Fartpilot billig montering?

Alt vedrørende teknikken på 3L
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Fartpilot billig montering?

Indlæg af MayzerRT »

Hej, ved ikke om jeg lægger op det rigtige sted. Så på forhånd undskyld, hvis det er forkert. Jeg har lige købt en Lupo 3L, og kunne meget gerne tænke mig fartpilot. Da jeg kører langt på motorvej, så dette er næsten et must. Men har nogle spørgsmål osv... For det første, hvis jeg aktivere fartpiloten, kører den så stadig i ECO mode? Og er der nogle der muligvis har en brugt? Eller skal jeg lede efter en ny? Og hvilken en? Og er der nogle der kan montere og flashe og kode osv osv... På sjælland for billige penge? Jeg vil gerne have det gøres 100% ordenligt....

Håber der er nogle der muligvis kan hjælpe mig lidt :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er en ap 500 med kabeltræk til salg her viewtopic.php?f=25&t=6696
Det er både billigt og nemt ;)
Hvor kommer du fra i landet ?
Hvis det skal være originalt :
Armen koster ca 700 kr
Ledningsnet ca 400kr
Kodning af motorstyring 1000-1500 kr medmindre der er en der melder sig på banen der vil gøre det billigere :? Jeg kender en her i Nordjylland der både chipper, lukker EGR og laver program til fartpilot til 1500kr ;)
Så kommer der lidt til montering hvis det ikke er noget du selv kan !
Alternativt mener jeg 3liter.dk laver komplet fartpilot til 2999kr (det har han gjort i hvert fald)

Ja - den kan stadig køre ECO mode !

Nå - jeg kan se du skriver Sjælland :?
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Der er en ap 500 med kabeltræk til salg her viewtopic.php?f=25&t=6696
Det er både billigt og nemt ;)
Hvor kommer du fra i landet ?
Hvis det skal være originalt :
Armen koster ca 700 kr
Ledningsnet ca 400kr
Kodning af motorstyring 1000-1500 kr medmindre der er en der melder sig på banen der vil gøre det billigere :? Jeg kender en her i Nordjylland der både chipper, lukker EGR og laver program til fartpilot til 1500kr ;)
Så kommer der lidt til montering hvis det ikke er noget du selv kan !
Alternativt mener jeg 3liter.dk laver komplet fartpilot til 2999kr (det har han gjort i hvert fald)

Ja - den kan stadig køre ECO mode !

Nå - jeg kan se du skriver Sjælland :?
Hvis det ikke gør nogen forskel om den er original eller ej, er jeg sådan set lidt ligeglad. Jeg leder bare efter en der måske kan fixe det hele for en 500kr ca. Så skal jeg vel bare finde en fartpilot arm? Som det eneste?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Atjuh 3L »

Armen + ledningsnet/gør det selv ledninger, og sidst men ikke mindst - kodning.

Fartpiloten på en 3L fungerer langt fra som på andre biler.
Den er bedst til at slå til som en fartholder, og det er fint til mit brug, men man skal ikke tro det er som en fartpilot på andre biler, just for info.

Mine er kodet af VagTech.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af MayzerRT »

Atjuh 3L skrev:Armen + ledningsnet/gør det selv ledninger, og sidst men ikke mindst - kodning.

Fartpiloten på en 3L fungerer langt fra som på andre biler.
Den er bedst til at slå til som en fartholder, og det er fint til mit brug, men man skal ikke tro det er som en fartpilot på andre biler, just for info.

Mine er kodet af VagTech.

Mvh,

Atjuh 3L.
Forstår ikke helt hvad du prøver at sige? Jeg leder efter en der kan lave det, ikke forklarer hvordan det virker. En fartpilot fastholder fart, det pointen jeg leder efter.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Atjuh 3L »

Jamen det fremgik da voldsom tydeligt af dit indlæg, fra hvilket jeg citerer:

"Hvis det ikke gør nogen forskel om den er original eller ej, er jeg sådan set lidt ligeglad. Jeg leder bare efter en der måske kan fixe det hele for en 500kr ca. Så skal jeg vel bare finde en fartpilot arm? Som det eneste?"

Jo, det lyder da som om du har styr på det hele, så du klarer det da helt sikkert uden min hjælp, og det kommer du også til.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af 383CI »

Jeg er enig med Atjuh

De biler jeg har kørt med FARTPILOT, og der er dæleme mange, kan man justere farte op og ned på den, vende tilbage til den fart der er sat og opsætte begrænsning på hvor hurtigt bilen kan køre på speeder.

På Lupoen virker den som FARTHOLDER altså kan låse farten, og til nød vende tilage til den hastighed der er sat. Jeg har ingen mulighed for at styre farten op og ned på min, der er kodet. Iøvrigt af Landberg, men funktionerne er helt de samme lige meget hvem der laver/koder det.

Den gamle AP9 eller hvad den hed trak i speederen med et kabel. Den kunne bedre justere farten men det var generalt noget rod, men holde farten gik fint.

Hvis du vil have fatpilot/holder i bilen er det et temmeligt stort arbejde lige gyldigt om du vælger den ene eller anden løsning, så 500kr. vil jeg mene er tæt på naivt.

Den ene skal loddes og kodes i styringen og der skal trækkes kabel fra ratstammen og ud til styringen. Foruden modteringen af armen.

Hvis du montere den anden er der også kabeltræk, montage i motorrummet og på pedalerne.


Men god fornøjelse og held med projektet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du skulle nu gerne kunne justere farten med din pilot
et tryk på set = 2 km ned i fart
langt tryk på set = slipper speederen indtil du slipper knappen igen :)
Begge dele modsat effekt på res knap ;)

Held og lykke med at få det lavet til 500 kr ;) :lol: det kommer vist ikke til at ske ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Vyffe »

Har prøvet både en AP900 og en OEN. Begge kunne justere hastigheden, som Kim skriver.

Til 500 kr, så skal du nok købe det sæt, som Russian sælger. Herudover må du nok "ligge resten af" :-))


Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af 383CI »

Korrektion. Jeg kan justeret farten op og ned med knapper. Var bare en skovl der ikke havde gjort det rigtig.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af MayzerRT »

Kim B Olesen skrev:Du skulle nu gerne kunne justere farten med din pilot
et tryk på set = 2 km ned i fart
langt tryk på set = slipper speederen indtil du slipper knappen igen :)
Begge dele modsat effekt på res knap ;)

Held og lykke med at få det lavet til 500 kr ;) :lol: det kommer vist ikke til at ske ;)
Jeg prøver ikke at være flabet, aner ikke hvad det skal koste. Men synes stadig 3000kr med alt og montering osv osv. Er meget... Og måske det kunne gøres en 1000kr billige hos en privat? Jeg er ny til Lupo, og spørger kun :)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Thore J »

500kr... det kan du ikke engang få få kontaktarmen til OEM fartpilot, derudover skal du have ledningsnet og kodet ECU'en...

Det billigste du kan komme i nærheden af er ca. 1600kr for materialer og flash af ECU i alt.. derudover kommer så monteringen, som du kan vælge at gøre selv eller betale dig fra (hvilket næppe lykkedes for 500kr.)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Thore J »

383CI skrev:På Lupoen virker den som FARTHOLDER altså kan låse farten, og til nød vende tilage til den hastighed der er sat. Jeg har ingen mulighed for at styre farten op og ned på min, der er kodet. Iøvrigt af Landberg, men funktionerne er helt de samme lige meget hvem der laver/koder det..
??? Både den OEM-fartPILOT jeg har nu (kodet af Vagtech) og på den forrige3L (kodet af Mirco), der kan man da både øge og sænke farten...

Farten øges ved holde glidekontakten ovre på RES, så accelererer bilen, tilsvarende kan farten sænkes ved at holde knappen SET inde, så sænker den farten indtil knappen slippes, og bilen derefter holder den fart..

Men man kan ganske rigtigt ikke sætte farten til en given hastighed, der kan ses i displayet som man kan på mange biler :cry:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af ph. »

383CI skrev: Den gamle AP9 eller hvad den hed trak i speederen med et kabel. Den kunne bedre justere farten men det var generalt noget rod, men holde farten gik fint.
AP500 ich glaube
AP800 AP900 er noget drive by wire ...altså elektrisk styring istedet for kabel
Havde en kabeltrukket AP i min. Den virkede vildt godt og kunne indstilles til at gøre ligenøjagtigt som jeg ville ha den til... Jeg kunne aldrig drømme om at bruge penge på en "OE" løsning som i mange tilfælde er noget Lort da det langt fra er alle som er kompatible med den kodning som skal til. og så ender man med at stå med en bil som slet ikke gør som ønsket...
og selv hvis man er så heldig at ens boks er egnet til OE-løsningen så står man stadig med en fartpilot som ikke kan indstilles til at reagere som ønsket.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af 383CI »

Thore J skrev:
383CI skrev:På Lupoen virker den som FARTHOLDER altså kan låse farten, og til nød vende tilage til den hastighed der er sat. Jeg har ingen mulighed for at styre farten op og ned på min, der er kodet. Iøvrigt af Landberg, men funktionerne er helt de samme lige meget hvem der laver/koder det..


Farten øges ved holde glidekontakten ovre på RES, så accelererer bilen, tilsvarende kan farten sænkes ved at holde knappen SET inde, så sænker den farten indtil knappen slippes, og bilen derefter holder den fart..

Men man kan ganske rigtigt ikke sætte farten til en given hastighed, der kan ses i displayet som man kan på mange biler :cry:

Jeg har jo netop korrigeret overfor. Jeg kan også køre farten op og ned, men skal bilen skifte gear går det galt.


PH. Nu er OE løsningen til Lupo 3L jo temmeligt gennemprøvet og virker. Faktisk bedre end den kabel trukne jeg havde i Lupo1 der godt kunne komme til at skifte gear noget forvirret, af og til, så det var ikke fordi den var forkert indstillet. For lige at foregribe.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af ph. »

OE-løsningen stinker ..i alle dem jeg har prøvet. findes der en hvor det spiller 112% så kan den stadig ikke justeres til at reagere som ønsket. hvilket er muligt på AP'erne
den skifter fint gear med AP løsning... gør den ikke det så er den fejlmonteret eller fejljusteret!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af 383CI »

Oraklet har talt, AMEN!






AP9èrne var iøvrigt monteret at Marcari og fungerede temmeligt godt ud over den kunne komme til at zappe mellem 4&5 ved hastigheder lige på kanten af skifte.
OEèren holder farten indne for 2 km/t i forhold til gps, men kan så ikke skifte gear.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Qaxius »

Fartpilot til 500,- alt inkl.

Tja, jeg synes nu at det er morsomt nok.
Måske at TS tænker at hvis han starter lavt nok ud, så kommer der en med det absolut billigste tilbud fra start af og så kan han hoppe på den.

Måske det bare skal gøres af fagfolk.


ps. jeg er ret sikker på at jeg har AP900 i min Ibiza 2009 1,4 TDI.
Jeg synes det er noget PØLLE.
Jeg ville klart hellere ha haft originalt, men det sad i, da jeg købte bilen i 2014.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af sussi »

Min erfaring:
OE i Lupo årg. 2005 stinker. (Bl.a. går gearkassen i frigear ved kickdown)
AP 900 i Lupo virker fint.
OE i Audi A2 virker perfekt.
Alle 3 monteret af JP Auto.
Bare mine 10 cent :-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fartpilot billig montering?

Indlæg af Thore J »

383CI skrev: Jeg har jo netop korrigeret overfor. Jeg kan også køre farten op og ned, men skal bilen skifte gear går det galt.
Enig... Det virker nogle gange ok - mest hvis man starter fra en meget lav fart - , men langt de fleste gange går der kuk i det og den kobler ikke ordentligt til igen eller i hvertfald meget langsomt med en meget meget ringe acceleration til følge :?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar