Min Lupo vil ikke gå i gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

Hej alle sammen.

Jeg er fornyligt blevet første gangs ejer af en dejlig Lupo 3L. og er allerede rigtig glad for min lille bil. Men jeg fik desværre rimelig hurtigt et problem med den, den gik i stå for mig en dag, hvor jeg kørte stille ind i min indkørsel og trådte bremsen ned, og så gik den i stå, som om den ikke koblede ud.

Jeg rodede lidt med det, og fik anbefalet siden her af en kammerat, og det har været rigtig lærerigt at 'surfe' rundt her. jeg tjekke så hydrolikolie på den og gik alle stik igennem og gav dem kontakt spray. stadig ingen forbedring.
hver gang jeg startede den ville den stadig ikke gå i gear. jeg tjekkede trykkuglen og tjekkede at den havde det rigtige hydrolikolie tryk, og at den kan holde trykket, det er alt sammen rigtig fint.
Så gennemførte jeg en grundjustering af bilen med hjælp her fra siden. (stor ros til dem der har lavet den vejledning det kørte bare :D )
Så virkede den sgu. den kørte som en drøm, og jeg kørte 500 km uden nogen problemer.
Så her de sidste dage begyndte den at køre lidt mere 'hårdt' i de lave gear og koble hårdt til, så på vej på arbejde her til morgen skete det samme så igen, jeg kørte ved lav hastighed og trådte på bremsen og den gik i stå, og når jeg starter den så vil den ikke gå i gear, den blinker blot i lamperne rundt om gearstangen.

jeg har så læst fejl ud på den og jeg får præcis de samme fejl som sidste gang. før jeg grundjusterede den for 500 km siden

Og jeg har læst en del rundt her på siden og jeg synes ikke jeg kan finde nogen der beskriver det her problem, derfor prøver jeg med et opslag.

håber rigtig meget at der er nogen der har en fik idé til hvad det kan være eller hvad jeg kan gøre det for at finde ud af hvor fejlen er :)
Vedhæftede filer
De fejl jeg får på udlæsningen.
De fejl jeg får på udlæsningen.
IMG_79371.jpg (252.64 KiB) Vist 6906 gange
Senest rettet af Oacen tors 28. apr 2016 19:54, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Velkommen til :)
Gå lige ind i 02 auto Måleblok 002 og så se hvad værdierne på koblingen er når bremsen er sluppet og når bremsen er påvirket i tiptronic :)
Det kunne desværre godt tyde på et nyt Udrykkerleje og føringsrør :(
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

Hej Kim

tak for hurtigt svar. :)

Men det tjekkede jeg i forbindelse med grundjusteringen og den stod på 1,84 (jeg læste mig frem til at den skal ligge mellem 1,84 og 1,90) og det gik den også tilbage til efter tryk og slip af bremsen ?
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Thore J »

Måske er din koblingsaktuator ved at være lidt træt...
Prøv at justere koblingsværdien så tæt på 2,00. som muligt og se om det ikke hjælper- den skal være mellem 1,80 - 2,00).

Men ellers prøv at søge på scopetest, så kan du se hvordan du tester den med din VCDS :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

Hej Thore

Nu med fare for at lyde uvidende hvad vil det så hjælpe at justere den op til lige under 2,00 ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af sussi »

Oacen skrev:Hej Thore
Nu med fare for at lyde uvidende hvad vil det så hjælpe at justere den op til lige under 2,00 ?
Kulbanen er mindre slidt oppe i det område :geek:
Du kan også sætte den til f.eks. 1,78 eller deromkring, husk at bilen ikke kan køre uden en grundjustering, når du ændrer værdien.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Oacen skrev:Hej Kim

tak for hurtigt svar. :)

Men det tjekkede jeg i forbindelse med grundjusteringen og den stod på 1,84 (jeg læste mig frem til at den skal ligge mellem 1,84 og 1,90) og det gik den også tilbage til efter tryk og slip af bremsen ?
Det var ikke kun den ene værdi jeg ville have, det var også den anden når bremsen er påvirket ;)
Den er lidt interessant med den fejl du har :)
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

Kim B Olesen skrev:
Oacen skrev:Hej Kim

tak for hurtigt svar. :)

Men det tjekkede jeg i forbindelse med grundjusteringen og den stod på 1,84 (jeg læste mig frem til at den skal ligge mellem 1,84 og 1,90) og det gik den også tilbage til efter tryk og slip af bremsen ?
Det var ikke kun den ene værdi jeg ville have, det var også den anden når bremsen er påvirket ;)
Den er lidt interessant med den fejl du har :)
Det kan jeg lige tjekke når jeg lige får en VCDS på hånden igen, for jeg kan ikke lige huske hvad den værdi var,
kan du huske hvad den ca skal ligge omkring ?
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

sussi skrev:
Oacen skrev:Hej Thore
Nu med fare for at lyde uvidende hvad vil det så hjælpe at justere den op til lige under 2,00 ?
Kulbanen er mindre slidt oppe i det område :geek:
Du kan også sætte den til f.eks. 1,78 eller deromkring, husk at bilen ikke kan køre uden en grundjustering, når du ændrer værdien.
Sussi
okay. mange tak, jeg vil prøve at kigge på det når jeg lige får VCDS i hånden igen :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Oacen skrev:Det kan jeg lige tjekke når jeg lige får en VCDS på hånden igen, for jeg kan ikke lige huske hvad den værdi var,
kan du huske hvad den ca skal ligge omkring ?
Der skal være minimum 2 volt imellem de to tal - hvis der ikke er det kommer den med din fejl :(
Så kan det enten være koblingscylinder/føringsrør/udrykkerleje/kobling eller svejsning på koblingsarmen der er knækket :?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af 383CI »

Jeg kan se der er budt på et slidt udrykker leje og føringsrør, men det er jeg fuldstændigt enig I det lyder lidt af.

Desværre, men det kan overskues trods alt.
Det er en kendt svaghed, og stor respekt for selv at have læst lidt rundt her, forsøgt lidt og beskrevet fejl grundigt.

Det er der sgu flere "nye" der kunne læse af i stedet for at blive tøsesure.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

383CI skrev:Jeg kan se der er budt på et slidt udrykker leje og føringsrør, men det er jeg fuldstændigt enig I det lyder lidt af.

Desværre, men det kan overskues trods alt.
Det er en kendt svaghed, og stor respekt for selv at have læst lidt rundt her, forsøgt lidt og beskrevet fejl grundigt.

Det er der sgu flere "nye" der kunne læse af i stedet for at blive tøsesure.
Takker for de pæne ord :)

Men vil set sige at jeg skal smide bilen på liften og tage gearkassen af og så se mig lidt om for at finde fejlen ? :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Vyffe »

Jeg ville nok starte med at udelukke de fejlkilder som ikke kræver en afmonteret gearkasse :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Enig med Vyffe :)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Thore J »

Kim B Olesen skrev:Der skal være minimum 2 volt imellem de to tal - hvis der ikke er det kommer den med din fejl :(
Nu skal vi lige holde tungen lige i munden og ikke forvirre trådstarter med indforstået snak ;)

De to tal Kim B Olsen nævner er koblingsværdien med hhv. koblingen aktiveret og ikke aktiveret - dvs værdien skal mindst ændre sig 2 volt når du træder på bremsepedalen.
Senest rettet af sussi fre 29. apr 2016 19:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: koblingspedal ændret til bremsepedal :-)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Oacen
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 20. apr 2016 08:58
Geografisk sted: Rønde 8410

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Oacen »

Thore J skrev:
Kim B Olesen skrev:Der skal være minimum 2 volt imellem de to tal - hvis der ikke er det kommer den med din fejl :(
Nu skal vi lige holde tungen lige i munden og ikke forvirre trådstarter med indforstået snak ;)

De to tal Kim B Olsen nævner er koblingsværdien med hhv. koblingen aktiveret og ikke aktiveret - dvs værdien skal mindst ændre sig 2 volt når du træder på koblingspedalen.
Hvis der så ikke er de 2 volt imellem hvor skal jeg så kigge hen for at rette det ? :)
Betyder det så at jeg skal kigge udrykkerleje kobling og føringsrør ? :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min Lupo vil ikke gå i gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Thore J skrev:
Kim B Olesen skrev:Der skal være minimum 2 volt imellem de to tal - hvis der ikke er det kommer den med din fejl :(
Nu skal vi lige holde tungen lige i munden og ikke forvirre trådstarter med indforstået snak ;)

De to tal Kim B Olsen nævner er koblingsværdien med hhv. koblingen aktiveret og ikke aktiveret - dvs værdien skal mindst ændre sig 2 volt når du træder på bremsepedalen.
Det er ikke indforstået snak :? Det er rimeligt beskrevet for trådstarter længere oppe ;)
Besvar