Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Martincrotne »

Vores lille kære Lupo er desværre løbet ind i lidt problemer...

På vej hjem i går opstod der pludseligt hvinende lyde fra gearkassen ved gearskift og hakkende lyde ved motorbremsning. Efterfølgende kunne jeg konstatere større olie tab fra gearkassen (ca 0,5 -1L).
Så vidt jeg kan se kommer det fra pakdåsen til gear skifteren.

Mit spørgsmål er her på hvor nemt er det at skifte pakdåsen og kan det gøres uden at demontere gearkassen?

På forhånd tak for hjælpen

Martin
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af 2a2 »

Med de symptomer lyder det som spild af tid og penge IKKE at pille den af og lige åbne og se efter hvor de lyde kommer fra
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Martincrotne »

Det ville selvfølgelig være det ideelle at gøre, men kræver det ikke at man skal tager hele motoren ud?
Tid og penge er desværre to ting jeg har meget lidt af :/ så indtil verdenssituationen ændrer sig, så bliver jeg nok nødt til at holde den kørende med ståltråd og lignende ;)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af 383CI »

Nej gearkassen kan godt komme ned uden motoren skal ned.
Det er også tydeligt beskrevet i FAQèn

viewtopic.php?f=22&t=2132

vi kan jo ikke have "folk" bliver tøsefornærmede her over der henvises til den.

Uden at kende problemet ville jeg, under INGEN, omstændigheder køre det mindste videre uden at have fundet grund til den lyd og oliespild.
Du skriver selv tid er penge og den skal holdes kørende, og det bliver næppe billigere hvis det der sagde lyden siger den igen og ligger på jorden.
Det er den forudsigelige udvikling når gearkasser siger forkerte lyde.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Martincrotne »

Tak for svaret :)
Jeg skrev nu ikke at tid er penge, men at penge og tid er meget begrænset.
Og hvis lyden forsvinder efter ny påfyldning af olie og en ny pakning der holder tæt, så kan den nok godt køre et godt stykke tid, hvor jeg kan nå at forberede en ordentlig renovering af gearkassen...

Så jeg vil derfor stadig høre om man kan skifte den pakdåse uden at skulle skille gearkassen ad?
Det kan jeg nemlig ikke finde noget om i nogle af de andre tråde angående samme problem.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Rasbi »

Synes din plan lyder fornuftig. Lad os håbe det bare er olien som har forladt kassen gennem den pakdåse, som iøvrigt er denne: http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-410

Det ligner at gangstelleren lige skal pilles af og så i med den nye pakdåse, men måske andre ved mere om det.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Atjuh 3L »

Kan skiftes, med lidt pillearbejde, uden at demontere ret meget, og det kan da være det kan afhjælpe problemet - omend det er mindre sandsynligt :?

Såfremt din gearkasse er ved at synge på sidste vers, så kan man stoppe med det samme og bruge gearkassen igen efter renovering, ellers skal man ud at finde en anden gearkasse - dyrt og besværligt.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Gearolie tab og hvinen/"klonk" lyde fra geaerkassen

Indlæg af Qaxius »

Fyld mindst en hel liter i gearkassen uden at skifte pakdåsen.
Hvis lyden ikek forsvinder, så lad være med at køre.
Så er du nok på grænsen til at smadre gearkassen.
Den kan nok godt reddes, men billigt er det sjældent.
Dog er det meget dyrer at køre videre og så smadre den, for til sidste at skifte den.

Som du kan se, så er dåan en gearkasse jo vildt billig og altid på tilbud:

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-332

Eller noget......
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar