periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er ikke sikkert du kan se det i måleblokkene - men når du er inde i måleblokke er der i nederste højre hjørne en der hedder scope - så kan du hvad for et der er udfald på ;)
Måske skal du lige ændre de tal der står alle fire steder til et lavere tal for nemmere at kunne se det ;)
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af hot_fifty »

Nr 2 rubrik (højre foran) fulgte ikke rigtig med i farten. Fx røg den fra 60 til 30 og så op igen. De andre havde ingen udfald.
Men kan abs ringen skiftes uden at skifte lejet? Lejet er ret nyt. Overvejer også sensor men koster jo en 5-600?

Update. Den har ikke hoppet på bremsen efter eftersynet. Vi rensede bare abs føler stikket og kiggede til forhjulslejet. Køre lige en del flere km for at se om det stadig køre fint :)
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Skipper »

Du kan jo starte med at rense ring og sensor, og se om det hjælper :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af hot_fifty »

Skipper skrev:Du kan jo starte med at rense ring og sensor, og se om det hjælper :)
Sidder ringen ikke skjult? Stikket fik jeg renset. Måske det blot var der fejlen lå :) krydser fingre.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af doktorfrank »

Ringen er synlig fra indersiden. ABS sensoren registrerer, hvad der kører forbi den nederste del af siden indimod ringen. I mit tilfælde var der magnetisk støv på ringen, som fik magnetpulserne til at flade ud.
Jeg prøvemonterede en anden gammel, brugt sensor - og fik straks udkoblinger og fejl som før, uden at kunne konstatere afvigelser i de fire felter for hastighed; VCDS opdaterer åbenbart for langsomt. Men med scope-funktionen på blev lysende klart, at der var (mange) små udfald, som åbenbart er tilstrækkeligt til at få styringen til at gå i sort.
Med den helt oprindelige føler genmonteret er kurverne snorlige, sammenfaldende og problemet elimineret.
Så: Igang med at rense den synlige flade, der vender ind imod sensoren.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af 383CI »

hot_fifty skrev:Tak for gode svar i to :)
Jeg får en computer på igen. Hvis jeg køre en tur med computeren tilkoblet, om den så måske melder fejl der?
Ellers køre vi lige en abs måling

Hvis den melder fejl under kørsel ville den jo være gemt i loggen, så hvis der ikke er nogle fejl der vi den sikkert ikke gøre det.
Men det er ikke andet end kvalificeret gætværk.

Det er jo ikke ABSèn der fejler så den får du næppe fejl på ligemeget hvad. Signalet bruges jo flere steder.

Selvom jeg har respekt for at finde fejl og rette dem syntes jeg sgu bare du skulle skifte det leje og komme videre!
Fortsætter fejlen er lejet jo udelukket omend der er en minimal chance for det nye også fejler.

Jeg vil tro det ville have taget kortere tid at skifte lejet end at skrive alle de indlæg. Baseret på mit eget skifte på en makkers ladegulv tog under en time effekktivt.

Placer det nye leje varmt inden du går igang, det vil hjælpe dig med at få det på. Forbered dig på den inderste ring bliver siddende og skal skæres/varmes fri og jadet kan godt skiftes uden at røre bremserne.

Ellers står der sikkert noget om lejeskifte i FAQèn men ud over der skal bruges en aftrækker er overstående opskriften.
Der er ingen grund til at gøre det sværere end det er!

http://www.ebay.com/itm/Radlager-Radlag ... 51a6dd07da
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu var det jo så højre forhjul der ikke artede sig Christian ;) det ændrer lidt på hvor nemt det er at skifte :lol:
Men jeg tænker også - start med at blæse det hele godt rent og snuden helt ind og kigge om der sidder noget i umiddelbar nærhed af føleren der kunne drille den ;)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev:Nu var det jo så højre forhjul der ikke artede sig Christian ;) det ændrer lidt på hvor nemt det er at skifte :lol:
Jeg er enig, i hvert fald i det ændre på hvor svært det er at skifte. Jeg har ikke selv skiftet forhjulsleje, men baghjulet er rimeligt nemt selv for en skaldet elektriker.

Når det så er sagt TROR jeg der er tale om en anden fejl.
Spørgsmålet er jo om forhjulet har indflydelse på tilkobling/gearskifte. Hvis/Når det ikke har det kan signalet fra abs føleren jo opføre sig lige så tosset det vil, uden det får indflydelse på tilkobling/gearskifte.

Jeg antager at bilen kobler og skifter på følerne på gearkassen og (i hvert fald) højre baghjul, speeder osv. men altså ikke absringen på forhjulnene. Det kan selvfølgeligt være en fejl antagelse, men igen igen igen igen oplevede jeg helt samme problem med Lupo1
Hvis/når ringen på forhjulenen fejler burde der vel derimod kommen en fejl på ABS lampen?

Det jeg mener med "skift nu det leje" er også at der ikke sker noget omkring fejlen ved at blive ved og ved med at snakke og skrive om det. Det går den næppe væk af. Tvivlen bliver nærmere større og større og kommer der flere/nye (følge) skader og fejl bliver det jo skruen uden ende.
Altså, der kan rettes en fejl men der er så kommet en anden så der stadigt er problemer.
Et nyt baghjulsleje er et nemt og billigt sted at starte og løser det ikke problemet er der skiftet en sliddel der alligevel ville gå til og "man" har udelukket en af de største og første fejlmuligheder i stedet for at blive ved med at rode rundt.

Når det så er sagt er det sgu sjældent jeg støder på en dne vil regne mere ud end jeg vil, men det ender jo med der skal laves rust også hvis ikke "man" kommer videre og igen igen igen, fejlen forsvinder næppe af sig selv, af ar snakke om den og/eller at måle og lave scober,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Efter doktorfranks udsagn længere oppe, bruger den netop ABS signalerne fra forhjulene også, så derfor er det vigtigt lige at scope hjulene ud inden der går VW i den ;)
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af hot_fifty »

Har kørt 30 km efterfølgende uden nogle problemer.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Enhver ABS fejl kan fuc.. gearskiftet op.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af 383CI »

Jeg erkender jeg kun udtrykker mig omkring egne erfaringer og noget jeg TROR og/eller formoder.
Jeg ved hvordan jeg løste lignende problem, men hvis det kunne løses ved at rense føleren er det jo glædelige, men for fanden hvor er der så kørt meget rundt omkring inden en meget enkel løsning.

Men om ikke andet er siden så blevet endnu en erfaring rigere
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Jo flere facts vi får på bordet, des klogere kan vi blive :D

Er enig i at der burde være en simpel sag at skifte den ene føler der gir' lidt mærkelige værdier, og så tage den derfra - MEN jeg har stor forståelse for dem der gerne vil prøve lidt af hvert, det kan nemlig føre til en større forståelse for de sjove systemer.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af doktorfrank »

Nu skiftede jeg jo så føler fire gange i alt - og endte med at den oprindelige var fejlfri. Tråden er efterhånden blevet så omfangsrig, at nogen måske har glemt det - problemet blev for mit vedkommende løst ved at rengøre lejets magnetimpulsgiver med lidt WD, trykluft og en klud.
Og at skifte et forhjulsleje til 900 - 2000 kr (afhængig af leverandør og mekanikertimeløn) for at få bilen til at køre, er for mig at se at skyde spurve med atommissiler, hvis det kan gøres på få minutter og koster gratis (som man sir nutildags) :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk fejl ved bremse/tilkobling

Indlæg af hot_fifty »

Synes lige jeg skylder jer at skrive om hvordan fejlen blev udrettet

Et stk nyt forhjulsleje (abs ring var færdig)

Nu spiller det hele og gav 1100 i alt for leje inkl montering
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Besvar