Omprogrammering af gearkasse styring?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Supercharger »

Er det muligt at få omprogrammeret styreboksen/elektronikken, så den konstant har friløb? Dvs. ingen "Motor-nedbremsning"?
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Rasbi »

Jeg er lige med på en lytter her...

Har tænkt meget over den måde 3L'erne er bygget til at skifte med ned når man bremser. Det må være fordi at så længe motoren holdes igang af bilens hastighed spares brændstof. Hvordan det så lige hænger sammen med at den jo netop kobler ud i ECO når man triller ved jeg ikke helt. Eller måske har ingeniørerne tænkt at man ligeså godt kan holde motor i gang og spare på både brændstof og bremsebelægning når der alligevel skal nedbremses.

Jeg tænker bare at ulemperne er større end fordelene:

Komforten forvrænges betydeligt ved nedgearing (hukken og dansen), mere slid på kobling, aktuater, udrykkerleje, føringsrør, hydraulik system osv osv. Og sidst men ikke mindst er jeg sikker på det er en medvirkende faktor til at gearkasserne holder kortere på disse biler. Gearkasse udsættes for andre (modsatte) påvirkninger end normale gearkasser specielt hvis man bremser hårdt hvor gearkassens mekanik så skal tilpasse motorens omdrejninger hurtigt = stort moment.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Atjuh 3L »

Rasbi, jeg synes at erindre at jeg "fulgte med" i gearene da jeg havde en almmindelig bil, og ofte motorbremsede jeg også i samme omgang - og så er forskellen jo væk, altså forskellen imellem 3L og standardbiler, ikke ;)

Jeg er IKKE enig med dig i at det er derfor gearkassen i en 3L "kun" holder ca. 280T Km. men det er en anden diskussion.

Med venlig hilsen,

Per.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Rasbi »

Ja det gjorde jeg også af og til i min riskoger (Corolla 92') men hvis man bremser til tager man jo altid koblingen? Det gør 3L'erne ikke, de kobler ind og ud alt i mens store kræfter vandrer gennem aksler, lejer og kobling under nedbremsning.

Man ja, lad os tage den diskussion en anden dag. God weekend :D :D
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af doktorfrank »

Til Rasbis oversigt over (alle) ulemperne ved systemet: Flot sammenfatning - og jeg er ganske enig: Det er langtidsomkostningerne ved at bygge systemet op med sekventiel gearfunktion og koblingen som friløb. Andre løsninger havde været mulige, men måske ikke uden mervægt. Og vægten er jo fjenden.
Netop for en A2 kører er det imidlertid lettere at få forståelse for, hvorfor den kobler til (friløb fra, motorbremsning til) så snart bremsen røres: Øko-udlæsningen går øjeblikkeligt på 0,0, hvor den jo står på de 0,8-1,2 liter pr. 100 km, som er det nødvendige forbrug til at holde motoren igang under friløb. Det udnytter jeg ved at give et let, kortvarigt tryk på bremsen, når motorbremsning netop giver den hastighedsnedsættelse, som er påkrævet (trafik eller for at overholde hastighedsbegrænsningen ned ad bakke (folk der blot kender mig sporadisk vil vide, at det kunne aldrig falde mig ind)). Omvendt bruger jeg "udvidet friløb" fx hen imod rødt lys ved at skubbe vælgeren i N; så undgår jeg alle de ubehagelige ryk og rusk ved nedgearingerne.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Skipper »

For at vende tilbage til OP's spørgsmål.

Ja, man kan godt om-programmere i styringen, men jeg må indrømme at jeg ikke ser ideen i at fjerne motorbremsen. Den er ganske anvendelig som doktoren siger, til at lave en let bremsning, og samtidig lukke for brændstoffet.

Øvrigt til indlæggene. Det er muligt man kan øge gearkassens levetid marginalt, til gengæld går det hårdere ud over udrykkerlejet.

Set med mine briller på, ville jeg nok vælge at konvertere til manuel gearkasse, hvis det gik mig så meget på med skiftemekanikken, som 3L'erne nu en gang er født med.
Senest rettet af Skipper lør 21. maj 2016 13:27, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Atjuh 3L »

+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af HamSjelv »

Jeg har i anden tråd omkring omprogrammering af gearkassestyreenheder skrevet det her:

Du har ingen 'offentlige' (= VCDS) tilgængelige kodningsmuligheder på en gearkassestyreenhed for det du ønsker.

Hvis du vil have din styreenhed til at gøre det du ønsker er det at 'pille' direkte i EEprom, i lighed med det motortunere gør på motorstyreenheder. Du skal ikke forvente at nogen ved hvilke adresser der skal pilles i en gearkassestyreenhed til en L3L; Det har aldrig været et interesseområde for tunerne.



Summa:
Hvis du vil ændre på styreenheden er det noget med at udlæse applikationskode fra MCU (med det rette værktøj = $$), dekompilere/deassemblere, genopbygge kode, flashe, teste, .... = med rigtig mange reverse engineering timer.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Skipper »

Med mindre man kender en som ved hvordan, og kan/vil gøre det........................................... ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af doktorfrank »

Min nysgerrighed er stor, og jeg har øvelse i at læse imellem linjerne. Nu var der kun én linje, men alligevel: Kender du måske sådan én....?
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Skipper »

Ja!
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu vi er inde på omprogrammering af gearkasse Styreenhed ;)
Er der tilfældigvis en som ved hvor det der ECO valg ligger ? Der er nogle Lupoer (gamle og frem til midt 00) der starter i eller ude af ECO afhængig af hvor de var sidst de var startet(hm lidt kryptisk formuleret) det kunne jeg rigtigt godt tænke mig at min 2001 model gjorde, så jeg var fri for at slå det forp..... ECO fra hver gang jeg startede den ;)
Jeg har prøvet at tage en K model motorstyring og sætte i bilen da jeg troede det var den der styrede det, men det var det ikke :(
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af 2a2 »

Men - hvis man ikke vil have en lupo 3l hvorfor køber man så ikke en anden lupo eller Up istedet? Altså hvis det er en bil man har behov for i det daglige. ...

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af doktorfrank »

Det her er da virkelig noget, der deler vandene (nej ikke noget med får og bukke :shock: ).
Det har betydelig underholdningsværdi (i hvert fald for mig) at følge de respektive 3L-ejeres ganske forskellige tilgang til at få mest muligt ud af en bil, der er så anderledes i nogle få, men afgørende funktioner. Psykologisk interessant er det også at se de mulige sammenhænge med de respektive profiler, som de med tiden har ladet sig afsløre igennem de mangfoldige indlæg. :ugeek: :ugeek: :roll: :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Vyffe »

2a2, mener du, at hvis man foretrækker ECO slået fra, kunne man lige så godt køre en UP(!!!). Med hvilke argumenter, kan det postulat forsvares? At min Lupo 3L har en hattehylde, gør ikke, at jeg altid har en hat til at ligge i den :-)
Jeg kører altid med ECO slået fra, og jeg har heldigvis en gammel model.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Senest rettet af Vyffe søn 22. maj 2016 18:07, rettet i alt 1 gang.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Kim B Olesen »

2a2 skrev:Men - hvis man ikke vil have en lupo 3l hvorfor køber man så ikke en anden lupo eller Up istedet? Altså hvis det er en bil man har behov for i det daglige. ...

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Hvor fa'en kom den lige fra :?
Så vidt jeg kan se er der da ingen der har ytret ønske om at køre andet end 3L
Har du forøvrigt prøvet anden model lupo eller en up til sammenligning :roll: det er sgu ikke meget ved :lol:
Mit spørgsmål kommer af - at der er nogle Lupo 3l'er der kører mindre godt i ECO :? Min kører træls når den kører i ECO, skifter hårdere og mærkeligt, smider koblingen og kører bare ikke særligt godt :(
Så derfor kunne jeg godt tænke mig at være fri for at skulle slå det fra hver gang jeg starter bilen :D

Nå Vyffe kom først kan jeg se :lol:
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af 2a2 »

Sorry folkens - mit udbrud kom fra at jeg syntes en foreslog ombygning til manuel gearkasse istedet - og så mister man jo helt fidusen ved de her små 3l - må have læst et forkert indlæg

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af doktorfrank »

@Kim
Din irritation er meget forståelig...meeen der er da et grundlæggende problem, når en 3L opfører sig som du beskriver det. Min erfaring er, at de fleste af de "gamle" dvs m. ANY motor (ikke at motoren har noget med det at gøre) mere eller mindre lider af uharmonisk tilkobling, som ganske rigtigt gør nydelsen ved bilen mindre - for at sige det forsigtigt.
Ligger det i gearkasse-styringen? Eller i samspillet mellem motor- og gearstyring??
Eller ... for at vende tilbage til et spørgsmål, som jeg kastede i grams for indtil flere år siden - ligger det i indstillingen af hydraulikstationens stempel til koblingsstyring??? Det er nemlig justerbart. Jeg lagde fotos ud og udbad mig en teoretisering af funktionen. Larmende tavshed.
Jeg har faktisk lavet en "styredims" med multistik på ledningerne, så den kan udskiftes uden at demontere hydraulikstationen. Men har jeg fået testet det? Næh, for min A2 lider slet ikke af fænomenet, og i den gamle Lupo har vi bare lært at leve med hopperiet, der især er slemt fra 1. til 2. gear. Den nyere Lupo (late 01) med AYZ motor har aldrig haft problemet (nu 402 kkm) ligesom den just tilkomne (02) heller ikke lider.
Jeg ved fra snak med adskillige ejere af de gamle, at fænomenet er udbredt, hvis det ikke simpelthen er generelt - nogle er bare mere adaptive i deres tilgang end andre. Det ville være super at finde ind til den dybere forklaring, og jeg deltager gerne, hvis andre er lige så nysgerrige.
Anyone???
:P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Supercharger »

Takker for alle svarene.
Vil forsøge at kontakte et Audi godkendt værksted og få omprogrammeret chippen til konstant friløb.
For det "Motor nedbremsning program" er noget juks.
Det smadrer mine motorophæng. har lige skiftet dem. :(
og komforten ryger lige ned i laveste plan. Vil gerne ofre de få ekstra dråber diesel "friløb" programmet koster. :lol:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Omprogrammering af gearkasse styring?

Indlæg af Kim B Olesen »

1. Jeg er ret sikker på du ikke får Audi til at gøre noget i den retning !
2. Hvis du mener det smadrer dine motorophæng, er der et eller andet helt galt med din bil :shock:

Kan du ikke lige prøve at forklare hvad den gør :?
Besvar