kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af stefanM »

Godaften alle sammen.

Igår har jeg været ved at finde en dårlig forbindelse ved alle ledningerne over pedalerne. trykkede på alle ledninger i lang tid og kunne høre klik lyde hele tiden. Fik så endelig sikrings boksen trykket op så jeg kunne komme ind til stikkene oppe fra, Fandt så frem til at det var et stik der ikke var sat ordentligt sammen, som gjorde at bilen hele tiden gik ud. nå nok om det.
Efter det var ordenet, larmer kontrol klappen helt sindsygt når tændingen slåes til.
Vil så lige høre om der er et klogt hoved der ved hvilken sikring der er til kontrol klappen?. Og om det måske kan være et relæ der er gået? og i så fald hvilket relæ ?
Bange for det er kontrolklappen (1700 kr!!!!) som er gået i stykker. men vil bare være mærkeligt når det skete lige efter jeg havde rodet med ledningerne.

Billede
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af stefanM »

ved ikke om i kan se billedet, hvis ikke så her er linket.

http://imgur.com/d1zFAv0
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er dit stopspjæld, det sørger for at motoren bliver kvalt med det samme når du tager tændingen fra den :)
Kan du lave en optagelse af lyden ?
Evt pil slangen af så du kan se om den rent faktisk åbner og lukker som den skal - den skal lukke helt når du stopper motoren !
Jeg kunne godt tro der var røget et tandhjul derinde - det ville ikke være første gang :?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af doktorfrank »

Går der ikke lidt kludder i det: Hvis der er vakuumslange til stopspjældet, er det en ANY motor - og så er der da ikke noget tandhjul. Hvis det er elektrisk, er der tandhjul (og ingen slange). Og de tandhjul har det med at strippe hele tandsættet, når modstanden bliver for stor på grund af tilkoksning.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvem snakker om vacuum slange :?
Billedet er af en AYZ motor - går ud fra det er et billede af trådstarters motor ;)
Slangen jeg mener han skal hive af er selvfølgelig turbo slangen der sidder ind i stopspjældet :)
Så kunne han jo lige få købt en ny i samme ombæring, de strips bliver nok ikke ved med at holde ;)
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af stefanM »

Vi er et par stykker som splejser om en motor til reservedele imorgen. Så bliver spjældet skiftet. Det gælder også slangen :D nok også derfor der er olie over det hele under slangen.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af doktorfrank »

Det kan jeg så forstå - årsagen er, at jeg ikke kan åbne det vedhæftede billede. Irriterende - :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af sussi »

Billede reduceret til 50% størrelse :-)
d1zFAv0.jpg
d1zFAv0.jpg (112.7 KiB) Vist 5292 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af Rasbi »

stefanM skrev: nok også derfor der er olie over det hele under slangen.
Det kommer fra din turbo. Min lupo sovser også lidt i det rør og det skulle være ok!

At det er under røret tyder på det ikke er helt tæt. Tjek på reservedelsmotoren om du skal have røret med over også.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis stopspjældet larmer kontinuert efter påsætning af tænding trin II, vil jeg gætte på det har ryddet interne plasttandhjul for tænder, og så er det byt til nyt.

Inden nyt stopspæld monteres er det nok en god idé at kontrollere alle tre ledninger til stopspjældet for kontinuitet.


/(
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af stefanM »

Tak for svarene alle sammen. Går i værkstedet imorgen og får den skiftet, samtidig får den også hele turen med alt olie + rensning af koblingsaktuator og hydralik station. Må Se om jeg også får tid til skift af tandremmen 8-)

Som lige føre til et andet spørgsmål.
Hvad kan have indflydelse på at bilen gir et lille ryk når den skifter gear. Altså at den kobler hårdt ind. Er det kun koblingscylinderen og kobling der kan være skyld i det ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kontrolklap ved siden af egr ventil. HJÆLP!

Indlæg af Kim B Olesen »

Det plejer at være enten koblingscylinderen der er ved at være slidt eller udrykkerlejet der hænger lidt på føringsrøret :)
Besvar