går ud når kold og fejlkode 0670

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

Hej, min Lupo ´03, AYZ lavede numre i morges. Starter bilen som sædvanligt, kører et par km og idet gearkassen kobler ud, fordi jeg bremser ned, går motoren ud. Jeg skal så tørne den længe, 20-30 sekunder, så hoster den sig igang igen og går perfekt. Det samme gentager sig så ved næste sving.
Har haft en fejl på gløderørene i langt tid ( men ingen problemer ). Idag udlæser jeg fejlkoder: fejl 0670. gløderør kontrol modul.
Det lader til at så snart motoren er varm, så er der intet. Trækkraft er som den skal være, ingen lyde, intet usædvanligt.
5 timer senere skifter jeg gløderørene og starter motoren op, samme nummer.

Er det en klassiker at dette modul går? eller hvad kan det ellers skyldes?
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af doktorfrank »

Gløderørs styring kan ikke være årsagen - de er kun i funktion i få sekunder efter start. Derimod kan det berygtede relæ 109 evt. gøre det - selvom det oftest er i forbindelse med første start. Mere sandsynligt er ventil-T-stykket på brændstoffilteret; det er der talrige tråde omkring.
Det er hurtigere at skifte T-stykket end at læse i trådene, så der ville jeg begynde.
:)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
doktorfrank skrev:Gløderørs styring kan ikke være årsagen - de er kun i funktion i få sekunder efter start....
Jeg må nok stille mig en kende uenig her... ;)

Det er før hørt at netop på L3L flækker gløderørsstyreenheden fysisk. Det medfører som regel en høj grundlast på startbatteriet (a.k.a. startbatteriet aflades hurtigt).

Betinget at miljøet omkring motoren, kan gløderørerne være aktive i halve minutter efter motorstart for at hjælpe med til en hurtigere opvarmning af cylinderen. Jeg synes at huske noget med PWM til en effektivspænding på 4V??
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

Imorges startede jeg motoren og blev holdene med høje omdrejninger et par minutter. Motoren gik ikke ud.
Fik så fat i nyt filte rog t-stykke, skiftede det, startede motoren og lod den gå i tomgang et minuts tid.
Da jeg senere skulle bruge bilen lavede den numre igen.
Herefter erfarede jeg så, at man bør fylde filteret med diesel inden montering :-) ( jeg tørnede og tørnede ;) )
Fyldte filteret med diesel og den sprang igang, men gik ud efter få sekunder.
tørnede og tørnede og pludselig sprang den igang og gik fint. Kørte 25 km uden problemer.
Nu er det sgu spændende imorgen tidlig :-)

Hamsjel: har ikke problemer med at den aflader. hvor sidder det modul egentlig henne? Kunne godt tænke mig at undersøge det.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af HamSjelv »

marx3 skrev:...hvor sidder det modul egentlig henne? Kunne godt tænke mig at undersøge det.
Jeg mener styreenheden er placeret foran/på enden af venstre motor-vange.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

Ok, kigger imorgen.

Ptoblemet er iøvrigt væk... Lader det til :-)
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

update: problemet er 100% væk. nyt filter og T-stykke var løsningen på problemet... og til dig der har fundet denne tråd i en søgning fordi du har samme problem: HUSK at fylde filteret med diesel inden du monteret. Meget nemmere :-)
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af sussi »

HamSjelv skrev:Det er før hørt at netop på L3L flækker gløderørsstyreenheden fysisk. Det medfører som regel en høj grundlast på startbatteriet (a.k.a. startbatteriet aflades hurtigt).
Been there done that :twisted:
Den afladede batteriet på "no time" og den sidder forrest på venstre vange, ved siden af hornet.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

bilen har et hvileforbrug på 0.100 Amp. Ikke alverden.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af HamSjelv »

marx3 skrev:bilen har et hvileforbrug på 0.100 Amp. Ikke alverden.
I min verden en faktor 2 over højest acceptable niveau. 30mA vil være en passende hvilestrøm på en L3L

Hvordan er hvilestrømmen målt med den høje præcision?
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

nåfor pokker, er det et voldsomt forbrug?
Målt med et professionelt multimeter. Grunden til at jeg ikke oplyser forbruget i mA, er at multimeteret ikke ville vise det.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af Vyffe »

20-30 mA er normalt. Et professionelt multimeter som ikke kan vise mA? Så har man da hørt det med :-)
Nu har du vel husket at måle mindst 15 min efter at vogntøjet har været taget fra tænding? Hvis du vil finde kredsen, hvor synderen befinder sig, kan du hive en sikring ud af gangen, til forbruget falder.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Senest rettet af Vyffe tors 26. maj 2016 11:24, rettet i alt 1 gang.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af 383CI »

marx3 skrev: Målt med et professionelt multimeter. Grunden til at jeg ikke oplyser forbruget i mA, er at multimeteret ikke ville vise det.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om forbrug og rimelighedne af det, men nævne tanken om at købe et ikke prof. multimeter der kan måle i mA området er nærliggende.

Det kan de bilige fra Harald Skrald og Biltema uden bøvl.
Faktisk foretrækker jeg dem frem for f.eks. firmaets forbanede (tangampæremeter) Fluke dims med alt den irreterende autoskala som er irreterende langsomt og alligevel ikke rammer rigtigt og brugbart og i stedet hyler og skifter rundt så det er ved at ryge i jorden af frustrationer.

En krølle er at jeg/vi engang på en stor virksomhed kun havde og brugte kalibrerede super instrumenter selv til de mindste opgaver. I ISO 9002 djævelske navn røg de og tænger til kalibrering hvert år eller hvert halve eller hvornår det nu var. Altså må de formodes at passe.

For sjov testede vi nogle af de billige apperater op mod de store firmating.
Forsøg med en 4-5 billige apperater mod flere store viste en afvigelse på under 1% i alle områder.
Så stakken der representerede måske 10K kroner målte fuldstændigt det samme som stakken til 500kr.

Så i det her tilfælde, men en gammel bil kan de små godt fungere, omend jeg godt ved "man" kan være uheldig med billige apperater. Det ville, med respekt, blive fanget i en kalibrering eller eftersyn.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af doktorfrank »

...og jeg kan kun klappe i mine små, slanke hænder. Mange af os har vist sanset, hvor galt det kan gå, når man udstyrer folk med alt for store kalibre.
Ja, ja, ja ... jeg ved det: Som en annoncesælger engang udlagde teksten: Jeg ved godt, at man siger det ikke er størrelsen, det kommer an på. Men hvor opfandt man så kanonen?
:shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Men hvor opfandt man så kanonen? :shock:
Og videreudviklede den til Lange Maren og Tykke Bertha ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

multimeteret kan godt måle mA, men det hylede bare, da jeg drejede skiven over på mA. Derfor målte jeg i A.
Ved godt at jeg kan hive sikringer til jeg finder synderen. Det vil jeg prøve imorgen.
Nu jeg tænker over det, tror jeg faktisk mit anlæg ( eller rettere: det anlæg nogen har installeret før mit ejerskab ) ikke får konstant plus, men kun tændingsstyret. Så det kan næppe være det der bidrager til et højt hvileforbrug.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af HamSjelv »

marx3 skrev:multimeteret kan godt måle mA, men det hylede bare, da jeg drejede skiven over på mA.
Måleinstrumentet forsøger vel bare at fortælle dig du har monteret måleledningerne i de forkerte terminaler til mA-strømmåling?

- Jeg ku' også godt gætte på du har klasket sikringen internt i måleapparatet til mA-måleområdet.... :shock: (måleapparatets mA-sikring kan ikke bære bilens inrushstrøm, så apparatet skal bypasses indtil vogne ligger 'i ro')

Ja, eftermonteret lydanlæg kan sagtens være synderen, såfremt hvilestrømmen på 100mA er korrekt.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: går ud når kold og fejlkode 0670

Indlæg af marx3 »

jeg tager lige en måling igen du... :-)
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Besvar