Justering af dyser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Justering af dyser

Indlæg af HolgerA »

Hvor meget er det lige justerskruen skal skrues tilbage når man justerer dyser?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Justering af dyser

Indlæg af doktorfrank »

Jeg mener at huske, at det hedder 180 grader (= en halv omgang).
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Justering af dyser

Indlæg af 383CI »

HolgerA skrev:Hvor meget er det lige justerskruen skal skrues tilbage når man justerer dyser?

Øhhh, på en ældre John Deer traktor eller en malersprøjte? og med hvilket formål?

Eller nu det er en Lupo3L side en 1,2TDI maskine? og igen med hvilket formål?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Justering af dyser

Indlæg af doktorfrank »

Hvis en enkelt skulle være i tvivl, så her den lidt længere forklaring:
Man sørger for at indsprøjtningsknasten er i top (dvs. at dysen er maksimalt påvirket). Der foreskrives brug af måleur (!?)....Så skruer man justerskruen ned til den ikke kan komme længere. Og derpå en halv omgang baglæns. Nogen ville sige "for en sikkerheds skyld" - måske er det bare for at sikre sig imod, at temperatur- eller mekanisk forårsagede minutiøse ændringer giver anledning til at dysen bliver overbelastet. Min fornemmelse er, at det nok er en ret god ide, at det er ens på dem alle tre. Er nogen kloge på, om det har betydning??
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Justering af dyser

Indlæg af HolgerA »

Justering er vel en sikkerhedsforanstaltning efter udskiftning af gennemslidt hydr. løfter og knastaksel.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Justering af dyser

Indlæg af doktorfrank »

Ved ompakning eller udskiftning af dyser, flammeskjold osv. - Ikke nødvendigvis i forb. m. havarier.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Justering af dyser

Indlæg af Qaxius »

Man skal vel huske at tjekke indsprøjtningsafvigelsen i måleblok 13 i motor.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Justering af dyser

Indlæg af Skipper »

Præcist! Hvis ikke cylinderbalancen er i orden, så har motoren færre kræfter og større forbrug. ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Justering af dyser

Indlæg af Qaxius »

https://www.youtube.com/watch?v=b4E28hDgXCw

Ganske interessant.
Det kunne forklare noget, måske.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Justering af dyser

Indlæg af doktorfrank »

Er det ikke sådan, at cylinderbalancen udelukkende udlæses ved tomgang?? Eller kan man gøre noget for at se værdierne under belastning???
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Justering af dyser

Indlæg af Qaxius »

Det udlæses hele tiden.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Justering af dyser

Indlæg af Skipper »

Det er tankevækkende hvor mange der regner med dyserne holder bilens levetid mindst, og ikke indser at de er en sliddel som så meget andet. Der er med garanti en større del af alle trådene om " hvorfor kører min bil ikke så langt på literen", der helt eller delvist ville kunne afhjælpes med et kik på dyserne. Ejere af diesel biler burde tænke dyserne med ind i driften på lige fod med tandrem osv. (længere interval naturligvis) Og når nu man kan få renoveret dyserne med nye spidser og indmad der langt overgår OEM standard, og tilmed til en rimelig pris, så er det egentligt imponerende at nærmest ingen gør det. :)

Lige en sidenote. Hvis man gerne vil køre remappet (chippet), så er der desto mere grund til at dyserne er 100%, og evt. tilvælge en opgradering i samme åndedrag. Det vil forbedre økonomien yderligere, og give en sundere motor hvis mapningen skal give lidt mere end bare lidt effekt, og vil man op på større effekt tal, så er det et must. ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar