start problemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
volstrup
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 29. jan 2016 21:58
Geografisk sted: hjørring

start problemer

Indlæg af volstrup »

Hej

Har søgt men ikke rigtigt fundet noget jeg syntes matcher mit problem.

Er begyndt at have problemer med at starte når bilen har stået natten over. skiftede trykkugle for lidt tid siden og har kontrolleret olie bag efter.

kan vente til pumpen er færdig med at køre så der burde være tryk i systemet.

en del gange vil den ikke starte før jeg har prøvet at dreje nøglen en del gange. nogle gange går den ud lige efter den er startet.

mange gange når jeg prøvet at starte sker der ingen ting med håndbremse lampen begynder at blinke og der giver en alarm.

syntes ikke helt jeg kan se system i måden den giver fejlene på.

lyder det som noget der giver mening?

Når bilen er startet kører den fint i gearskiftet.
Dennis
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: start problemer

Indlæg af Thore J »

Hvor gammel er bilen, hvor langt har den kørt, hvor gammel er trykkuglen, hvad er der skiftet på bilen, hvornår er der lavet et rigtigt service sidst og hvornår osv osv... du må give os noget at arbejde med ellers kommer der INGEN fornuftige bud på dit problem, kun vildskud...

Har du sunget "sangen" og fået lavet en fejludlæsning? - gør det førend du gør mere..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: start problemer

Indlæg af Vyffe »

Er der skiftet dieselfilter og t-stykke der sidder i filteret?

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: start problemer

Indlæg af doktorfrank »

Kunne det være noget så enkelt som en ustabil bremselyskontakt???
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev:Kunne det være noget så enkelt som en ustabil bremselyskontakt???
:geek:
Hmmm, så skulle der jo være lys i "fod på bremsepedal" lampen, det er jo nemt at tjekke.
MEN det bør jo ikke give en alarm, blot forhindre motorstart.

Et langskud kunne være, specielt hvis det er en DingDingDingDingDingDing alarm, at bilen tror den er i gear og derfor ikke vil starte.
Teori udfra DingDingDingDingDingDing jo kommer hvis bilen køre med døren åben.

Men ellers giver jeg ret, meget mere præcis beskrivelse og fejludlæsning.


Lupo2 vil heller ikke altid starte første gang nøglen drejes, så skal den bare frem og tilbage, så slår den igang. Dog er der ingen alarmer, så jeg tilskriver det bare en gammel bils særheder.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: start problemer

Indlæg af sussi »

en del gange vil den ikke starte før jeg har prøvet at dreje nøglen en del gange.
Bundstykke i tændingslås eller manglende hydrauliktryk, hvis starteren IKKE kører
Start med en fejludlæsning
Men en noget uddybende beskrivelse ville hjælpe.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
volstrup
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 29. jan 2016 21:58
Geografisk sted: hjørring

Re: start problemer

Indlæg af volstrup »

kørt 380.000
Tryk kugle skiftet for 3 uger siden da den gamle var meget lang tid om at pumpe tryk, efter der kom ny på kørte det perfekt i ca 2 uger så begyndte problemet.
ved der er skiftet kobling og koblings cylinder for noget tid siden. har kun haft bilen i 6 uger.
sætter en fejl 00599 som godt nok er trykkontakt/bremselyskontakt, men lampen med fodtryk slukker godt nok når jeg trykker på pedalen.
når den blinker i håndbremselampen er det heller ikke samme lyd som hvis den bliver sat i gear samtidig med dør åben.

det har intet med brændstof at gøre, det er start signal den aldrig får, når først den tørner starter den fint.

når jeg åbner døren og lader pumpen køre færdig og så drejer nøglen, begynder den ofte at køre i pumpen igen.

har en mistanke til hydrauliktrykket, men har også haft tændingslås og bremse kontakt mistænkt.

mine udlæsninger er med en delphi tester og der er lidt problemer med parametre læsning. kan man aflæse trykket i hydraulik systemet med tester eller skal jeg have fremskaffet et scoop?
volstrup
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 29. jan 2016 21:58
Geografisk sted: hjørring

Re: start problemer

Indlæg af volstrup »

når den står til tænding, står koblings cylinderen og køre lidt frem og tilbage hele tiden. er det noget der er normalt?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer

Indlæg af 383CI »

volstrup skrev: sætter en fejl 00599 som godt nok er trykkontakt/bremselyskontakt, men lampen med fodtryk slukker godt nok når jeg trykker på pedalen.





har en mistanke til hydrauliktrykket, men har også haft tændingslås og bremse kontakt mistænkt.

mine udlæsninger er med en delphi tester og der er lidt problemer med parametre læsning. kan man aflæse trykket i hydraulik systemet med tester eller skal jeg have fremskaffet et scoop?
trykkontakt/bremselyskontakt er 2 forskellige enheder. "Fod på pedal" lampe går ud som reaktion på en kontaktfunktion, den anden er en trykmåler, som jeg ikke ved hvor sidder som udlæser trykket.

VCDS er nok at anbefale til trykudlæsning, den kan i hvert fald.


Kan det være trykkuglen der driller igen? Det er jo det eneste der er sket en endring i forhod til.

Ja, det er helt normalt koblingsarmen bevæger sig lidt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: start problemer

Indlæg af ph. »

hvis trykkontakt er den samme som bestemmer om motor må slukke... og det er en lupo vi snakker om ..hvilket jeg går ud fra da jeg ikke har set audi nævnt... så sidder den i motorrum, i pass. side, på pladen indimod kabinen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: start problemer

Indlæg af sussi »

trykkontakt/bremselyskontakt

Her snakker vi om TO ting, trykkontakt har ph forklaret.
I bremselyskontakten er der TO kredsløb, så den kan sagtens være defekt.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: start problemer

Indlæg af ph. »

Hvis den slukker "grøn fod" så virker den vel... den anden kreds er vel kun til at tænde bremselyset?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: start problemer

Indlæg af doktorfrank »

...og hvis den ikke tænder bremselyset, kan den ikke starte. Og hvis der er intermitterende afbrydelse af bremselyset, mens vælgeren står i P (og pedalen nedtrådt) går motoren nok ud.
Hvis den kontrollampe der blinker, imod oplysningerne ovenstående, er gløderørs-symbolet, er det derimod startspærren, der gør knuder.
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer

Indlæg af 383CI »

ph. skrev:hvis trykkontakt er den samme som bestemmer om motor må slukke.



Og starter motoren igen ved trykfald i forbindelse med bremsepedalen løftes/slippes.

Jeg er temmeligt sikker på dette startsignal ikke kommer fra bremselys kontakten. Hvis "man" bare vipper bremsen lidt starter motoren jo, men der forbliver bremselys tændt.
Det andet kontaktsæt, bryderen, giver signal til motoren som trækker kobling osv. i forbindelse med start.
Er min kraftige formodning!

Så det kan også være den føler er er eftersyn værd, men du burde nok udlæse værdien fra den med VCDS.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
volstrup
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 29. jan 2016 21:58
Geografisk sted: hjørring

Re: start problemer

Indlæg af volstrup »

fejlen den skriver er 00599 som i tekst hedder trykkontakt/bremselyskontakt.

ja det er en lupo.

igår skiftede jeg tilbage til gammel trykkugle. startede fint bagefter og her til morgen ventede jeg til den var færdig med at pumpe tryk og startede fint. højt humør indtil jeg skulle hjem igen hvor den begyndte igen. slap håndbremsen hvorefter den rullede lidt og ville starte, måske bare sammentræf, men syntes bare ikke der er system i det den gør.

er heller ikke hver gang den ikke vil starte den begynder at blinke i den røde håndbremselampe og giver alarm.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer

Indlæg af 383CI »

/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: start problemer

Indlæg af HamSjelv »

Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: start problemer

Indlæg af Qaxius »

Er der overhoved efterfyldt med hydraulikvæske?
Få fat i en VCDS.
Det andet ender bare med tid brugt på gætterier.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
volstrup
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 29. jan 2016 21:58
Geografisk sted: hjørring

Re: start problemer

Indlæg af volstrup »

tror fejlen ligger i bundstykket. nu er jeg begyndt at kunne frem provokere fejlen med nøglen, så nyt er bestilt.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: start problemer

Indlæg af Thore J »

Det lyder meget sandsynligt.. Det vil give symptomer som du beskriver i 1. indlæg :(

Men det kan dog skyldes at der har samlet sig skidt på kontaktsættet i bundstykket. Den kan adskilles og renses.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar