Justering af dyser
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Justering af dyser
Jeg mener at huske, at det hedder 180 grader (= en halv omgang).
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Justering af dyser
HolgerA skrev:Hvor meget er det lige justerskruen skal skrues tilbage når man justerer dyser?
Øhhh, på en ældre John Deer traktor eller en malersprøjte? og med hvilket formål?
Eller nu det er en Lupo3L side en 1,2TDI maskine? og igen med hvilket formål?
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Justering af dyser
Hvis en enkelt skulle være i tvivl, så her den lidt længere forklaring:
Man sørger for at indsprøjtningsknasten er i top (dvs. at dysen er maksimalt påvirket). Der foreskrives brug af måleur (!?)....Så skruer man justerskruen ned til den ikke kan komme længere. Og derpå en halv omgang baglæns. Nogen ville sige "for en sikkerheds skyld" - måske er det bare for at sikre sig imod, at temperatur- eller mekanisk forårsagede minutiøse ændringer giver anledning til at dysen bliver overbelastet. Min fornemmelse er, at det nok er en ret god ide, at det er ens på dem alle tre. Er nogen kloge på, om det har betydning??
Man sørger for at indsprøjtningsknasten er i top (dvs. at dysen er maksimalt påvirket). Der foreskrives brug af måleur (!?)....Så skruer man justerskruen ned til den ikke kan komme længere. Og derpå en halv omgang baglæns. Nogen ville sige "for en sikkerheds skyld" - måske er det bare for at sikre sig imod, at temperatur- eller mekanisk forårsagede minutiøse ændringer giver anledning til at dysen bliver overbelastet. Min fornemmelse er, at det nok er en ret god ide, at det er ens på dem alle tre. Er nogen kloge på, om det har betydning??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Justering af dyser
Justering er vel en sikkerhedsforanstaltning efter udskiftning af gennemslidt hydr. løfter og knastaksel.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Justering af dyser
Ved ompakning eller udskiftning af dyser, flammeskjold osv. - Ikke nødvendigvis i forb. m. havarier.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Justering af dyser
Man skal vel huske at tjekke indsprøjtningsafvigelsen i måleblok 13 i motor.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Justering af dyser
Præcist! Hvis ikke cylinderbalancen er i orden, så har motoren færre kræfter og større forbrug.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Justering af dyser
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Justering af dyser
Er det ikke sådan, at cylinderbalancen udelukkende udlæses ved tomgang?? Eller kan man gøre noget for at se værdierne under belastning???
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Justering af dyser
Det udlæses hele tiden.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Justering af dyser
Det er tankevækkende hvor mange der regner med dyserne holder bilens levetid mindst, og ikke indser at de er en sliddel som så meget andet. Der er med garanti en større del af alle trådene om " hvorfor kører min bil ikke så langt på literen", der helt eller delvist ville kunne afhjælpes med et kik på dyserne. Ejere af diesel biler burde tænke dyserne med ind i driften på lige fod med tandrem osv. (længere interval naturligvis) Og når nu man kan få renoveret dyserne med nye spidser og indmad der langt overgår OEM standard, og tilmed til en rimelig pris, så er det egentligt imponerende at nærmest ingen gør det.
Lige en sidenote. Hvis man gerne vil køre remappet (chippet), så er der desto mere grund til at dyserne er 100%, og evt. tilvælge en opgradering i samme åndedrag. Det vil forbedre økonomien yderligere, og give en sundere motor hvis mapningen skal give lidt mere end bare lidt effekt, og vil man op på større effekt tal, så er det et must.
Lige en sidenote. Hvis man gerne vil køre remappet (chippet), så er der desto mere grund til at dyserne er 100%, og evt. tilvælge en opgradering i samme åndedrag. Det vil forbedre økonomien yderligere, og give en sundere motor hvis mapningen skal give lidt mere end bare lidt effekt, og vil man op på større effekt tal, så er det et must.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!