Hvordan tjekker man kobling for slid?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Jeg får nogle nye o-ringe imorgen, og har væske. Men har tjekket trykkuglen, der står dette. 02127637
04/12/1
M2WC2001276N0142433
Betyder det den er fra 2004? I så fald, kan det vel sammen med utæt oring, manglende væske, og gammel trykkugle resultere i mine koblingsproblemer?
04/12/1
M2WC2001276N0142433
Betyder det den er fra 2004? I så fald, kan det vel sammen med utæt oring, manglende væske, og gammel trykkugle resultere i mine koblingsproblemer?
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Tror nærmere det er 2001. Skift på mistanken...
O-ringe til hvad?
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
O-ringe til hvad?
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Ja okay, så den også 15 år gammel snart, og den bruger ca 20sek fra når man åbner døren. Nogle gange mere, det lidt forskelligt.Vyffe skrev:Tror nærmere det er 2001. Skift på mistanken...
O-ringe til hvad?
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Jeg tror jeg har utæthed under trykkuglen. Det ligner det kommer fra de 3 slanger nedenunder. Og fik af vide det nok var de 3 o-ringe der skal skiftes. Det er vel bare at løsne umbracoen i toppen, trække slanger ud. Montere ny o-ringe? Der er vel ikke det store hokus pokus i det.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Når du har afmonteret hydraulikstationen - møtrikkerne og den nævnte unbrako - vil du opdage, at de tre slanger i fællesskab er fastgjort til bundstykket med et forskydeligt blik, der er sikret med torx skruer, så hav torx-sættet ved hånden, før du går igang. Og vær omhyggelig og forsigtig, for skruerne er med specielt lavt hoved, så angrebsdybden for torx'en er kun en mm eller halvanden.
Det er ganske rigtigt ikke raketvidenskab ... og alligevel lidt mere specielt end det, vi skruede på i min ungdom.
Det er ganske rigtigt ikke raketvidenskab ... og alligevel lidt mere specielt end det, vi skruede på i min ungdom.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Forstår ikke helt? Jeg fik afvide man ikke skulle skille andet ad. End at tage 5mm umbraco af man kan se lige når man kigger på trykkuglen. Derefter kunne man trække slangerne ud, og derefter skifte oringe og op igen?doktorfrank skrev:Når du har afmonteret hydraulikstationen - møtrikkerne og den nævnte unbrako - vil du opdage, at de tre slanger i fællesskab er fastgjort til bundstykket med et forskydeligt blik, der er sikret med torx skruer, så hav torx-sættet ved hånden, før du går igang. Og vær omhyggelig og forsigtig, for skruerne er med specielt lavt hoved, så angrebsdybden for torx'en er kun en mm eller halvanden.
Det er ganske rigtigt ikke raketvidenskab ... og alligevel lidt mere specielt end det, vi skruede på i min ungdom.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Min fejl - det har du da helt ret i
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Nå okay, det helt iorden. Skulle bare lige være sikkerdoktorfrank skrev:Min fejl - det har du da helt ret i
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Arhh, dengang var sikkert ikke noget der hed Torx; Højteknologien var vel en ligekærvet plansænket....doktorfrank skrev:. og alligevel lidt mere specielt end det, vi skruede på i min ungdom.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
fnis fnis fnis
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Min første bil var en Topolino fra '38, og så vidt jeg husker var ingen af boltene med firkanthoved.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Har lige købt ny trykkugle men der står 24/14/2
Og den er helt ny, men hvad er så årstallet i den dato? Er det så det moderate tal? Er meget forvirret
Og den er helt ny, men hvad er så årstallet i den dato? Er det så det moderate tal? Er meget forvirret
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Når nu du er igang med hydrauliken, så kunne det være smart at skylle systemet ud, og efterfylde med ren frisk olie
Tror dit problem stadig findes i koblingshuset...................
Tror dit problem stadig findes i koblingshuset...................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Olien ser fin ud, så det burde ikke være nødvendigt. Koblingshuset? Hvad skulle problemet vær der?Skipper skrev:Når nu du er igang med hydrauliken, så kunne det være smart at skylle systemet ud, og efterfylde med ren frisk olie
Tror dit problem stadig findes i koblingshuset...................
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Hvor ser olien fin ud? oppe i beholderen? Skidt, vand osv, samler sig på de laveste steder. Olien i aktuatoren bliver ikke cirkuleret. Du kan ikke bedømme olien blot ved at se på den. Anyway, blot en tanke..........
Dårlig væskehygiejne er skyld i en vis del af alle fejl, og det vedbliver min påstand!
Hvis folk fik renset/gennemskyllet deres hydrauliske systemer regelmæssigt, ville vi med garanti se langt færre fejl på gangsteller, aktuator osv. Hydraulikoliens funktion er jo ikke blot at flytte kræfter. Det skal jo også smøre og beskytte systemet, nøjagtigt som motorolien gør i motoren. Gad vide hvor lang tid den ville holde hvis man aldrig skiftede filter, og kun toppede op når der mangler.........
Det var forbavsende hvor meget skidt der kom ud af mit system, primært i gangsteller og aktuator.
I koblingshuset har du koblingen, føringsrør, leje mm.
Dårlig væskehygiejne er skyld i en vis del af alle fejl, og det vedbliver min påstand!
Hvis folk fik renset/gennemskyllet deres hydrauliske systemer regelmæssigt, ville vi med garanti se langt færre fejl på gangsteller, aktuator osv. Hydraulikoliens funktion er jo ikke blot at flytte kræfter. Det skal jo også smøre og beskytte systemet, nøjagtigt som motorolien gør i motoren. Gad vide hvor lang tid den ville holde hvis man aldrig skiftede filter, og kun toppede op når der mangler.........
Det var forbavsende hvor meget skidt der kom ud af mit system, primært i gangsteller og aktuator.
I koblingshuset har du koblingen, føringsrør, leje mm.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Det er en udtalelse vi ser igen og igen, meget ofte om sikringer, relæer o.a.MayzerRT skrev:Olien ser fin ud
det pussige er, at efter skift af det der ser fint ud, virker tingene ofte igen, fordi det alligevel ikke var "fint".
Sussi
Ps. Dette er ikke en nedladende eller stødende bemærkning møntet på MayzerRT, bare en generel betragtning, som jævnligt fremsættes her i forummet.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Det var også sådan ment herfra
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Førings rør og udrykker lejet er skiftet for ca 2 måneder siden, koblingen er ca 1 år gammel. Så det burde ikke være problemet, sidste mulighed er koblingsaktuatoren. Men nu må vi se, giver besked imorgenSkipper skrev:Hvor ser olien fin ud? oppe i beholderen? Skidt, vand osv, samler sig på de laveste steder. Olien i aktuatoren bliver ikke cirkuleret. Du kan ikke bedømme olien blot ved at se på den. Anyway, blot en tanke..........
Dårlig væskehygiejne er skyld i en vis del af alle fejl, og det vedbliver min påstand!
Hvis folk fik renset/gennemskyllet deres hydrauliske systemer regelmæssigt, ville vi med garanti se langt færre fejl på gangsteller, aktuator osv. Hydraulikoliens funktion er jo ikke blot at flytte kræfter. Det skal jo også smøre og beskytte systemet, nøjagtigt som motorolien gør i motoren. Gad vide hvor lang tid den ville holde hvis man aldrig skiftede filter, og kun toppede op når der mangler.........
Det var forbavsende hvor meget skidt der kom ud af mit system, primært i gangsteller og aktuator.
I koblingshuset har du koblingen, føringsrør, leje mm.
Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?
Nu er jeg sku snart på bar bund af ideer Jeg har skiftet o-ringe ved slanger, skiftet trykkugle, og påfyld olie i rigtig mængde plus udluftet kobling (efter min vurdering) Men hvis jeg sætter tænding på, virker gearne. Men slukker jeg og drejer igen skifter den ikke gear eller noget som helst. Slukker jeg igen, kan man høre trykkuglen sumre. Rykker jeg så i koblingskablet, altså kun lige rør det næsten stopper summen. Og bilen virker igen, dette gentager sig for hver gang man slukker tænding. Det skal lige siges jeg ikke har lavet grundjustering endnu, men kan det virkelig være problemet? Og hvis jeg skal grundjustere først, før jeg går i panik, skal det så gøres med trykkuglen løsnet ved justering af kobling eller uden løsning? Ergo med tryk?? Og forresten så siger den ligesom nogle spring lyde nogle gang ved sluk af tænding og start, lige som blop måske 2-3 gange efter hinanden og nogle gange slet ikke... Ved godt det måske lyder mærkeligt... Men nu prøver jeg bare at sætte jer så godt ind i det som muligt.