Tændningslås bund

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
kn5
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 18:03
Geografisk sted: møn

Tændningslås bund

Indlæg af kn5 »

Kan man skifte tændingslås bundstykke uden at bore som der står i fag og hvis hvor meget skal skilles ad'
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tændningslås bund

Indlæg af sussi »

Når det står i FAQén,
så er der nok noget om snakken :geek: ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er ikke for at skifte bundstykke du skal bore, det er for at skifte tændingslås ;)
kn5
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 18:03
Geografisk sted: møn

Re: Tændningslås bund

Indlæg af kn5 »

hvor meget skal så af for at skifte bundstykke skal den bøsning med stråler til rat skal trækkes af ? ellers kommer man vel ikke til at kunne få skruen ud
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja den skal af - du skal have hele tændingslåsen rykket ovenud for at komme til skruen :? Lidt en dum indretning for at løsne en enkelt skrue :?
kn5
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 18:03
Geografisk sted: møn

Re: Tændningslås bund

Indlæg af kn5 »

Tak for svar kim den der bøsning sidder den meget fast?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tændningslås bund

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er lidt forskelligt, den kan godt sidde fast så du skal have en aftrækker på :?
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: Tændningslås bund

Indlæg af jenslaursen89 »

Hej Sussi, du gør et godt stykke arbejde, men der står ikke noget om bundstykke i faq'en jeg synes jeg har kigget den igennem 5 gange nu, så hvis der gør er jeg blind. Og alle emner man søger på Google du linker til er emner hvori du har skrevet at man skal søge på Google.

Så er der nogen der har lavet en komplet guide man kan finde? :)

På forhånd tak.
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Skipper »

Af med rat. Af med bøsningsrøret, som nemt bankes af. Af med ratlåsen, så sidder der en skrue ind bagfra, som kun kan nås når ratlåsen er afmonteret. Skift, og saml i modsat rækkefølge. Pas på ikke at spænde rattet for hårdt, for så presser du bøsningen for langt ned, for så går rattet sejt. Den "runde" bolt der holder tændingslåsen kan du "majsle" af. Altså, hak et spor, og slå skråt ind på bolten i det spor. Alternativt, så bor den og tag den ud med en ornepiller. Alternativt igen,svejs en møtrik på og skru den af :-)

Skal du have skiftet tappen i tændingslåsen også, så skal låsen bores for at udløse den fra klumpen. Dernæst kan du pille den lille split ud, og skifte tappen. Tappen fås pt. kun som brugt hos huggeren, eller som en helt ny lås.

Håber det hjalp, ellers er du velkommen til at tage kontakt for yderligere info
Senest rettet af Skipper tirs 2. aug 2016 19:05, rettet i alt 2 gange.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tændningslås bund

Indlæg af sussi »

Dette er nok det nærmeste du kommer til en guide
viewtopic.php?f=13&t=2229&p=17538#p17538
2. indlæg, når du søger på Google.
Og når du sammenholder dette med det link der hele tiden har ligget i FAQ, så har du nærmest en komplet guide ;)
Sussi
Ovenstående link tilføjet i FAQ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: Tændningslås bund

Indlæg af jenslaursen89 »

sussi skrev:Dette er nok det nærmeste du kommer til en guide
viewtopic.php?f=13&t=2229&p=17538#p17538
2. indlæg, når du søger på Google.
Og når du sammenholder dette med det link der hele tiden har ligget i FAQ, så har du nærmest en komplet guide ;)
Sussi
Ovenstående link tilføjet i FAQ
Tak for hjælpen! Havde håbet der var en løsning der ikke indebar at skulle have rattet og især den bøsning som mit studenter værktøjssæt ikke rækker til. :(
Nogen anbefalinger til et godt og hurtigt værksted i nærheden af Aalborg?
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Skipper »

Bøsningen kan du sikkert få af med en hammer og en stor gammel skruetrækker, alternativt hvis du har en aftrækker. Jeg fik en der er beregnet til at napse styrekugler til at passe ;-). Tror nu også du kan købe en aftrækker i harald skrald til små penge, så er du ikke bange for at gå i krig, så er det et nemt fix, og bestemt meget billigere at gøre selv ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
jenslaursen89
Indlæg: 59
Tilmeldt: fre 28. jun 2013 14:26
Geografisk sted: Djursland

Re: Tændningslås bund

Indlæg af jenslaursen89 »

Skipper skrev:Bøsningen kan du sikkert få af med en hammer og en stor gammel skruetrækker, alternativt hvis du har en aftrækker. Jeg fik en der er beregnet til at napse styrekugler til at passe ;-). Tror nu også du kan købe en aftrækker i harald skrald til små penge, så er du ikke bange for at gå i krig, så er det et nemt fix, og bestemt meget billigere at gøre selv ;)
Har prøvet med hammer og skruetrækker men skal bruge noget varme og det har jeg ikke. :/ den aftrækker jeg har kan jeg ikke få fat med pga fjederen. :(
Sort 3l 2001 300k + på klokken - gevind, clean cruiser stil, stickerbombet, mørke forlygter, Jens out!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Tændningslås bund

Indlæg af Skipper »

Ja, det kan godt kræve lidt velplaceret vold at få en aftrækker ned bag fjederen :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tændningslås bund

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har indenfor den seneste timestid klaret præcis den bøsning med min lejeringsaftrækker (Biltema 20352 + 20353 til i alt 210 kr). Det dur 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Tændningslås bund

Indlæg af wizeazz »

Jeg har en billig 75mm aftrækker fra harald eller biltema.
Den kan slet ikke få fat i bøsningens kant, men hvis man lige sætter en tang omkring ratstammen lige under bøsningen (ideelt set svejsetang men polygrip eller rørtang kan sikkert også) så kan man trække på den istedet og så er det ingen sag.
Tangen skal selvfølgelig ikke decideret gribe på stammen.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tændningslås bund

Indlæg af doktorfrank »

Det skriver jeg lige bag øret ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar