svingende diesel kvalitet

Alt vedrørende teknikken på 3L
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

har i oplevet forskel på diesel ? tænker hvor langt bilen kan køre på en tank ? Jeg tanker altid shell fuel save så der burde ikke være forskel men jeg kan se markant forskel fra 23-27 km/l med det samme kørselsmønster bare tanket forskellige steder ikke at resultatet er det samme hvergang fra den samme station men mon kvaliteten svinger ? Hvad er jeres oplevelser ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af sussi »

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der kun 2 "oliedepoter" på Sjælland (Kalundborg og Olieøen på Amager), så mon ikke det er noget lignende på Fyn og Jylland.
Så den med at der er forskel på de forskellige tanke, det tror jeg ikke rigtig på, der kan måske være en minimal forskel på "vinteradditiver" alt efter stationens og jordtankenes størrelse.
En lille tilføjelse, der dog ikke har betydning for 3L folket, på en del små tanke, har de ikke en 92 oktan tank, så der er der 95 oktan i pumpen, uanset om man tanker 92 eller 95. Så mon ikke det samme gør sig gældende for både super diesel og superbenzin ;-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

Det var også bare en undren over det forholdsvis store udsving i forbruget sammenlignet med ude temperatur osv. mit kørsels mønster er stort set uændret fra tank til tank men måske den med vinter additiv ? også min eneste mulige årsag til udsvinget. Ved godt at man ikke kører så langt på literen om vinteren :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af 383CI »

Jeg oplevede engang bemærkelsesværdig nedsat rækkevidde på en tur fra Tyskland, på diesel tanket derneden i forhold til her i DK.
Faktisk så nedsat jeg kørte tør, der tænkte jeg over det samme.

Jeg oplever også store sving i rækkevidden, trods næsten ens kørselsmønster, men tanker på forskellige stationer og mærker.

Engang, dengang "man" kunne køre på fyringsolie, kørte min Vito selvfælgeligt på det. Første gang jeg tankede fyringsolie på den kom den til at gå temmeligt meget bedre, og blødere.
Senere snakkede jeg med en indehaver af en DK tank der sagde det var fordi det var landbrugsdiesel der var i den tank. Der var en smule mere svovl i, det eneste smøremiddel i diesel, så det var derfor bilen gik meget bedre.

Man hvad der ellers gør sig gældende ved jeg ikke.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af ph. »

synes at der er forholdsvis store udsving i mit brændstofforbrug alt efter
hvor meget/ lidt vand eller sne,, der ligger på vejen
om der er medvind/ modvind, meget/ lidt vind
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har lige oplevet at køre 3,0 over de første 100 km efter tankning og 3,1 på de næste 100 km. Så jeg troede også at jeg havde fundet de vises oliekilde ved at skifte til en anden leverandør end den sædvanlige. Når jeg indregnede misvisning fra Lupo-hjul på A2 dvs. ca. 10 procent, så det alligevel ud til at være for godt til at være sandt. Og sådan er det jo - når noget ser ud til at være for godt til at være sandt, er det lige netop, hvad det er. Da tanken var tom var forbruget alligevel det sædvanlige, 3,6 (effektivt).
Jeg tilskriver de ret ekstreme vindforhold æren - ingen motorvej i den første periode plus en solid medvind. Og ja, en hurtig transpsort Ringsted-København og retur burde i teorien give et retvisende billede, fordi modvind og medvind skulle vel ophæve hinandens virkning. Men sådan er det bare ikke. Slet ikke.
Og hvorfor ikke??? - Fordi sidevind er ødelæggende for flowet og karrosseriet - og det er selvfølgelig ligegyldigt, om den kommer fra højre eller venstre side. Så med en strid blæst fra vest bliver det gennemsnitlige forbrug ganske voldsomt påvirket i negativ retning.
:geek: :roll:

…og en tilføjelse: Det kræver energi at accellerere en mængde vand fx fra minus 30 km/t (byge i modvind) til 130 km/t kontinuerligt. Og hvor meget modstand vandlaget på asfalten gør, føler man tydeligt, når man kører igennem en af de store pytter.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Vyffe »

Kørte en gang fra Horsens til staden med 2,8. Det var med medvind und alles. Retur, med samme kørselsmønster og samme modvind lå på 3,3.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Bandit »

Min rekord er Vejle - Svendborg på 2,4 på økometeret.
Jeg lagde forholdsvis tæt på en lastbil ;)
Behøver jeg at sige at jeg ikke kunne holde det på tilbagevejen :lol:

Edit:
Undskyld det var vist lidt langt fra emnet.
Ulven kommer, ulven kommer
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

Grunden til min undren er at jeg altid har tanket det samme produkt og 2 gange har jeg trukket et vinder lod og kørt over 90 km længere på en tank end jeg plejer med den helt samme kørsel , vind og vejr taget i betragtning ??????????????????? bare til undren ;)
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

som tillæg har jeg lige fået testet at der ikke er nogle aktive fejl på min bil og min tandrem er justeret til total øko mode :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af sussi »

Andreas1972 skrev:Grunden til min undren er at jeg altid har tanket det samme produkt og 2 gange har jeg trukket et vinder lod og kørt over 90 km længere på en tank end jeg plejer med den helt samme kørsel , vind og vejr taget i betragtning ??????????????????? bare til undren ;)
Har du fyldt tanken til randen :?:
Og ved du hvordan man gør det, hvis ikke så læs i FAQ :lol: :lol:
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

Har set den med ventilen for at fylde mere brændstof i tanken , men hvorfor skulle jeg ? det er bare ekstra vægt .
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af sussi »

For at få en nøjagtig værdi af Km/L.
Du kan ikke stole på dine udregninger hvis du ikke fylder tanken helt :roll: :geek: :lol: :!: :!:
Der er stor forskel på hvornår de forskellige "pistoler" slår fra. Og hastigheden der påfyldes med, samt en del andre faktorer har også betydning for hvornår den slår fra.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

nu ved jeg ikke hvordan du regner brændstof forbrug ud men jeg tager det antal kilometer bilen har kørt siden sidste tankning ( plejer altid at nulstille triptæller ;) ) og dividerer med det antal liter jeg nu fylder i tanken , om det så er 27 eller 37 liter kan jeg ikke rigtigt se skulle gøre nogen forskel . Ud over den evt. fejlvisning min triptæller skulle have kan jeg ikke rigtig se jeg kan være mere præcis i min beregning ??? mit økonometer og det gennemsnitlige forbrug som bilen viser, betragter jeg kun som en god indikator på hvordan det går med at spare på brændstoffet og til at holde mig selv lidt i ørene så jeg husker at spare lidt på krudtet :D
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Rasbi »

Andreas, du regner rigtigt. Dog er det rigtigt som sussi skriver. Hvis ikke din tank var helt fuld første gang du tankede, har du jo kørt det antal km din trip viser på de 27 liter + det du manglede at fylde din tank op første gang. Derfor vil din beregning vise at du har kørt længere på literen end du i virkeligheden har....
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Thore J »

Rasbi skrev:..... Derfor vil din beregning vise at du har kørt længere på literen end du i virkeligheden har....
.... I det tilfælde, kortere ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Rasbi »

Hej Thore. Er du uenig i min påstand eller understreger du den? :D :D
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Andreas1972 »

Jeg laver jo det samme regnestykke hver gang jeg tanker så er udgangspunktet vel det samme og mit forbrug korrekt ?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:
Rasbi skrev:..... Derfor vil din beregning vise at du har kørt længere på literen end du i virkeligheden har....
.... I det tilfælde, kortere ;)
Længere..!

Fyld tanken HELT op. kør til den løber tør ..1000.km så har du kørt 1000/ca 45 =ca 22,22 km/l
du fylder så kun 33.liter på bilen 1000/33=30,30
=Din beregning viser at du har kørt længere literen end du har!

Næste gang løber tør efter 733.km da du kun haft 33.liter i tanken og så undrer du dig over at den ikke kan køre så langt på den tankfuld....
Nu fylder du så 38.liter på bilen og så er din beregning helt i skoven Da du tager de 733.km/38.liter du har fyldt på...=19,28.km/l
men bilen har i begge tankninger kørt de 22,22 km/l
DERFOR fylder man bilen HELT op HVERGANG! ;)

.....Hvis du sjat tanker så kan du kun se hvor meget den har kørt i gennemsnit over f.eks. 15.optankninger hvor første og sidste optankning har været at fylde den Helt op
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: svingende diesel kvalitet

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej - for det kan godt svinge hvor meget du kan putte i tanken når der er de ekstra 10 liter luft :? Hvis man tanker hurtigt kan der fx være mindre end hvis man tanker langsomt ;)
Besvar