Hvordan tjekker man kobling for slid?

Alt vedrørende teknikken på 3L
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Hej, jeg ved jo at gearkassen skal man passe på. Så self skal koblingen være iorden, det vil jeg gerne sørge for. Men er der en måde man kan tjekke slid på den som viser 100% godt resultat? Har søgt lidt på FAQ, så i må undskylde hvis det er spurgt om før. Jeg kan bare ikke lige som udgangspunkt finde noget om det.

På forhånd tak :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan ikke 100 % tjekke koblingen alene for slid :?
Du kan med VCDS gå ind i auto - måleblokke - 025 - felt 2 - der har du en % værdi - det er en samlet værdi for tilstand på kobling/føringsrør/udrykkerleje/koblingsaktuator :? Den ligger fra 55 % og opad, hvis den kommer over 85 vil bilen ikke starte i stop længere :?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Du kan ikke 100 % tjekke koblingen alene for slid :?
Du kan med VCDS gå ind i auto - måleblokke - 025 - felt 2 - der har du en % værdi - det er en samlet værdi for tilstand på kobling/føringsrør/udrykkerleje/koblingsaktuator :? Den ligger fra 55 % og opad, hvis den kommer over 85 vil bilen ikke starte i stop længere :?
Det sjovt, det ville min ikke. Grundjusteret så, justeret kobling, og creep point. Fordi bilen hoppede i gearskift. Efter det, er den næsten stoppet med det helt, og den starter atter igen i stop nu. Men betyder det der snart er noget der skal skiftes ? :/
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Kunne godt lyde som om enten koblingsaktuator eller føringsrør/udrykkerleje snart nærmer sig en udskiftning ;)
Hvad siger værdien ?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Kunne godt lyde som om enten koblingsaktuator eller føringsrør/udrykkerleje snart nærmer sig en udskiftning ;)
Hvad siger værdien ?
Aner slet ikke rigtig hvor de ting sider :D Vil gerne lære det dog, men kan ikke huske værdien. Kan jeg godt tjekke, uden risiko for at skulle justere igen??
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan vi nok smide et par billeder af ;) føringsrør og udrykkerleje er billigst, men sidder mellem motor og gearkasse :? Så det betyder af med gearkassen :?
ja - så længe du kun går i måleblokke kan du ikke lave lort i den :lol:
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Det kan vi nok smide et par billeder af ;) føringsrør og udrykkerleje er billigst, men sidder mellem motorolie gearkasse :? Så det betyder af med gearkassen :?
ja - så længe du kun går i måleblokke kan du ikke lave lort i den :lol:
Puha, så skal jeg sku finde mange guides. Hvis jeg skal lave alt det selv :D Men tjekker lige værdierne, her omlidt.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Det kan vi nok smide et par billeder af ;) føringsrør og udrykkerleje er billigst, men sidder mellem motorolie gearkasse :? Så det betyder af med gearkassen :?
ja - så længe du kun går i måleblokke kan du ikke lave lort i den :lol:
Den skriver 83% undskyld sene svar :P Men har lige haft problem hvor den ikke ville gå i gear. Fik af vide det fordi når man indstiller koblingen, skal ledningen til pumpen tages fra. Og trykkuglen løsnes. Kan dette passe? Har lige prøvet igen, men da jeg indstillede den stillede jeg den til 1.86v Men efter grundjustering og krypepunkt skriver den 1.96 og 4.05v hvis bremsen er trådt. Er dette helt galt?? Eller er det fordi der er tryk i systemet igen, at det ser sådan ud?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Vyffe »

Hvem har fortalt dig det?
Har aldrig haft hverken stik af eller kugle afmonteret, under grundjustering. Har aldrig oplevet problemer med den fine guide der liggeri FAQ.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Atjuh 3L »

+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tager kun trykket af systemet hvis den er helt fucked og jeg ikke kan indstille på andre måder :? De få gange jeg har indstillet på denne måde, har jeg måttet indstille på den "rigtige" måde bagefter :? Det er ligesom for upræcist :)
De 83% læner sig op ad noget udskiftning af enten koblingsaktuator eller kobling/føringsrør/udrykkerleje :? Især når du lige har haft problemer med den ;)
Har du skiftet trykkugle ?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Vyffe skrev:Hvem har fortalt dig det?
Har aldrig haft hverken stik af eller kugle afmonteret, under grundjustering. Har aldrig oplevet problemer med den fine guide der liggeri FAQ.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Ham der solgte mig bilen, han laver og sælger lupoer så tænkte det var rigtigt?

Og betyder det jeg oplever problemer hurtigt igen!? Og har ikke skiftet trykkugle før. Har kun haft den ca 2 måneder. Så det lidt nederen det her sker :/
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Vyffe »

Læs hvad Kim skriver.

Er den købt hos forhandler, er det forhandlerens problem.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Tag lige et billede af de tal der r stemplet ind i trykkuglen - de angiver produktionsuge og år ;)
Hvor stort hul er der i enden af den ? Er det ca 5mm eller ca 8mm ?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Tag lige et billede af de tal der r stemplet ind i trykkuglen - de angiver produktionsuge og år ;)
Hvor stort hul er der i enden af den ? Er det ca 5mm eller ca 8mm ?
Tager et billede imorgen, og hvilket hul?

Det ikke en forhandler. Han sælger dem privat.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det eneste hul der forhåbentligt er i trykkuglen ;)
Hvis du finder mere end det ene hul er den i hvert fald udskiftningsmoden 8-) :lol:
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Det eneste hul der forhåbentligt er i trykkuglen ;)
Hvis du finder mere end det ene hul er den i hvert fald udskiftningsmoden 8-) :lol:
Hul i trykkuglen!! Det lyder mærkeligt, synes sku ikke jeg har set det før... Hvor på trykkuglen skulle det side?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Vyffe »

Naturligvis er der et hul i trykkuglen, ellers var den kun til pynt. I modsatte ende af den runde del...

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af sussi »

Hvis ikke der er et hul, hvordan skal olien så komme ind og ud :?: :idea: :lol: :lol:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

sussi skrev:Hvis ikke der er et hul, hvordan skal olien så komme ind og ud :?: :idea: :lol: :lol:
I mener det gevind man skruer ud? :D
Besvar