eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Jeg vil høre om nogen har indgående kendskab til hvad eco funktionen præcist gør. Ja, den begrænser omdrejninger og effekt, sandsynligvis også inputet fra speeder potmetret, men hvordan, hvor meget, og hvad mere?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af sussi »

Det meste af hvad der vides om ECO står i FAQ
viewtopic.php?f=22&t=73
Men er der nogen der har uddybende info, er de velkomne.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af 2a2 »

Hej shipper
Du skriver begrænser - det er forkert at opfatte det således - det er 2 forskellige programmer controlleren kører afhængig af om du kører i eco mode eller ej hvor det ene program er tilpasset mest mulig økonomisk kørsel

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Vil det sige at du mener der ligger 2 sæt maps i ECU'en, og Gear kassens styreboks så ?
Senest rettet af Skipper man 4. apr 2016 10:04, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Jeg har brugt et par timer på at rende samtlige maps igennem i ECU'en, og der er kun et sæt som jeg regnede med. Eneste forklaring jeg kan se, er at der er et map som laver begrænsningen I ECU'en når eco funktionen er aktiv. Altså en limiter. Hvad der sker (om noget) i gearkassens styring ved jeg ikke.

Jeg håber på lidt input fra dem der ved en masse om 3L ECU softwaren.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Jeg har haft kontakt til en gut i Holland som ved .... lad os bare sige ... en hel del om 3L erne.

Der ligger som ventet en limiter. Det er en torque limiter, og for dem der måtte være interesserede i at pille i og tilpasse ECO funktionen, så er adressen på mappet 6D03C.

Jeg har ikke selv pillet i det endnu, men jeg skal nok vende tilbage med en update når det er sket.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af 383CI »

Kan ham Hollænderen fortælle hvordan du/vi/man piller den start/stop funktion fra?

Så vil han være en sand gud i 3L verdnen.

Jeg erkender det er åndsvagt miljøsvineri at pille den fra og jeg bør betale mere i afgift for lige at foregribe enkelte her. Fuglene kan jeg ikke gøre noget for, de er faldet ned.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Jeg kan prøve at forhøre mig ad ;-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Thore J »

Skipper skrev:Jeg har haft kontakt til en gut i Holland som ved .... lad os bare sige ... en hel del om 3L erne...
Interessant.. kan han så også fortælle hvad det er som gør at start/stop IKKE virker på dem med servo-styring???

Personligt hælder jeg til at der er noget med gearkasse-ECUen.. og er derfor meget interesseret i at vide om man kan få start/stop i en servo-model ved at montere gearkasse-ECUen fra "almindelig" 3L..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af 383CI »

[quote="Thore J"
Personligt hælder jeg til at der er noget med gearkasse-ECUen.. og er derfor meget interesseret i at vide om man kan få start/stop i en servo-model ved at montere gearkasse-ECUen fra "almindelig" 3L..[/quote]

Er det ikke bare at prøve at skifte enhed og se om det virker og i stedet bruge eventuelle "livliner" til noget "vi" ikke selv (forholdstvist enkelt) kan prøve?

Mit langskud på hvorfor start/stop ikke virker på en servo model er et andet.

Som jeg har forstået det er servoen (eller pumpem) elektrisk på Lupo elektrisk og driften af dne påføre dermed bilen et større strømforbrug.
Helt lige som start/stop forbandelsen heller ikke er aktiv når elbagruden eller tilskudsvarmen er tændt på modellerne med slavestyring.

"Man"/ bilen kunne jo frygte der sad en og drejede frem og tilbage i kedsomhed og fordi "man" kan mens motoren var stoppet af "start/stop" og der derfor ikke var power nok til at starte igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Thore J »

383ci - Jeg er helt enig i din tanke om hvorfor det er slået fra, netop pga den elektriske servo..
Men der er ikke noget forbrug til den, så længe man ikke drejer, og den virker heller ikke optimalt førend et sekund eller 2 efter at motoren er blevet startet igen. Når bilen bare står med tænding på er der ingen servoeffekt - og det er netop også nok sikkerhed ift det som har foranlediget VW til at slå start/stop ihjel på servo-modellerne..

og jo, jeg har skam også tænkt tanken med at prøve en ombytning en dag. Jeg har bare ikke fået fat i en anden boks endnu :roll:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Mon ikke det kunne være batterispændingen der afgør om den går i start-stop eller ej. Hvis I nu sætter en lader på samtidig med, og så lige tester det? Bare et forslag :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Thore J »

Skipper skrev:Mon ikke det kunne være batterispændingen der afgør om den går i start-stop eller ej. Hvis I nu sætter en lader på samtidig med, og så lige tester det? Bare et forslag :)
Batterispændingen er en faktor, servo eller ej.. men det er næppe værd at teste, da servoen på 3L kun bruger strøm mens der drejes på rattet, som jeg skriver ovenfor..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Skipper »

Sjovt, som nogen vil give højre arm for at få det slået fra, mens andre gerne vil have det monteret. :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af Vyffe »

Har det altid slået fra. Gider ikke det pjat med at koble ind/ud konstant samt slukke ved hvert kryds. Det slider unødigt på min slidte bil :)
Desuden vil jeg også gerne, konstant, have de ekstra krafter til rådighed.
Den økonomiske gevinst ved Eco kørsel er i øvrigt meget begrænset.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er grundlæggende enig: Den økonomiske gevinst er meget begrænset - når vi holder os til brændstoføkonomi; hvis vi derimod medregner omkostninger i form af kroner og arbejdstid med at skifte/renovere en starter i utide (og jeg finder den unødig besværlig at skrue af og på) bliver udbyttet klart negativt for en bil i denne aldersstegne kategori. Men systemet var jo også udelukkende indført for at opnå de fornødne testresultater. En yderligere irritation kan være, at nogle (lidt billigere?) akkumulatorer (undskyld mit gammeldags sprog, men faktisk hedder det jo "akkumulatorbatteri") ikke kan holde til start/stop belastningen i det lange løb.
Bortset fra det sætter jeg så overordentlig meget pris på fornemmelsen af at rulle halve, hele, ja sågar flere kilometer med motoren i tomgang. Så på landevejen har jeg ECO slået til.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af 2a2 »

Jeg sætter stor pris på den og slår den kun fra i nødstilfælde (more power needed) - når jeg holder for rødt og ser de stinkende diesel - og benzin maskiner - ose lige så stille så bliver jeg så glad når min 15 år gamle diesel maskine lukker ned efter 3 sekunder
Det lidt bøvl der er med at skifte selvstarter efter 300.000km tager jeg gerne med...
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af doktorfrank »

Netop vores forskellighed er vel det, der gør disse sider spændende, læseværdige og oplysende. Amen.
...og jeg er nok bare lidt plaget af, at have af- og påmonteret startere fire gange i løbet af et meget kort tidsrum :( - måske en funktion af, at alle vores 3Lere har 350-400 kkm på klokkerne. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: eco funktionen - hvad gør den helt præcist

Indlæg af 2a2 »

Ud med skidtet og en ny på..
Så er der ro i lang tid
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar