servo på en uden??

Alt vedrørende teknikken på 3L
luposteven
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 18. feb 2016 15:05
Geografisk sted: farsø

servo på en uden??

Indlæg af luposteven »

nogen der har prøvet og bygge servo på en 99årg uden servo??

er det lige til eller er der meget der skal laves om??
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: servo på en uden??

Indlæg af Vyffe »

Søg og du skal finde, at det er et tosset projekt.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
luposteven
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 18. feb 2016 15:05
Geografisk sted: farsø

Re: servo på en uden??

Indlæg af luposteven »

søgte på servo og blev ikke klogere :shock:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: servo på en uden??

Indlæg af Kim B Olesen »

Du skal i hvert fald have både ratstamme og tandstangen fra en med servo, måske anden motorstyringen med servo og trukket nogle ledninger :) men alt kan da lade sig gøre ;)
Når det så er sagt, døjer de lidt med nogle relæer der går til og jeg mener også jeg har hørt om defekte motorer, så det er nok tvivlsomt det kan betale sig :?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: servo på en uden??

Indlæg af sussi »

Søg på servostyring via linket i min signatur.
Så finder du ud af at det tæt på "No go"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
luposteven
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 18. feb 2016 15:05
Geografisk sted: farsø

Re: servo på en uden??

Indlæg af luposteven »

var lidt ude i om man ku ta en pumpe fra en ..... golf 2 eller ligende og så lave det til remtræk servo, altså udenom alt det el haløj der lyder til og lave ballade tit ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: servo på en uden??

Indlæg af sussi »

Ja hvis du har uanede mængder af tid og penge. Det kræver en ny typegodkendelse.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
luposteven
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 18. feb 2016 15:05
Geografisk sted: farsø

Re: servo på en uden??

Indlæg af luposteven »

ahhh ka det nu også passe, bare for og sætte en servo tandstang på, om det så er en elpumpe eller en remtrukket er vel lige meget
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: servo på en uden??

Indlæg af Vyffe »

Jo det kan godt passe.

Den nogenlunde direkte besked til dig er: Ønsker du servostyring, så køb en bil der har det!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: servo på en uden??

Indlæg af sussi »

Vyffe skrev:Jo det kan godt passe.
Den nogenlunde direkte besked til dig er: Ønsker du servostyring, så køb en bil der har det!
+1

Det er en konstruktiv ændring, og faktisk en ret stor en.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: servo på en uden??

Indlæg af Thore J »

sussi skrev: +1

Det er en konstruktiv ændring, og faktisk en ret stor en.
+2 .. Man ændrer jo styreapparatets konstruktion OG virkemåde :shock:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: servo på en uden??

Indlæg af Andreas1972 »

Fakta er at enten monteres noget originalt fra en tilsvarende model hvis der findes en typegodkendelse på det ,ellers er det no go :D grunden til alt det her regel rytteri er at der skal være en vis sikkerhed for at de stumper man skruer på en bil rent faktisk også passer og reagerer som de skal . Men når det er sagt så sæt da igang , et godt sted at starte er din lokale synshal eller nettet for at undersøge om der ligger en typegodkendelse til netop din bil på at du må montere servo på den, dernæst skaffer du stumperne og får skidtet monteret husk masser af billeder og gode tips som du jo selvfølgelig ligger op her på siden til enten skræk og advarsel eller en super fed guide til den næste der måtte få lyst til at kaste sig ud i projektet . Alternativt kunne du montere originale fælge og dæk som du pumper til det helt urimelige og lærer at leve med resultatet ;)
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: servo på en uden??

Indlæg af Mukker »

Hvor meget dæktryk er helt urimeligt, sådan ca. Uden dækkene bliver slidt uens ?
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: servo på en uden??

Indlæg af Andreas1972 »

ohh lidt over maks ved fuld last jeg kan ikke huske hvor hårdt mine er pumpet kigger lige i morgen skal nok vende tilbage :) men det var mest ment som et festligt indslag ;) men std hjul og dæk er bestemt en fordel når der skal manøvrers ved meget lav hastighed ja og ved øko kørsel :D
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: servo på en uden??

Indlæg af Qaxius »

Jeg tænker 2,5-2,7 bar på orignal størrelse dæk.
Min Ibiza ( se signatur ), den har 2,9 bar stående i tankdækslet.
Helt tåbeligt, men det er VW's anbefaling, så den kan opnå sine 27,?km/l.
Jeg kører med 2,5 bar i den nu og det synes jeg er rimeligt.
Det er med mine std 14" stålfælge med vinterdæk.
Når frosten er væk, så kommer der sommerdæk 195/50-16 på den igen og det bliver nok med 2,7bar, grundet den lavere profil.

Hvad angår servo på en Lupo, så er det helt klart en vanesag, som man skal vende sig til.
Fordelen uden servo, er at man konstant ved lav fart, bliver husket på at hjulene IKKE må drejet uden at de triller og ikke må drejes for hurtigt ved meget lav fart.
Tandstangen tager jo skade.

Men for kvinder og mænd hvor at armene er erstattet at Gøl Pølser, så er servo helt klart forståeligt, som et stort ønske.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: servo på en uden??

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev: Men for kvinder og mænd hvor at armene er erstattet at Gøl Pølser, så er servo helt klart forståeligt, som et stort ønske.
:lol: :lol: :lol: ... jeg tænkte det samme da jeg fik min nuværende 3L'er, men det er sgu lækkert at køre med :P ...

...og hvis man ikke har prøvet at køre en gammel lastbil uden servo, så har man ingen ide hvad overarmsservo betyder :roll:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: servo på en uden??

Indlæg af Andreas1972 »

for lige at følge op på det jeg skrev igår så kører jeg med 30 psi i mine dæk :) Overarmsservo den har jeg aldrig hørt før :D Jeg har efter hånden en del år på bagen , min første bil var en volvo amazone på meget brede dæk og meget lille rat og fra en tid hvor servo knapt var opfundet og blev betragtet som noget for svanser og svage fruentimmere ;) så for at vride sådan en bette lupo rundt er sku ingen sag ;) :mrgreen: . Nej spøg til side med mine bil erfaringer fik jeg i en tidlig alder lært kunsten at få drejet før bilen holder stille dette gælder også for vores små spare grise :D jeg gad personligt ikke bruge penge og tid på servo på en så let lille bil men det er jo en smagssag . Undskyld jeg røg hvis lidt off topick ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: servo på en uden??

Indlæg af Qaxius »

Det er som Andreas siger.
Drej færdigt, inden du holder stille.
Eller læg det pres på rattet, som næsten får rattet til at dreje og slip så bremsen.
Så drejer rattet, så snart at hjulene triller en lille smule.
Resten er, som sagt, kun folk med små arme.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: servo på en uden??

Indlæg af Mukker »

Andreas1972 skrev:for lige at følge op på det jeg skrev igår så kører jeg med 30 psi i mine dæk :) Overarmsservo den har jeg aldrig hørt før :D Jeg har efter hånden en del år på bagen , min første bil var en volvo amazone på meget brede dæk og meget lille rat og fra en tid hvor servo knapt var opfundet og blev betragtet som noget for svanser og svage fruentimmere ;) så for at vride sådan en bette lupo rundt er sku ingen sag ;) :mrgreen: . Nej spøg til side med mine bil erfaringer fik jeg i en tidlig alder lært kunsten at få drejet før bilen holder stille dette gælder også for vores små spare grise :D jeg gad personligt ikke bruge penge og tid på servo på en så let lille bil men det er jo en smagssag . Undskyld jeg røg hvis lidt off topick ;)
Sikker på du "kun" har 30 psi i dækkene?
Jeg googlede psi til bar og de første 3 omregnere skrev 2,0xxx bar
Fandt et skema der viser det samme (sådan ca)
http://daektips.dk/artikler/omregningst ... -0007.html
Hvad jeg kan se andre har skrevet i denne tråd så ca 2,5 bar dvs ca 36,3 psi
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: servo på en uden??

Indlæg af Vyffe »

1 bar (metrisk trykangivelse) = 14,5 psi (pounds per square inch)

Nemt at regne med :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar