tingene end en selv kan give en lidt gode råd.
Besvar