Hvordan tjekker man kobling for slid?

Alt vedrørende teknikken på 3L
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Skipper skrev:Beklager hvis jeg kom til at lyde som en gammel sur mand. Det var bestemt ikke hensigten. Har blot før set ting der lige er skiftet, og derfor jo ikke kan fejle noget, som alligevel var synderen.

Som sagt, så håber jeg da også at det er aktuatoren, for den er jo noget nemmere at skifte. Glæder mig til at høre om det hjælper..............................
Det skam okay, tager det ikke så tungt. Det ikke mig der har lavet det, men sælgeren. Som også er Overmontør i mit firma, så regner ikke lige med at han lyver :D Så det derfor jeg går ud fra, at det fungere derinde og det ellers bare er koblingsaktuatoren... Men aner ikke hvordan man skifter den, eller finder den billigere som ny end på vagshop. For synes fandme det lyder dyrt :shock:
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Husker det ikke præcist, men mener den kan findes til omkring 350 EUR på nettet.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Skipper skrev:Husker det ikke præcist, men mener den kan findes til omkring 350 EUR på nettet.
FTZ handler nye aktuatorer for 2400kr så det nok det bedste jeg finder. EBay er ca samme priser. Er det sådan så der er en guide herinde hvordan man skifter sådan en satan? For synes ikke jeg kan finde noget i FAQ :?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Det tror jeg bestemt du kan finde i FAQ'en / verdens navle siden, eller i søgefunktionen.

Nej til den pris ville jeg også snuppe den hos FTZ.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Skipper skrev:Det tror jeg bestemt du kan finde i FAQ'en / verdens navle siden, eller i søgefunktionen.

Nej til den pris ville jeg også snuppe den hos FTZ.
Søger måske forkert? Kan finde ting om koblingsaktuatoren men ikke udskiftning.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Skipper »

Skru af - SKIFT OLIEN :-) - skru på - fyld olie på - udluft- tjek oliestand - juster, skulle jeg mene :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Skipper skrev:Skru af - SKIFT OLIEN :-) - skru på - fyld olie på - udluft- tjek oliestand - juster, skulle jeg mene :-)
Nu mente jeg sådan mere specifikt :D Men jeg klarer den.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Hej igen, aktuatoren er udskiftet og bilen kører som en drøm igen! Og i måleblokken er den nede på 68% så synes det flot... MEN! Den filer i første gear ved lav fart foreksempel ved kø hvor man kun lige slipper bremsen, også skal man give gas også gasser den op og filer i nogle sekunder og ligepludselig slipper den... Men det sker ikke hver gang, men det stadig irriterende... Nogle ideer? Skal lige siges at den har fået udskiftet næsten alt nu. Aktuator, føringsrør, udrykkerleje, og renoveret gearkasse... Så tror altså vi kan udelukke de problemer...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af sussi »

Du har selvfølgelig foretaget en grundjustering incl. justering af kobling og krybepunkt.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan :)
Hvor længe har du kørt efter grundjustering ? De kan nogle gange være lidt mærkelige bagefter :?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Sådan :)
Hvor længe har du kørt efter grundjustering ? De kan nogle gange være lidt mærkelige bagefter :?
Præcis, op til et par hundrede km. lærer den din kørestil ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af Vyffe »

Det du omtaler Mayzer lyder helt normalt. Altså at den filer ved lav hastighed i 1. gear. Det gør alle de Lupo'er jeg har kørt i.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg spørger også ret ofte, hvorfor min A2 gør sådan...hidtil har den ikke svaret.
Vores Lupoer gør det ikke i samme grad, og jeg havde nok en forestilling om, at det kunne ligge ved tryklejets føringsrør - ligesom den ofte lidt bratte tilkobling til 2.gear, som de godt kan lide af, især når de er nystartet fra kold tlstand. Den teori om fileriet i køkørsel er så - med dine erfaringer - taget af bordet.
Jeg "løser" problemet ved at slå ECO fra i køkørsel.
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Hvordan tjekker man kobling for slid?

Indlæg af MayzerRT »

Den er grundjusteret, kobling indstillet, og creeppoint. Men har ikke kørt mere end 100-200 km tror jeg. Så det kan godt være den lige skal have lov til at blive normal. Jeg slår den altid i tiptronic spor ved kø, for at undgå start/stop ved ikke om det kan være grunden ?
Besvar