forhjuls leje skift

Alt vedrørende teknikken på 3L
bremer
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 19:46
Geografisk sted: vordingborg

forhjuls leje skift

Indlæg af bremer »

Hej
Jeg har helt sikkert et defekt forhjuls leje der skal skiftes - men har hørt at det kræver lidt special værktøj til at presse det ud og i med
er der nogle der har det liggende som låner ud og jeg mangler også den store stjernebolt top til trækaksel bolten

sms gerne på 53812141

Jeg bor i Vordingborg området
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af mak »

Det er en presse, og sådan en tager man ikke lige med sig :) desuden så kan det blive noget forfærdeligt lort med kardanledne hvis de sidder fast.

Mvh Michael
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af ph. »

Nu skal man jo så IKKE benytte en presse til forhjullejemontering/ demontering på en L3l. men det dertil indrettede stykke værktøj som findes til opgaven...!
De eneste jeg kender på Sj. som har værktøj til det er 3liter.dk og autopit.dk/ de private jeg har hørt om er alle i det jyske. og så er det nok billigere at få den til et af værkstederne end at fragte værktøjet fra og til jyll.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af Thore J »

mak skrev:Det er en presse, og sådan en tager man ikke lige med sig :) desuden så kan det blive noget forfærdeligt lort med kardanledne hvis de sidder fast.

Mvh Michael
Man skal IKKE benytte en presse.... i hvertfald ikke når det nye leje skal monteres... men et specialværktøj som Sussi nævner ovenfor.. Søg lige på det herinde, der har været en del skriveri om det, også om hvordan man kan lave et selv.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af ColaKanin »

Jeg har det dertil indrettede stykke værktøj i Karrebæksminde, det er en 19mm 6kant du skal bruge til møtrikken på trækakslen, sådan en har jeg også ( tror jeg nok)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af sussi »

Det er dette værktøj, og absolut INGEN presse.

Det står ALT SAMMEN i FAQ.
Og trækaksler SKAL sidde fast, de SKAL limes med Locktide ved montering.

Læs her:
viewtopic.php?f=22&t=8
file.jpg
file.jpg (85.67 KiB) Vist 8582 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af mak »

Nu findes der altså forskellige måder ting kan klares på, og jo det kan sagtens klares på en presse, kræver vel bare man tænker lidt udenfor boksen :)

Flydende kvælstof og en skærebrænder kan også gøre det, nok bare de færreste der har det til rådighed :)

Mvh Michael
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af ph. »

Ja men hvorfor vælge den mest besværlige måde at gøre tingene på?
Det rigtige værktøj ER den Rigtige måde at gøre det på!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af sussi »

mak skrev:Nu findes der altså forskellige måder ting kan klares på, og jo det kan sagtens klares på en presse, kræver vel bare man tænker lidt udenfor boksen :) Flydende kvælstof og en skærebrænder kan også gøre det, nok bare de færreste der har det til rådighed :) Mvh Michael
Næsten ALT kan laves på mange måder, men hvorfor spilde en eftermiddag, og evt smadre en ABS føler, når man med DET RIGTIGE værktøj, kan klare det på 20 minutter, det har jeg "med mine egne øjne" set det gjort på :D :D :D
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af Thore J »

mak skrev:Flydende kvælstof og en skærebrænder kan også gøre det, nok bare de færreste der har det til rådighed :)
Mvh Michael
Vi er enige om at der mange måder at få lejet ud på, og jeg tror heller at der er nogen her som mener at det er den virkelige udfordring..

og så glæder jeg mig allerede til forklaringen om hvordan man presser lejet i vha. af ovenstående - især uden at gøre skade på det :shock:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af mak »

i må selv om hvad i føler er det rigtige værktøj og "den eneste rigtige måde", det giver jeg ikke særlig meget for desværre, og det har ikke noget med fornærmelser at gøre. Jeg har en presse, jeg har ikke det værktøj, og gider ikke investere i det.
Flydende kvælstof er så nok den mest skånsomme måde at isætte lejer på, da diameteren på lejet mindskes og der derfor ingen modstand er! Er snart færdiguddannet produktionsingeniør så ved en ting eller to om det :)

Mvh Michael
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af ph. »

måske.. Hvis det er muligt at afkøle så meget at lejet "falder" ned i navet =Det slet ikke er nødvendigt at benytte pressen til montering
ellers skal du fremstille et værktøj til at presse på så du kan presse på den yderste lejeskål når du presser det i ...og så kan du stort set lige så godt fremstille resten af det "rigtige værktøj"...
men du skal (bør) stadig ha 4.hjuludmålt bilen hvis du afmonterer fjederbenet... det slipper du for ved at benytte det rigtige værktøj
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af mak »

og siden hvornår tager det en eftermiddag at skifte lejer på en presse ? og hvorfor beskadige abs føleren ? nogle gange så er der lidt for meget hysteri omkring lupo bilerne.

Mvh Michael
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af Atjuh 3L »

Mak, det har du da sikkert ret i. Hvor mange gange har du skiftet forhjulslejer på en 3L?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af sussi »

mak skrev:og siden hvornår tager det en eftermiddag at skifte lejer på en presse ? og hvorfor beskadige abs føleren ? nogle gange så er der lidt for meget hysteri omkring lupo bilerne. Mvh Michael
Så er det da godt at du er klogere, end alle os her i klubben, men allerede i dit første indlæg i denne tråd demonstrere du helt klar, hvor meget viden du har om 3L, du skriver "det blive noget forfærdeligt lort med kardanledne hvis de sidder fast" det er IKKE et hvis, trækakslerne SKAL sidde fast, for de skal være limet med Locktide. Den tynde blikmøtrik der sidder på trækakslen holder ikke en fis, derfor.
Og ang. tiden det tager, så er en eftermiddag (eller længere) vist nærmest standart, for de fleste der har gjort det på denne måde, det er bare en erfaring, ud fra adskillige indlæg her på forummet, dette gælder også en ødelagt ABS føler, men dermed er det selvfølgelig ikke sagt, at Du ikke kan gøre det hurtigere og uden at beskadige føleren.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af Vyffe »

Når nu du har en presse og snart er ingenørd, vil du så ikke beskrive processen for, hvordan du presser lejet i uden at beskadige selve lejet?
For to år siden var jeg også næsten ingeniør - det er i sig selv ikke et udtryk for, at man har den fjerneste idé om, hvordan virkeligheden ser ud. Det var tydeligt blandt nogle af mine medstuderende.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af Thore J »

Jeg er ikke ingeniør, men officer i Hæren - derfor holder jeg mig til det jeg ved noget om.. Jeg ved en del om bl.a. situationsanalyse og ikke mindst indlæring..

Jeg tænker at det i denne situation er bedre at gøre brug af det såkaldte induktive indlæringsprincip. Det vil sige vi læner os tilbage og lader trådstarter gøre sine egne erfaringer. Efter tilstrækkelig mange skift af ABS-følere, lejer der kun holder 10-15.000 osv, så falder ti-øren nok på et tidspunkt 8-)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af sussi »

Nu var det så ikke trådstarter, der udtalte sig, det var Mak/Michael.
Men ellers har du 100% ret ;)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af ph. »

Enig...
Synes bare det er nedern at trådstarter skal foranlediges til at tro at det er "bare lige" at presse et forhjulsleje i, i en presse.
mak
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:35
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Re: forhjuls leje skift

Indlæg af mak »

Og Sussi, hvis det nu er at ønsker at citere hvad jeg siger, så gør det ordret :)

Mvh MIchael
Besvar