Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Hej
Min Lupo (2002, 330.000, servo, Esp, elruder, fartpilot) er meget mærkelig: I tomgang og under kørsel svinger omdrejningshastigheden konstant op og ned ca. 1 gang pr. 1-2 sek. Kørslen føles som en gyngehest og lyset kører op og ned i styrke. Det begyndte med en smule svingende tomgang og gyngende kørsel ved lav hastighed i kort tid efter efter start. I går blev det konstant, og svingningen i lysintensiteten var så stor at det ikke er forsvarligt at køre om natten. Der er ingen advarselslamper der lyser. Batteriet - der er ingen startproblemer og da jeg satte en intelligente lader på, gik den i løbet af få sekunder op på 4 (bulk charging, tror jeg) og var færdigt efter kort tid.
Jeg har selv tænkt på laderegulatoren, men det er rent gætteri.
Jeg bor i Hvalpsund 30 km nord for Viborg, så der er ikke lige et 3L-værksted rundt om Hjørnet. Jeg har tænkt på at få den ned til Autolys i Århus, men ved ikke om jeg kan køre i den uden at skade den, eller jeg skal have den på et fejeblad.
Håber på et godt råd.
KaareB
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af 383CI »

Det lyder sgu mærkeligt at/hvis regulatoren skulle kunne betyde så meget at lyset ligefrem svinder så det er uforsvarligt at køre når det er mørkt, og det skulle gå ud over motorgangen.
Når det så er sagt siger jeg ikke det ikke er en mulighed, men jeg ville jo mene at batteriet skulle holde spændingen "stiv" indenfor et snævert område, hvis/når det formodes frisk.
Du kan evt. prøve at måle spændingen på det når lys og motorgang svinger.

Jeg bor ikke så skide langt væk så hvis du vil have den fejludlæst kunne du overveje at køre en tur. PM for nærmere detaljer evt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af ph. »

har aldrig oplevet noget lign. så er lidt på bar bund... et skud i tågen kunne være et generatorfriløb som fucker totalt
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Jeg skrev lige før en kommentar til svaret fra 383ci, men det ser ud til at være forsvundet, så jeg prøver igen.
Tak for tilbuddet om en fejludlæsning - det tar jeg gerne imod. Jeg vil først lige vente og se hvad der kommer af forklaringer her på siden, og ellers ringe til 3L-værkstedet eller Autolys i morgen. Jeg vil også gerne være sikker på at bilen ikke tager skade, inden jeg kører i den.
Har lige målt spændingen i tomgang: De første 5 min svingede den mellem 12 og 14,5v, og derefter lagde den sig til ro på 15v! Hvad foregår der.
Kan jeg regne med, at når der ikke er nogen lamper i instrumentpanelet der viser fejl - så må det være generator eller laderegulator?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af ph. »

Hvor mange Volt er der på batteri når motor er slukket/ nøgle er taget ud?
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

12,6v
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af ph. »

har du en som kan træde på speederen?
Hvor meget lader den med ved ca 1800-2000.omdr.

Synes at det lyder voldsomt hvis 2,4.V er nok til at ændre så meget på lys og motorgang/omdr.
Men ja rimeligt sikkert problemer omkring generator/spændingsregulator...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af sussi »

Det er nok noget så simpelt som kullene på generatoren (spændingsregulatoren) der er slidte.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Jeg har ikke lige en ekstra speederfod ved hånden.
Men det er heller ikke sikkert, at svingningen i spænding var den samme i går aftes. Jeg kørte Aalborg retur i går, hvor det kun var i tomgang og de første ca. 5 km jeg mærkede lidt svingning i motoromdrejningerne. Ved senere stop og start var der intet at bemærke. På hjemturen gjorde jeg et stop på en lille halv time, og derefter var det sådan som jeg beskrev først. Dagen før målte jeg på den i tomgang, efter at have kørt 25 km, og da var der intet at se.
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Ja måske.
På mine tidligere gamle biler har slidte kul fået ladelampen til at lyse (og afladet batteriet), men har ikke kunnet mærkes på kørslen. Men der var heller ikke noget elektronik i dem, og måske var den tids regulatorer bygget på en anden måde ?
Autobremsen har generatorer på 90 og 120A til mit registreringsnummer - den store 50% dyrere. Er der noget jeg skal vide om det?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af 383CI »

Spændingssvingningerne over batteriet kunne jo godt tyde på generator/kul/laderelæ er jeg enig I.

Men at det skulle have direkte indflydelse, og give, gyngende kørsel, kan jeg ikke lige gennemskue.
Da jeg mistede generatoren under kørsel fortsatte bilen bare med lampen lysende, ellers ingen reaktion. Indtil den så ikke kunne mere da strømmen var ædt.

Eller rettere, og af hensyn til enkelte uendeligt trættende fluekneppere her på siden.
Til akumulatorens effekt var brugt i en sådan grad den ikke var i stand til at opretholde nødvendig spænding til at sikre ECUèns/motorens fortsatte drift.


Jeg tror, og der kan ikke blive tale om andet end tro, ikke at der sker noget ved at køre i bilen. Iøvrigt kan du jo prøve at pille generator reen af og se om det ændre noget. Så burden den jo køre på akkumulator med stiv spænding omkring 12V
Det kunne min fint køre (begrænset) på som beskrevet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af ph. »

hvis den lader med 18++V ved 1800.omdr. så kan det vel næppe betegnes som sundt
en kammerats yota svinger mellem 11,?V og 15,6V det kan også godt ses på omdr.tælleren samt lys i instrumentbord (formentligt også på udvendige lygter men har kun oplevet det siddende i bilen i dagslys)
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Ringede til Autolys, Aarhus. Han kunne ikke sige hvad der er galt, men det kan bl.a. være generatoren og servostyringen.
Hvis spændingen bliver for høj under kørsel, kan jeg ødelægge rigtigt meget elektronik. Han foreslår at køre med kabinelyset tændt - så kan jeg se når spændingen stiger. Tja - forhåbentligt ser jeg det i rette tid.
Jeg tror jeg vil køre til Hobro og få lavet en fejludlæsning.
Tak for forslag og råd. Jeg vender tilbage når fejlen er fundet.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af Vyffe »

Det er muligt at jeg er lidt tungnem, men hvis du kan måle 15+ volt på udgangen fra generatoren, hvad er det så du er i tvivl om?

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Er det for høj ladespænding i tomgang (jeg er ikke mekaniker, men har lige læst at ladespændingen skal ligge på 13,6-14,7 v ved 2500 rpm)?
Mener du at jeg slet ikke skal køre i den, men bare bestille en ny generator?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af ph. »

hvis du ikke har mulighed for at måle hvor mange V den lader med ved 1800+ omdr.
men kun ved at den forleden ladede mere end 15V
så ville jeg ikke køre i den!
om du vil få den transporteret til et værksted og la dem måle og derefter vurdere at de ikke vil skifte res.dele i generator og derfor skifter den
eller selv købe en ny generator.. Nemt, hurtigt, "dyrt"
eller om du vil finde fejlen i den gamle og rette den og håbe på at den er klar til en tørn mere
eller om du vil afmontere generator, køre den til en auto-el doktor og la ham teste den og skifte stumper eller dømme den død...
er op til dig selv
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af Vyffe »

Køb en brugt funktionsdygtig generator og skift den. Det er billigere end at få et værksted til at bruge én fejlfindingstime på problemet.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KMDTHY »

KaareB skrev:Er det for høj ladespænding i tomgang (jeg er ikke mekaniker, men har lige læst at ladespændingen skal ligge på 13,6-14,7 v ved 2500 rpm)?
Mener du at jeg slet ikke skal køre i den, men bare bestille en ny generator?
Jeg har lige skiftet min regulator... se før og efter billeder her:

Billede

Billede
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
KaareB
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. dec 2014 13:36
Geografisk sted: Hvalpsund, 9640 Farsø

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KaareB »

Så det ...
Det er da noget af en forandring.
Der er 2 kurver på begge målinger og en 3. på den første. Hvad er hvad? - Og hvad er tiden på den vandrette akse?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Svingende spænding på forlygter og gyngende kørsel

Indlæg af KMDTHY »

KaareB skrev:Så det ...
Det er da noget af en forandring.
Der er 2 kurver på begge målinger og en 3. på den første. Hvad er hvad? - Og hvad er tiden på den vandrette akse?
Det er kølevand.... en fejl jeg ikke fik den slået fra. Hrmmm tid... tjaaaa.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar