Jeg havde nogle problemer med at min aktuatorarm til min turbo kørte meget ringe, den sad mere eller mindre fast. Som et long shot købte jeg Forte turbo diesel cleaner og smed en hel flaske i en Tom tank og 20L diesel oveni.
Det hjalp sindsygt godt! Armen kører perfekt nu, og bilen har en mere jævn gang både i tomgang og under acceleration og den kører længere på literen.
Købte to flasker for lige omkring 300kr. på eBay. Nemt og billigt, hvis man tror turboen er sodet til.
Bare et tip.
I kan se produktet her(ikke hos dem jeg købte)
http://m.ebay.com/itm/FORTE-DIESEL-TURB ... Ciid%253A2
Tip til en tilsodet turbo
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Tip til en tilsodet turbo
Lyder jo næsten for godt til at være sandt...... hvad med resten af maskinen... dyser mm. Mon de har godt af det
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Tip til en tilsodet turbo
Ja - superfedt hvis det kan gøre det men nu er din jo også en nyere turbo så vidt jeg husker
Af dem jeg har renset, har en del af dem haft problemer med glødeskaller inde i turboen, som simpelthen rent fysisk kom i klemme når den skulle regulere Det tvivler jeg på mekanikker på dåse kan udbedre
Af dem jeg har renset, har en del af dem haft problemer med glødeskaller inde i turboen, som simpelthen rent fysisk kom i klemme når den skulle regulere Det tvivler jeg på mekanikker på dåse kan udbedre
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: Tip til en tilsodet turbo
Skal ikke kunne sige om der var glødeskaller eller bare et tykt og sod, men når jeg trykkede på armen skulle den virkelig voldes for at komme i bund, og den kom ikke lige af sig selv, så en del "snavs" har der været i turboen.
Som med så meget er det med måde. Jeg vil kun bruge det, når der opstår problemer.
Som med så meget er det med måde. Jeg vil kun bruge det, når der opstår problemer.
Re: Tip til en tilsodet turbo
Tak for tip
Da jeg købte min lupo gik den i limp når den fik noget at leve af. Armen gik også meget stramt. Den fik en hel dåse Bell Ad 2D i indsugningen med driftsvarm motor. Bag efter var jeg ude og skyde den af hvor jeg nåede hele turboens omdrejningsspektrum flere gange. Siden den dag (42.000 km) har armen bevæget sig som smurt
Da jeg købte min lupo gik den i limp når den fik noget at leve af. Armen gik også meget stramt. Den fik en hel dåse Bell Ad 2D i indsugningen med driftsvarm motor. Bag efter var jeg ude og skyde den af hvor jeg nåede hele turboens omdrejningsspektrum flere gange. Siden den dag (42.000 km) har armen bevæget sig som smurt
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Re: Tip til en tilsodet turbo
Ellers er ovnrens på spray et godt gammelt trick.
Skal ikke gøres med motoren kørende.
Afmonter udstødningsrøret og tøm en halv dåse ind i turbinen. Lad det sidde nogle timer og giv så resten mens du motionerer armen i en 15min tid. Nu skulle den gerne gå bedre.
Lad bilen stå natten over så der ikke ligger en sø af ovnrens i turboen og så ellers ud og giv den lidt morgengymnastik med høje omdrejninger.
For at undgå at det sker igen, samt at alt andet soder til, er det en god idé at køre en tur med høje omdrejninger og hårde accellerationer en gang imellem.
Jeg ved godt at det nærmest er naturstridigt at give en Lupo smæk med 4500rpm og fuld gas, men ikke desto mindre så har motoren godt af det. Alt med måde dog.
Skal ikke gøres med motoren kørende.
Afmonter udstødningsrøret og tøm en halv dåse ind i turbinen. Lad det sidde nogle timer og giv så resten mens du motionerer armen i en 15min tid. Nu skulle den gerne gå bedre.
Lad bilen stå natten over så der ikke ligger en sø af ovnrens i turboen og så ellers ud og giv den lidt morgengymnastik med høje omdrejninger.
For at undgå at det sker igen, samt at alt andet soder til, er det en god idé at køre en tur med høje omdrejninger og hårde accellerationer en gang imellem.
Jeg ved godt at det nærmest er naturstridigt at give en Lupo smæk med 4500rpm og fuld gas, men ikke desto mindre så har motoren godt af det. Alt med måde dog.
Re: Tip til en tilsodet turbo
Men hvis den soder til er det ikke usandsynligt at der kommer en smule olie ud et eller andet sted - der kokser den til....
Mine 3L' er er aldrig sodet til pga 80 & 110 km/t kørsel - armen satte sig og ved skift af turbo med en renoveret forsvandt problemet - uden at skulle tæve den
Mvh 2a2
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Mine 3L' er er aldrig sodet til pga 80 & 110 km/t kørsel - armen satte sig og ved skift af turbo med en renoveret forsvandt problemet - uden at skulle tæve den
Mvh 2a2
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Tip til en tilsodet turbo
Hvorfra ved du at armen ikke havde sat sat fast/var blevet træg, på grund af at den var kokset til, grundet 80-110 kmt kørsel?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.